Annons:
Etikettarbete-hobby-och-fritid
Läst 3104 ggr
[per50]
2009-04-16 13:19

1 Arbete

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill gärna ha ett arbete, men hur skall man hitta ett arbete där man får göra saker efter hur man mår? Ett jobb där jag jobbar hemifrån med data vore ett alternativ.

Men nu skall jag arbetsträna 28 timmar per vecka, de skall se hur mycket jag orkar. Det skall bli spännande att se hur det går.

Text är skriven av per50 med egna ord

 Foto Free digital photos

Annons:
[per50]
2009-05-21 14:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har nu arbetstränat i ett par veckor, och det har varit upp och ner. Vissa dagar har jag varit mera trött och haft ont i kroppen.

Men i det stora hela så trivs jag bara bra.

Bilder är tagen ifrån:freedigital photos

Denna kommentar har tagits bort.
mona43
2009-06-03 00:54
#3

Berätta gärna hur det fungerar med jobb och sjukdom/handikapp för er.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
2009-06-03 01:53
#4

Per50 hoppas det kommer gå bra för dig!

Själv så  funkar det sämre för mig på jobbet me dom tunga uppgifterna då det är svårt att lyfta då man har värk,men letar lösningar på vissa saker för att underlätta för mig och andra på jobbet.Tycker även att jag fått ett bra stöd från mina arbetskamrater och chef!Det underlättar mycket!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
2009-06-03 09:08
#5

Stödet på jobbet är viktigt, det onda syns ju inte utanpå. Hoppas ni finner bra lösningar så du kan vara kvar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
2009-06-03 13:27
#6

Det hoppas jag också för jag vill ej bli sjukpensionär redan eller ha ett jobb som jag ej trvis me, för jag älskar verkligen mitt jobb!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
mona43
2009-06-03 16:33
#7

Jag håller tummarna.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
2009-06-03 17:04
#8

Tackar!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
2009-06-03 18:33
#9

Själv har jag fullt upp med att orka med det jag har hemma, minsta lilla för mycket gör mej i princip sängliggande, så har det varit idag, har fått tvinga mej till att göra vissa saker (bakade igår)

Jag har sjukersättning/förtidspension men hoppas att jag en dag skall kunna komma tillbaka till arbete, frågan är till vad?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-06-03 19:23
#10

#4  Jag har arbetstränat nu i sex veckor och jag tycker att det har gått bra, det märks att man inte har arbetat på sju år, bland annat så fick jag lite ryggvärk.

Pirjo
2009-06-03 20:18
#11

Jag gick igenom Rehab & jobbet-utredning och eftersom jag inte råkat ut för en del av dom problem (ljud/ljuskänslighet, koncentrationssvårigheter osv) som drabbar strokepatienter så sskulle jag kanske ha kunnat börjat jobba igen. Det som satte stopp var iastället det faktum att jag också är halvsidesförlamad och kan alltså bara använda höger hand.

Jag hade otroligt gärna velat börja arbeta igen, men jag hade inte kunnat jobba kvar i den branschen jag jobbat i tidigare (flyget), så då fick det vara. Istället "jobbar" jag numera ideellt i en förening och eftersom jag kan utföra det jobbet hemifrån så fungerar det bra och jag har kunnat göra mer än vad jag ens kunde drömma om.

vildarosen
2009-06-03 20:57
#12

#9 det är en svår fråga att kunna komma på vad man kan jobba med om man lyckas komma tillbaka efter att varit hemma  länge. Vissa dagar är tuffa att ta sig igenom då man har värk och man måste låta kroppen vila oxå.brukar oxå få tvinga mig själv till att göra saker fast värken är hemskt och man knappt stå på fötterna.

#10 oj det va lång tid du gick hemma! hoppas ryggen blir bättre och att du kan fortsätta med arbetsträningen!

