Annons:
Etikettvad-är-epilepsi
Läst 5840 ggr
mona43
2009-04-14 22:04

Vad är epilepsi?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Epileptiska anfall orsakas av övergående störningar i hjärnans nervceller. Epileptiska anfall börjar alltid mycket plötsligt. De varar från sekunder till minuter och slutar av sig själva. Oftast är medvetandet mer eller mindre påverkat under anfallet.

Grand mal är ett anfall som kommer plötsligt och personen blir medvetslös, faller omkull och får kramper (muskelryckningar). Anfallet varar i regel tre till fem minuter. Det tar sedan någon timme upp till ett dygn innan vederbörande är helt återställd, ofta efter sömn. Skador kan uppkomma i samband med fallet.

Absenser/petit mal är frånvaroattacker som är vanligast hos barn och innebär några sekunders frånvaro och avbrott av alla aktiviteter. Frånvaroattackerna kan komma flera gånger dagligen.

Astatiskt-myoklona anfall innebär plötslig förlust av förmågan att stå. Man faller handlöst till marken, inte sällan med skador som följd.

Komplexa partiella anfall är (psykomotoriska), frånvaron är kombinerad med antingen psykiska upplevelser (syn-, hörsel- eller- smakhallucinationer) De varar upp till någon minut, men kan i likhet med absencer och astatiskt-myoklona anfall, utvecklas till toniskt -kloniska anfall.

När ni fick ert första epilepsi anfall, vilken sorts anfall fick ni? Skriv gärna och berätta

Texten är lånad från många olika ställen

Bilden är lånad av IdaL

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Niklas
2009-04-22 15:54
#1

Är epilepsi ärftligt?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mona43
2009-04-22 16:52
#2

Epilepsi är oftast inte ärftlig, den kan uppstå av olika skador, både vid födseln och senare i livet.

Om den ene föräldern, eller båda två har en medfödd epilepsi, är risken större att drabbas.

Vänliga hälsningar Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Niklas
2009-04-22 16:55
#3

Tack!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mona43
2009-04-22 17:01
#4

Det är bara att fråga på Glad

/Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-04-23 10:18
#5

Sen kan den komma i vilken ålder som helst. Har ett otäckt minne från 90-talet. Vi var i Barkaby på Ikea och rätt som det är, hör jag ett konstigt skrik och ser hur en äldre herre rasar baklänges. Han slog sig så illa i en hylla att blodet sprutade. Personel kom springande direkt och ringde ambulans. Han hade med sig sitt 8 -åriga barnbarn och en idiot till tant, tog och pratade med grabben, tar fram han till farfar och visar skadeglatt på allt blod. Jag hörde hur hon sa att nu kanske farfar kommer till himlen.

Gissa en som blev fly förbaskad. Jag gick fram till dem och tog hand om pojken som var väldig chockad och rädd. Sen fick han vara med mig och mina pojkar. Många kunder hade hört tantens kommentarer och skällde ut henne med noter.

När ambulansen kom, så sa de att han hade ett anfall. Han hade aldrig haft problem förut.

Vi följde med till sjukhuset, vågade inte lämna grabben vind för våg. Det visade sig att farfar drabbats av ett epilepsi-anfall. Sen stort hack i bakhuvudet. Vi pratade med grabben och förklarade att tanten var dum. Farfar överlever. Han trodde oss inte förrän han såg att farfar satt upp i sängen och pratade.

Jag stannade på sjukhuset tills pojkens mamma kom och tog hand om honom.

Stackars barn som råkade ut för en så okänslig kvinna. Vet inte varför hon var så skadeglad och lät det gå ut över denna lilla pojk.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-04-23 10:48
#6

Grr. Man blir så arg, vad elaka mäniskor det finns. Säga så till ett barn som redan är omskakat och chockat. Tur att det finns mäniskor som kan ingripa.

Jag kan tänka mej att mamman och farfadern var tacksamma. Denna kvinna kunde inte ha någon stor erfarenhet av barn, och inte epilepsi heller.

/Mona

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Tatsja
2009-04-23 11:01
#7

Hon skrek och gormade att hon minsann var van att ta hand om kriser. Det visade sig att hon arbetade som diakonissa i kyrkan. Kyrkoherden kände jag och jag talade om vad som hänt. Senare hörde jag att hon fått lov att ta time-out

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-04-23 16:02
#8

Såna borde ha en god vana med att ta hand om kriser, men hon var nog ett undantag.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-04-24 09:42
#9

Ja, jag hörde sen att hon inte kunde visa empati för andra människor. Hur en sådan person kunnat bli diakonissa, övergår mitt förstånd. Arbetar man så som hon gjorde, måste man kunna visa empati, medkänsla och så vidare. Inte vara en surpuppa, som hon tydligen var.

Vissa personer kunde hon kalla dumma idioter och ännu värre saker. Nu jobbar hon inte kvar, tack och lov

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[per50]
2009-04-24 10:02
#10

Vad bra att hon slutade, hon var helt klart opassande att jobba inom detta yrke.

Tatsja
2009-04-24 10:22
#11

Håller fullständig med dig.

Ni kan göra reklam på min sajt. Lägg det under sajtreklam och tävlingar. För epilepsi är väl lancerad nu?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

mona43
2009-04-24 10:31
#12

Ja nu är vi lanserade, jag ser att endel nya sajter har skrivit på off-topic, kan vi också göra det?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-04-25 10:01
#13

Vad menar du med off-topic? Om det är reklam för sajten, så vill jag ha den under sajtreklam och tävlingar. Annars får jag lov att flytta den själv.

Off-topic ska bara vara sådans som inte finns som grupp och inte har något med fotboll att göra.

Så jag vore tacksam för insättning i rätt grupp.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
mona43
2009-04-25 10:59
#14

Nu har Per satt in den på rätt plats, missade totalt att se stället där det stod sajtreklam och tävlingar igår,Skäms var nog trött, våran dotter Lisa har fått vattkoppor.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsja
2009-04-25 12:24
#15

Annars hade jag flyttat den. Inga problem. Ibland är man snurrig.

Just nu sitter jag samtidigt och försöker lösa melodikrysset.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Norrann
2009-04-25 19:55
#16

Det säga att epilepsi är mest vanligt att få antingen under barn- och ungdomsåren eller när man blir gammal,då är stroke en vanlig orsak.Hjärnan är olika känslig i vissa perioder antagligen.

mona43
2009-06-21 17:44
#17

Det är många barn som får epilepsi som väldigt små, eller när de är äldre. För endel barn växer epilepsin bort med åren. Andra har det hela livet.

Det är också många som får epilepsi av stroke, det kan nog vara så att hjärnan är känsligare vissa perioder, svårt att veta.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

IdaL
2009-08-11 15:45
#18

Roligt att ljuset kom med i artiklen Skrattande

mona43
2009-08-11 16:48
#19

Ja det är jättefint fotograferat, jättesnällt att vi fick låna det Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-08-21 09:36
#20

"putt" Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
IdaL
2009-08-21 15:19
#21

#19 Det var så lite så, inget att tacka för! Glad

Upp till toppen
Annons: