Annons:
Etikettdjur-med-epilepsi
Läst 12584 ggr
[per50]
5/10/09, 8:14 PM

Katt får ett anfall

Här kan du titta på film om epilepsi, filmen kan vara skrämmande för känsliga tittare, men det är viktig information om hur det för våra fyrbenta vänner som har sjukdomen.

Annons:
vildarosen
6/5/09, 8:21 PM
#1

ser precis ut som min mammas katt hade det!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[per50]
6/5/09, 8:32 PM
#2

Då är det säkert ett anfall som din mors katt har

Tizzla
1/14/10, 7:00 PM
#3

Hoppas att hussen på filmen betedde sig som han gjorde för att få en film och att det inte går till på samma sätt varje gång, har dock en känsla av att det gör det. Filmen skar verkligen i mitt hjärta!

Jobbar som djursjukvårdare och har själv en katt med epilepsi och jag måste bara säga att jag skulle aldrig drömma om att prata och "hålla på och bolla och kela" på det viset med någon som har ett anfall, djur eller människa. Dels för att de just då inte är mottagliga för prat och kel, dels för att det kan förlänga kramperna med en massa stimuli, dels för att de inte har någon som helst koll och det är därför lätt att bli biten.

Antingen ger man kramplösande medicin, om man har, eller så ser man till att det är så tyst, mörkt och lugnt som möjligt. Eventuellt måste man ju åka till veterinär (läkare) men även det kan göras utan en massa "bollande".

Jag låter min katt "krampa färdigt" och håller övriga djur därifrån, när kramperna är över lyfter jag lugnt upp henne och går in i badrummet där de andra djuren inte kan störa, inga telefoner ringer och det är lugnt. Sen sitter jag med henne i famnen tills hon vill gå. Hela tiden är jag tyst och lugn för att inte förvärra något.