#11 Inte lätt att komma tillbaka efter en stroke ju! Den jag jobbar åt har haft det så jag insatt rätt bra i det men det finns ju så mycket kvar att lära i det ämnet oxå! Skönt att det funkar bra för dig att jobba hemifrån och ideéllt!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Pirjo
2009-06-04 04:18
#13

#12 Fördelen med att börja med att jobba ideelt är att man kan träna upp sig. Och faktiskt så kan man träna upp uthållighet och också komma underfund med vad man tål och inte tål. Så det rekommenderar jag nog alla som känner att dom skulle vilja jobba.Sen gäller det ju faktiskt också att inte alltid säga rakt ut till olika myndigheter hur mycket man jobbar - jag blev varnad (faktiskt av en myndighetsperson) att inte tala om allt, utan testa själv vad jag tål och inte tål utan att tala om vad jag gör.

Så numera jobbar jag alldeles för mycket för att det ska vara tillåtet och med uppgifter som kanske inte riktigt skulle anses som "tillåtna". Jag blev varnad för att tala om att jag var ordförande i föreningen, vilket jag sen fortsatte med i trew år i "det tysta", numera är jag "bara" kassör, men t o m det skulle nog ses som för mycket….om jag skulle avslöja det, hehehe…

Annons:
mona43
2009-06-04 09:30
#14

Jag fick min fibromyalgi när min yngste son var 1 år gammal 1996, den äldste var född 1993, så de kom tätt.

Blev i samma veva utbränd, har sedan gjort flera utredningar och tester, med det har inte gått att finna någon lämplig syselsättning, jag har ju kraftigt nersatt hörsel också som försvårar enhel del.

Min hörappat är svår att använda någon längre stund då jag har eksem i öronen som kliar som myggbett. Dessutom blir det jobbigt att ha den när det är oväsen omkring mej, då blir det alldeles för jobbigt med ljudkänsligheten.

Jag är enormt stresskänslig och ljudkänslig, två knepiga kombinationer. Man känner ju också att man måste ha något form av ork kvar när man kommer hem från sitt jobb, då man har barn med handikapp, och Per som har epilepsi och kan vara dålig. 

Försäkringskassan brukar göra en uppföljning varannat år på mej, då ställer de en massa frågor, man får verkligen tänka på vad man säger, de kan ju tolka mellan orden att man är piggare än man är. Men man får ta en dag i taget, kanske man hittar någon lämplig sysselsättning så småningom.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
2009-06-04 19:12
#15

mona43 det låter jobbigt me hörseln och ljudkänslighet, jag har börjat märka att jag börjar så smått bli ljudkänslig och det är jobbigt för mig när det är mycket ljud runt mig,kan rj koncetrea mig ordentligt då.

stress är ju inte bra för någon människa och är ju verkligen dåligt när man är känslig för det. När jag blir stressad så märker jag det tydligt då bla min mag o tarm sjukdom blir värre och att blodsockret blir kasst och att värken blir värre. Det gäller för alla att hitta ett sätt som känns bra för sin egen del.

Förstår att du har det tufft me orken då du har så mycket omkring dig me barnen och per som oxå är dålig!

Ta hand om dig oxå och din mysiga familj!Glad

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
2009-06-04 20:21
#16

Man får ta dag för dag, det är svårt när man inte vet hur varken jag eller Per mår, vissa dagar är vi hängiga båda två, då kan man bara göra det nödvändigaste annat får vänta.

Jobbigt när magen krånglar, min mage är oerhört känslig för viss mat speciellt mat som är rökt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-07-11 17:23
#17

Det har gått ganska bra att arbetsträna och just nu har jag semester. Hur är det med er då (Pirjo & vildarosen )

vildarosen
2009-07-11 21:10
#18

me mig är det så där just nu. Har liggat på sjukhus för nåra veckor sen pga min diabetes annars så är värken rätt okej just nu när det regnar och är lite svalare ute nu. började jobba igen denna vecka efter sjukskrivning och nu är det bara vå veckor till min långa semester,då vi bland annat ska upp till höga kusten. jag bara längtar tills det blir dax!Glad

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

mona43
2009-07-11 21:30
#19

Hoppas du får må bättre nu och få njuta av sommaren, håller tummarna för att din semmester i Höga kusten blir trevlig, själv trivs jag jättebra där med den fantastiska naturen och lugnet.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
2009-07-13 02:11
#20

Tackar!

