Annons:
Etikettdjur-med-epilepsi
Läst 4335 ggr
[per50]
2009-04-24 14:41

Hunden varnar för epilepsi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Atlas tittar matte djupt i ögonen och krafsar på henne. Det är Atlas sätt att berätta för matte att hon snart kommer att få ett anfall.

Under det senaste året har Atlas fått träna på vad han ska göra då matte får ett anfall-om de första varningssignalerna inte gått fram. Har anfallet startat ska Atlas hämta hjälp-och sedan krafsa på mattes magväska.

Hunden varnar för epilepsi

 Foto Free digital photos

Annons:
Fialotta2
2009-04-24 15:43
#1

Jag har en Border Collie som ser till att jag går och sätter mig, genom att blockera vägen för mig, när jag håller på att få en anfall. Han är inte så mycket till vallhund, men han hjälper mig då han tycker att det behövs.

Han varnade mig också när jag höll på att bli spastisk. Nu mera blir jag inte det, tack vare att jag har en medicin som fungerar.

Min hund är inte tränad service hund, utan han gör det av sig själv.

Hundar kan vara till stor hjälp för oss handikappade.

[per50]
2009-04-24 15:47
#2

Jag tycker att det är helt fantastiskt att hundar kan känna när en människa ska få ett epilepsi anfall, tänk om det vore så med oss människor också.

mona43
2009-04-24 16:01
#3

Vad duktiga hundar kan vara att känna av. Verkligen till bra hjälp.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mongu
2009-04-24 19:46
#4

Djuren är förståndiga och vet ofta vd som är på gång. Ni kommer säkert ihåg hur elefanterna reagerade när tsunamin var på gång.

På nåt sätt känner djuren på sig att nu händer nåt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mona43
2009-04-24 21:08
#5

Ja de är nog långt mera känsliga än vad vi människor är.Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Fialotta2
2009-04-24 21:53
#6

Hundar känner också av då deras husse/matte får lågt blodsocker.

Jag har själv inte tänkt på att mina egna hundar känner av då jag får det, som tur är så är det inte så ofta nu mera.

Jag har mycket hjälp av mina hundar (jag har två stycken). En är bra att geakt på mig och min hälsa.

Den andre är duktig vallare dvs, han vallar fåren och tjurarna dit de ska. Han har också vaktinstinkt, vilket gör att jag är trygg när jag är ensammen hemma. Oj, jag glömde nästan bort att nummer 2 är bra att ha med på promenad, för han hittar hem samt att han vet hur han ska väcka mig om jag får anfall.

Båda två är bra tröstare också.

Annons:
mona43
2009-05-21 13:40
#7

Låter toppen, djur är verkligen duktiga på att känna av oss mäniskor förutom att de är ett jättebra sällskap.

Märker till och med att min katter känner av, och är extra gosiga när man är ledsen eller hängig. De är verkligen fantastiska djuren.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2009-06-08 22:04
#8

Läste också någonstans att man försöker tränar hundar att känna av cancer och ännu flera sjukdomar än tidigare.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-07-11 17:44
#9

Hej Fialotta2 & mongu!

Hoppas att allt är bra med er och att sommaren har varit bra så här långt.

mona43
2009-08-08 13:06
#10

Våra husdjur är otroliga som har såna känsliga sinnen så de kan hjälpa oss, och varna oss. Tänk vilken stor glädje vi har av djuren Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2010-03-07 18:24
#11

Någon fler som vill berätta om sina djur? Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Jeremina]
2010-03-10 02:54
#12

Det är otroligt vad våra vänner djuren kan! Glad

[Liinda]
2010-12-10 00:04
#13

Ja dom håller just nu på att utbilda cancer sök hundar. Hundarna känner en viss lukt på utandningsdoften ifall personen har cancer. Det är så otroligt att dom kan göra sådant.

Annons:
mona43
2010-12-12 01:28
#14

Ja det är verkligen otroligt, vilka möjligheter det öppnar för oss i framtidenGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Busangardens
2010-12-12 16:14
#15

Stämmer bra det. 
Min hund här hemma varnar så snart jag kommer få ett anfall och när jag väl får ett så försöker han med alla medel att hjälpa mig upp igen. (obs, har inte ep utan np).

mona43
2010-12-12 23:52
#16

Vilken duktig hund du har, härligt att de kan vara till sådan stor glädje och även ett så fint sällskap.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: