Min sambo har haft krampanfall i ca 5år, vi har varit ihop i 4 och bott ihop i lite mer än 3 år. Han berättade tidigt om sina anfall, redan innan vi träffades, möttes på internet :)
Nu har han utretts ordentligt och man tror att det är funktionella anfall av någon sort. Han fick förut 3-6anfall/vecka, oftast i samband med insomnig/uppvaknande. Sen i höstas äter han circadin, som är ett melationinpreprarat, det är ett kroppseget hormon som styr sömnen. Direkt när han började med detta så minskade anfallen som längst var han helt krampfri i 6 veckor.
Hans neurolog vet inte riktigt hur det hänger ihop men troligen har han någon störning när det gäller den funktionen och har sömnbrist av någon sort. Nu får han anfall någon gång i veckan och de är kortare än tidigare. Nu några minuter förut ca 20min som oftast, och det är grandmal vi pratar om.
När det blir extra stressigt så får han anfall ändå och när han inte sköter sömn/mat, någon som vet om man kan få hjälp på andra sätt för att få ordning på den biten? Han har även aspergers syndrom så detta med rutiner är svår för honom ändå. Men han får ingen hjälp någonstans att få ner stress osv.
Jag är själv sjuk så vi har soc-bidrag som enda inkomst nu och det är något som stressar honom otroligt, är bråk nu igen där. Villket gör att han den senaste veckan haft anfall varje dag.
Blir moment 22 för att han ska få jobb måste han få ner anfallen och få struktur i sin vardag för att få det måste soc sluta bråka... för att slippa stressen över soc måste han få jobb. Han har ett pågång men kramperna oroar oss.