Jag har alltid haft en längtan till det området sen jag såg bilder därifrån när jag va liten o nu ska det äntligen bli dax att åka dit!

Att vara i naturen är underbart och rogivande för mig. skulle gärna bosätta mig nånstans där uppe om sambon gick me på det,men han säger nej! pga jobb o så.. men vi kan kanse skaffa oss en sommarstuga att vara i eller hyra en nåra veckor däruppe,vem vet va framtiden har med sig!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
mona43
2009-07-13 02:21
#21

Det är många som har köpt en sommarstuga i höga kusten, och sedan slutligen flyttat dit, beroende vad din man jobbar med, så kanske det finns något liknande jobb för honom där omkring, det är ju nära mellan städerna Kramfors, Sundsvall och Härnösand. Och inte allt för långt till Örnsköldsvik.

Men det går ju också att hyra en stuga, hoppas att ni kommer att trivas, jag tycker verkligen det är en avkoppling från all stress och alla måsten, att få vara nära naturen och njuta av lugnet Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-07-13 02:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Om man ska se på fin natur då ska man åka till norrland. Där finns det natur som heter duga

mona43
2009-07-13 02:29
#23

Håller med dej Per, denna plats finns bara i närheten av där vi bor, det finns en fin badplats där i närheten. Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
2009-07-13 02:32
#24

oj vilken fin bild!! per50.

Han jobbar på volvo nu o vet ej om det finns liknande jobb däruppe.. själv så jobbar jag som personlig assitentent så det är ju ej svårt att få jobb inom då man har utbildning och erfarenhet av det!

Jag drömmer om det på nätterna att få flytta dit upp! Men får se vad som händer!

Jag va uppe i norrland när jag va ca 11 år o minnet av det är all vacker natur o alla dessa mygg som finns där och solen som ej gick ner. Men då va vi i kiruna trakten mest.!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

[per50]
2009-07-13 02:42
#25

 Vad gör han inom Volvo? Kan han reparera bilar, då kanske en bilverkstad skulle passa.

mona43
2009-07-13 02:45
#26

Han kanske kan höra med Volvo vad de säger, kanske de vet mera hur marknaden ser ut här uppe, det startas många nya fabriker och företag här uppe trots lågkonjukturen.

Myggen får man stå ut med. Men man vänjer sej. Visserligen kan vintern vara mörk och lång häruppe, men den är så fin den också, många älskar att få fira en riktig jul häruppe med mycket snö. min bror flyttade för 25-30 år sedan ner till Skåne, han längtar ofta hem, speciellt runt julen, de har oftast en grön jul därnere.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

vildarosen
2009-07-13 18:19
#27

Han jobbar på ett lager me reservdelar nu men har även kört budbil, jobbat på ragnsells, bägge i stockholm!Han är utbildad inom verkstad av nåt slag(minnet bra men kort idag)Tungan ute.

Vi har gröna jular i götet oxå o det är så trist alltså, om det kommer snör så blir det slask o gröna gräsmattor igen!

Tur att det finns myggmedel i alla dess formerSkrattande!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
mona43
2009-07-13 20:26
#28

Ja ni får ha ordentligt med myggmedel i beredskap i fall myggorna och knotten blir för besvärliga Flört

Hoppas ni får en trevlig semmestertripp höga kusten Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2009-07-19 15:46
#29

Nu låser jag denna tråd eftersom den har blivit så lång.

Här är den nya tråden, fortsätt gärna att skriva där

2 Arbete

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: