Annons:
Etikettklotterplanket-ot
Läst 4016 ggr
mona43
5/2/09, 11:56 AM

1 Vad är livskvalité för dej?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min livskvalité är att få gräva och påta lite i trädgården och se resultatet, sedan promenera runt och titta, och kanske lukta på blommorna som tjuren Ferdinand är så mysigt. Skrattande

Åka till sommarstugan och pyssla, och bara njuta av tystheten är verkligen min livskvalité.

Såklart är det mysigt att sitta på altanen med en kopp kaffe, eller sitta och äta något gott från grillen tillsammans med familjen.

Vad är livskvalité för dej ?

På bilden busar Lisa 5 år och Andreas 15 år med vår katt Sotis

Från våran hemsida

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
5/2/09, 12:47 PM
#1

Att få ta hand om min familj. Skämma bort barn och speciellt barnbarn lite. Orka gå ut med Tatsja. Det är en kamp varje dag mellan mig och mina ben. Jag blir glad när jag får göra någon annan glad.

Tyvärr så har jag svårt att göra något för mig själv.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[per50]
5/2/09, 12:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Livskvalité är att få vara med min familj, gosa och busa med min lilla dotter Lisa 5 år.

Sommarstugan och höga kustens natur där omkring är en oslagbar livskvalité för mej, tystnaden och lugnet får mej att slappna av.

Att lägga något gott på grillen och sedan sitta och njuta av maten är oslagbart!

Eller varför inte en fika ute i naturen?

Livskvalité för mej är också att få vara piggare endel dagar.

På bilden är det Lisa förra sommaren i sommarstugan.

Kolla mera här: monaper.se

mona43
5/21/09, 1:35 PM
#3

Livskvalité kan vara både både små och stora saker.

Någon liten guldkant i tillvaron som gör det enklare att orka.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
5/22/09, 10:13 AM
#4

Igår kom mitt lilla gullebarnbarn in och ropade Fammo. Det var första gången som hon sa farmor. Lovar jag fällde en tår. Hon är 3 år men sen i utvecklingen. Presic som hennes storebror. Fast Tatta har hon kunnat säga om Tatsja.

Men att höra henne säga Fammor, var guld i mina öron. Sen när hon gick, så fick jag kram och puss. Hejdå Fammo.

Gullunge.Glad

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
5/22/09, 10:56 AM
#5

Gråter Ja vem fäller inte en tår när man hör en späd barnaröst säga något så gulligt, och sedan ge kram och puss.Kyss Kan tänka mej att farmors dag blev lättare efter detta! små guldkorn i tillvaron är det!

Lisa brukar komma med så härliga komentarer, vilka ord de lär sej ungarna. I går sa hon: Jag älskar hela min familj! ni är bara, bara min familj!Förvånad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
5/22/09, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

När jag blev far för första gången, då hade jag gråten i halsen och det var verkligen en upplevelse att se ett liv komma till världen. Du ska tro att jag sträckte på mig när folk sa att det var en söt liten tös jag har.

Och idag är tösen 5 år (6 i aug) och börjar i skolan i höst, jag tycker att tiden har rusat iväg som bara den, det känner man själv, man är sex år klokare men tyvärr också med endel krämpor.

Annons:
mona43
5/23/09, 2:09 AM
#7

Ja barnens födelse är något alldeles speciellt, oslagbart. Att få sätta en ny mäniska till världen. De växer så fort, min äldste är 15 år, han skall konfirmera sej i morgon, snart står de i dörren med sina ägodelar och skall flytta till något eget, man har dem bara till låns, men barnen ger definitivt livskvalité även om de är jobbiga emellanåt.

Man skall glädja sej åt det man har, det är så lätt att bara klaga på allt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
5/23/09, 2:49 PM
#8

Det här är livskvalité för mej att se sitt barn växa upp.

[per50]
5/23/09, 6:02 PM
#9

Även det här är en livskvalité för mej att åka till stugan.

mona43
6/3/09, 12:07 AM
#10

Fyll gärna på allt eftersom med flera saker som ger er livskvalité i vardag och helg. Kanske samvaron med familjen, att smaska på nybakade bullar, eller grilla något gott. Det kan vara både små och stora saker.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
6/3/09, 2:06 AM
#11

Livskavlite för mig är att komma ur sängen på morgonen,då är det en bra dag.Även att få vara med sina nära och kära,vara i naturen och kunna få njuta av lata dagar med tälta och vara i naturen,iår blir det höga kusten som ska utforskas! Ska bli så roligt att åka dit då man hejar på MoDo!Ska även åka upp igen på någon match i vinter!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
6/3/09, 8:53 AM
#12

Höga kusten är underbart vackert, vi har en sommarstuga där. Hoppas sommaren blir fin,då blir det sköna dagar emellanåt i stugan.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
6/3/09, 9:54 AM
#13

Att kunna orka med dagen. Vinna kampen över värken i kroppen. Det är en livskvalité för mig.

Kunna ta mig ur denna deppighet som jag gick ner i. Kunna stå emot att ta mer smärtlindring än tillåten dos.

Känna att jag mår bra ändå.

Livskvalité kan vara så mycket.

Se det vackra ute. Bladet som har den där lilla regndroppen på sig. Lukta på blomdoft. Fast på grund av doftallergi får jag låta bli.

Kunna se hur min brädhög växer och snart kunna börja bygga uteplatserna.

Se mina blommor växa och få knopp.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
mona43
6/3/09, 11:25 AM
#14

Ja det är verkligen livskvalité, du får i svåra stunder tänka på din fina uteplats när den är klar, hur du sitter där och myser med Andreas och dina barnbarn, och gott fika med farmors bullar, såklart med Tatsja mysande i en hörna Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

pento
6/3/09, 12:29 PM
#15

Unnar morsan det. Men ser att hon tar i mer än hon får. Vill int eatt hon ska hamn a i rullstol igen. Men jag känner henne, envisare än synden själv och lite till

vildarosen
6/3/09, 1:06 PM
#16

Ibland är det bra att man är envisare än synden för att man ska klara sig!Glad

Alla i min familj tycker jag är envis men det måste man ju vara för att orka med värken och för att kunna träna på sjukgympan fast det gör så ont.

Tycker det är bra gjort av Tatsja att kämpa som hon gör!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
6/3/09, 4:44 PM
#17

Ja man blir nog oerhört envis när man har sina motgångar,det är nog tur i alla fall, allt för många tappar lusten och orkar inte vidare.

Det är lätt hänt att man tar i för mycket vissa dagar och blir ännu sämre och får vila, men det brukar kännas bra att man fixat lite extra.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
6/4/09, 9:52 AM
#18

Tror Dan och Andreas är lite oroliga för mina skador i ryggen. De kan ju inte operera mig. Risken är för stor. Sen om jag tar i fel, finns det en risk att benbiten tränger in i ryggmärgen. Med förlamning som följd. Ändå kan jag inte låta bli att gräva.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
6/4/09, 10:26 AM
#19

Förstår att de är oroliga och vill morsan väl. Du får göra sånt som du känner inte belastar för mycket på ryggen. Vet själv att jag knappt orkar med min trädgård, det är så lätt att ta i för mycket när det är roligt.

Man kan ha upphöjda odlingsbäddar,har funderat endel på att satsa på det, de värms ju upp tidigare på våren också vilket är bra här i norr. Eller ha mera urnor att plantera i. Men man vill ju gärna ha någon rabatt på vanliga viset också.

Jag försöker att ha mycket perenner som är anspråkslösa,är svag för aklejor, de finns ju i massor med färger och utseenden,jag brukar fylla på med bark på ytan för ogräsets skull,och grävande katter. Bark kanske ser lite tråkig ut men den är bra tycker jag, den håller fukten i jorden bra också, torra sommardagar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
6/4/09, 6:49 PM
#20

Tatsja förstår att dom är oroliga för dig!

ta det försiktigt så att inget händer!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
dukieee
6/5/09, 12:33 PM
#21

Livskvalité…
Har inte haft någon livsglädje på många år nu faktiskt

Epilepsin tog över mitt liv för 2 år sedan, nu med medicin så tar biverkningarna över. Och sedan en massa andra besvär

Min omgivning godtar inte direkt att jag har epilepsi så man får inte mycket stöd.

Men jag tycker om att skriva, så det är väl det som får mig att gå vidare i livet. Sitta hemma och skriva mina böcker, det gör mig lite glad =)

mona43
6/5/09, 1:57 PM
#22

Det är tyvärr alltför vanligt med en oförstående omgivning.Här får du diskutera och skriva så mycket du vill, vi förstår din situation bättre.

Många här har liknande problem som dej. Berätta gärna mera om dej själv, och om böckerna du skriver.

Vänliga hälsningar!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
6/5/09, 2:40 PM
#23

#21 det är inte bara om man har ep utan det gäller även andra sjukdomar tyvärr,när det gäller omgivningen! Det är  inget kul att erfara men det bästa är att försöka informera dom som ej lyssnar. Det är jobbigt i längden men här kan du få stöd av folk som förstår och prata av dig!

Berätta lite mer om dina böcker du skriver för det verkar intressant,jag skriver lite själv.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
6/5/09, 2:52 PM
#24

Du får gärna ge mej lite tips också, funderar på att börja skriva på en bok.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

dukieee
6/5/09, 2:54 PM
#25

Är glad att det finns ställen som dessa där man kan finna andra personer i samma båt

Är ny medlem här och har inte funnit tid att kolla igenom allt ännu. Ska försöka hitta ett ställe där jag kan skriva lite mer om mig själv för jag antar att detta inte är rätt kategori :)

mona43
6/5/09, 3:04 PM
#26

dukieee här kan du berätta lite om dej själv, där det står presentation, lite längre ner på sidan Glad

Här kan du presentera dej

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
6/5/09, 3:07 PM
#27

#0 Katten som dina barn håller i påminer min gamla katt som är i himlen! Verkligen likt.

R.i.p min lilla sötis!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
mona43
6/5/09, 6:22 PM
#28

Ja han är så snäll vår lille Sotis, min son Andreas stora favorit. Min egen favorit heter Tiger han är tigerrandig. Men jag tycker om dem båda.De är små personligheter, Sotis är aldrig blyg för någon, men Tiger är försiktig (trots namnet)

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
6/5/09, 6:34 PM
#29

katter är oxå livskvalité!

Jag har två stcyken Foppa och Bamse! kan inte klara mig utan djur för man får så mycket av dom,tröst,kärlek m.m.

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
6/5/09, 6:49 PM
#30

Ja livet vore verkligen tomt utan våra husdjur. Dom ger oss vilkorslös kärlek.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
6/5/09, 6:54 PM
#31

verkligen!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[per50]
6/5/09, 9:02 PM
#32

Det finns folk som föredrar djur före människor, och det är ju inget fel med det.

mona43
6/5/09, 9:03 PM
#33

Djur är ärliga och går inte bakom ryggen på en, den kärleken de visar är helt äkta.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
6/6/09, 1:16 AM
#34

Det stämmer verkligen väl Mona!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
dukieee
6/6/09, 1:26 AM
#35

Såg en film precis där dem sa väldigt fina ord:

A dog has no use for fancy cars…
or big homes or designer clothes.
A waterlogged stick will do just fine.
A dog doesn't care if you're rich or poor…
clever or dull, smart or dumb.
Give 'em your heart, and he'll give you his

How many people can you say that about?
How many people can make you feel rare and pure and special?

How many people can make you fell… extraordinary?

mona43
6/6/09, 2:14 AM
#36

Verkligen fina och sanna ord, översatte dem i googels översättningsprogram, kanske inte helt perfekt översättning, men kanske lite hjälp:

En hund har ingen användning för fancy bilar.

eller stora bostäder eller designer kläder.

En vattendränkt stick gör bara bra.

En hund som inte bryr sig om du är rik eller fattig. Smart eller tråkig, smart eller dum.

Ge dem ditt hjärta, och han ska ge dig hans

Hur många människor kan du säga det om?

Hur många människor kan få dig att känna dig sällsynta och ren och speciell?

Hur många människor kan göra dig föll. extra?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

dukieee
6/6/09, 2:31 AM
#37

Inte helt perfekt, men näst intill 100% rätt :)
Jag älskar djur och tycker precis som dem orden

Filmen texten kommer ifrån är: Marley and me

Rolig med sorglig film. Kan starkt rekommendera den till er som gillar hundar. Djur kan betyda väldigt mycket för en människas liv. Oftast mer än vad andra människor gör

mona43
6/6/09, 2:48 AM
#38

Jag håller med dej hellt och hållet. Växte upp på en bondgård, djuren har ett speciellt sinne tror jag.

De märker alltid vad man är på för humör, till och med en ko gör det, den kan komma framlufsande, och buffa försiktigt och uppmuntrande när man kommer i närheten av den, i hagen eller i ladugården, de har säkert mycket känsligare sinnen än vi har djuren. Det finns ju hundar som kan känna av epilepsianfall eller diabetes och flera sjukdomar till.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
6/6/09, 2:49 AM
#39

Det va där jag kände igen det ifrån! Den filmen är bra men sorglig!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Pirjo
6/6/09, 3:34 AM
#40

Livskvalitet?

Mina illrar, speciellt min hona som i dagarna ska få en kull med valpar. Har varit uppfödare nu i 10 år och det är lika roligt varje år.

Livskvalitet för mig är också att vakna tidigt på morgonen och bara kunna lägga sig i lite bättre ställning och ligga kvar och njuta av värmen under täcket.

En urgod middag som är "i min stil" som min sambo lagat bara för min skull (vi har inte alltid samma uppfattning om vad som är gott och bra).

Att prata med min mamma när hon är glad och nöjd och inte bara klagar och ojar sig.

Tatsja
6/6/09, 10:57 AM
#41

Min älskade Tatsja ger mig tro på livet och att inte förglömma, ett barns nyfikenhet på livet.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
mona43
6/6/09, 11:21 AM
#42

#40 Ja det förstår jag, att se nya liv komma till världen är en fantastisk upplevelse. Både bland djur och mäniska.

#41 Jag tror djuren är som skapta som hjälp till oss mäniskor, som tröst och sällskap.

Barnen ger oss tro på livet, på framtiden, de är lika ärliga som djuren när de är mindre barn,de visar kärlek som är helt oförfalskad.Att se dem växa och lära sej saker är livskvalité.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
6/7/09, 10:54 AM
#43

Så sanna ord. En hund är aldrig falsk. Då är det fel på matte eller husse.

Du kan aldrig slå in vett i ett barn eller djur, bara rädsla och ilska.

Så det är inte undra på att en del hundar kan hugga andra. Det är inte hundens fel, utan ägarnas.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
6/7/09, 11:09 AM
#44

Ja det är så sant,man kan aldrig tvinga någon till lydnad med slag och elakheter,varken djur eller mäniska.

Med kärlek och klok omsorg kommer man mycket längre.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
6/8/09, 10:37 AM
#45

Som jag alltid sagt. Regler och normer, kärlek och omtanke.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
6/8/09, 11:16 AM
#46

Det är så sant som det är sagt. Det ger trygghet som är en livsnödvändighet.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[GunillaF]
6/10/09, 1:45 AM
#47

Livskvalitet för mig är barnen med familjer. Jag har fyra barnbarn och det är precis som det sagts så många gånger: barnbarnen är livets guldkant.

Jag har hund och katt att kela med och det ger också livskvalitet. Ett fast arbete (inte alla förunnat i dagens tider) samt mitt intresse för det övernaturliga.

mona43
6/10/09, 1:53 AM
#48

Vad roligt att se dej här Gunilla! Har inga barnbarn ännu, men många säger att de livets bästa efterrätt eller dessert. Helt klart att de ger en livskvalité.

Våra kära husdjur är dem som också ständigt ger en livskvalité. Det övernaturliga intresserar mej också.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[GunillaF]
6/10/09, 1:56 AM
#49

#48 Ville se er sajt. Det verkar trevligt här. Har egentligen ingen erfarenhet av epilepsi men man kan alltid lära sig nåt. Kunskap mår man inte speciellt dåligt av. ;-))

[per50]
6/10/09, 1:57 AM
#50

Livskvalité för mig är att gosa med min dotter, och med min sambo förstås

mona43
6/10/09, 2:17 AM
#51

Det har du så rätt i Gunilla, alltför många saknar erfarenhet av epilepsi. Man har oftast någon i sin närhet som har det. Eller så är det bra att kunna lite i alla fall, kunskap är aldrig fel.

Jo visst "Peran" är det en sann livskvalité att vara rädda om varandra, och älska varandra också.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[GunillaF]
6/10/09, 2:24 AM
#52

#51 Go´natt med er och glöm inte att inte bara älska varandra….utan även med varandra ;-)

Sov gott borta i "Nolaskogs"

mona43
6/10/09, 2:43 AM
#53

Hihi. God natt och sov gott,trevligt att pratas vid, hoppas vi hörs mera.

Vi är ju liksom nästan grannar med varandra. Jag är ju född i Edsele, så Junsele är välbekant.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
6/11/09, 3:27 PM
#54

Nu låser jag denna tråd eftersom den har blivit så lång.

Här är den nya tråden, fortsätt gärna att skriva där

Länk: OT: 2 Vad är livskvalité för dej?

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: