Annons:
Etikettdjur-med-epilepsi
Läst 12584 ggr
[per50]
5/10/09, 8:14 PM

Katt får ett anfall

Här kan du titta på film om epilepsi, filmen kan vara skrämmande för känsliga tittare, men det är viktig information om hur det för våra fyrbenta vänner som har sjukdomen.

Annons:
vildarosen
6/5/09, 8:21 PM
#1

ser precis ut som min mammas katt hade det!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[per50]
6/5/09, 8:32 PM
#2

Då är det säkert ett anfall som din mors katt har

Tizzla
1/14/10, 7:00 PM
#3

Hoppas att hussen på filmen betedde sig som han gjorde för att få en film och att det inte går till på samma sätt varje gång, har dock en känsla av att det gör det. Filmen skar verkligen i mitt hjärta!

Jobbar som djursjukvårdare och har själv en katt med epilepsi och jag måste bara säga att jag skulle aldrig drömma om att prata och "hålla på och bolla och kela" på det viset med någon som har ett anfall, djur eller människa. Dels för att de just då inte är mottagliga för prat och kel, dels för att det kan förlänga kramperna med en massa stimuli, dels för att de inte har någon som helst koll och det är därför lätt att bli biten.

Antingen ger man kramplösande medicin, om man har, eller så ser man till att det är så tyst, mörkt och lugnt som möjligt. Eventuellt måste man ju åka till veterinär (läkare) men även det kan göras utan en massa "bollande".

Jag låter min katt "krampa färdigt" och håller övriga djur därifrån, när kramperna är över lyfter jag lugnt upp henne och går in i badrummet där de andra djuren inte kan störa, inga telefoner ringer och det är lugnt. Sen sitter jag med henne i famnen tills hon vill gå. Hela tiden är jag tyst och lugn för att inte förvärra något.

Nästan samma sak på jobbet när jag har någon krampande patient som är inskriven eller kommer akut pga kramper. Där handlar det ju nästan alltid om att ge kramplösande och ibland måste man tyvärr ha tänt/tända lyset för att kunna ge det, men sen är det släckt som gäller. Försöker hela tiden ha det så tyst som möjligt runt dessa patienter.

Har ingen erfarenhet av epilepsi på människa, vad säger man där om prat, beröring, lyft, ljus?? Har kollat runt lite här på sidan men inte hittat något om det (ännu?).

Om någon undrar över min katt så står hon nu på Fenemal sen ett år tillbaka och har inte krampat sen jag började medicinera henne. Jag är mycket tacksam över det och vet att alla inte har samma tur.

Nordann
1/16/10, 7:56 PM
#4

#3 När det gäller människor som får anfall säger man:

Försök skapa lugn (t ex håll nyfikna på avstånd)

Man lyfter inte upp en krampande person (undantaget om det är så illa att ambulanspersonalen gör det)

Beröring i sig gör inget,man ska lossa på hårt sittande plagg runt hals och mage men ALDRIG hålla fast

Det är ju stor skillnad med en känd epilepsi,om den personen får ett anfall i hemmet är det ju enkelt att släcka ner osv.

mona43
1/18/10, 10:25 AM
#5

Håller med dej, lugn är A och O, och att de inte skadar sej, eller kläder sitter åt. Många tror ännu idag att man skall stoppa saker i munnen så de inte tuggar illa sej, men det skall man absolut inte göra, det kan komma ner i halsen och kväva dem eller hamna i lungorna, men man skall se efter att de andas obehindrat och att man finns nära när de vaknar till.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tizzla
1/21/10, 8:15 PM
#6

Tack för svaren! Då är det som jag tänkte…

En liten följdfundering kommer då automatiskt: finns det ingen annan film på en krampande katt så att denna kan tas bort från sidan? Jag tycker verkligen att den är hemsk! Det är jättebra att ha en film på en katt som har den typen av krampanfall men en film där ägaren agerar "vettigare" skulle vara mycket bättre. Den andra filmen som finns här är toppen (hade ju i och för sig varit bättre om ingen, någonsin, behövde ha kramper, men det är ju tyvärr inte verkligheten).

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Annons:
mona43
1/21/10, 9:45 PM
#7

Håller med dej, vi skall se vad vi hittar

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tizzla
1/21/10, 9:56 PM
#8

Tack! Glad

[per50]
1/21/10, 10:03 PM
#9

Jag har nu bytt film

Tizzla
1/21/10, 10:59 PM
#10

Tack igen! Väldigt bra att du/ni tog er tiden att leta upp en annan.Glad

Lika hemskt att se ett anfall ändå, men betydligt bättre hantering av ägarna!!

[per50]
1/21/10, 11:18 PM
#11

Inge epilepsi anfall är trevligt att titta på om det är hos en människa eller ett djur, men det är en viktig information hur det är för oss med epilepsi.

Tizzla
1/21/10, 11:54 PM
#12

Jag håller med om att det är viktig information!

Jag kan inte ens föreställa mig hur det är att ha epilepsi själv. På sätt och vis tror jag att djuren har det lättare eftersom de lever i nuet på ett annat sätt. De får sina anfall men däremellan går de (förmodligen) inte och förväntar sig/oroar sig för att det ska hända igen. Som djurägare får man försöka undvika de situationer som utlöser ett anfall hos djuret men jag tror inte att djuren upplever det som att deras liv har begränsats lika mycket som jag kan tänka mig att en människa med epilepsi upplever.

mona43
1/22/10, 12:30 AM
#13

Håller med dej Tizzla, vi människor är nog ganska ensamma med att gå och oroa oss för alt möjligt, djuren vet och känner när det börjar komma ett anfall, men dessemellan lever de nog mycket i nuet.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Upp till toppen
Annons: