Annons:
Etiketttyper-av-anfall-och-vad-utlöser-nya
Läst 9924 ggr
felixhaljeskog
2011-05-20 10:47

Epilepsi orsaka dödsfall?

Hallå!

Vet att det finns många olika sorters Epilepsi, men undrar mest vad dom som kan orsaka dödsfall heter ifall det är någon som vet?

Skulle gärna vilja veta mer om det isåfall så det skulle vara snällt ifall ni kunde skriva om de eller länka till någon hemsida !

Annons:
mona43
2011-05-20 14:51
#1

Om ett epilepsi anfall varar längre än 5 minuter eller om det kommer flera anfall i följd, bör man skyndsamt söka sig till sjukhus, om anfallet blir långvarigt är det risk för skador som kan ge ökad dödlighet.

Dessutom kan krafiga och många epilepsianfall öka risken för andra kropps skador till exempel fall skador, brännskador osv.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

felixhaljeskog
2011-05-20 20:46
#2

Okej tack ! men finns det någon speciell "sort" eller vad man ska säga som kan orsaka det?

mona43
2011-05-21 10:32
#3

Grand mal är den största typen av anfall där man blir medvetslös och får rejäla kramper, om ett Grand mal blir långvarigt kan det orsaka skador i hjärnan och i värsta fall dödsfall.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

felixhaljeskog
2011-05-21 15:34
#4

Okej har hört talas om de …

Tack iallafall :)

mongu
2011-06-19 22:57
#5

Status epilepticus är anfall som håller på längre än 30 minuter eller anfall ofta där personen inte återfår medvetandet emellan.

De anses som livshotande.

Man ska alltid söka akut om det är anfall som är svåra eller något som känns annorlunda.

Är det dessutom första gången man råkar ut för det ska man söka akut. Ta ambulans in till akuten för man vet ju inte om anfallet går över eller hur det blir. Har man då lång väg till sjukhuset så är ambulansen bäst

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[per50]
2011-06-20 10:51
#6

#5 För ett antal år sedan krampade jag i flera minuter och dessutom två gånger,min nuvarande sambo ringde ambulansen och det tackar jag henne för.

Hon sa dagen efter att jag fick ganska stora anfall så kallade grand mal, det är inge trevliga anfall.

Annons:
mona43
2011-06-21 00:04
#7

#5 Ja denna typ av epilespi är livsfarlig, omedelbar läkarvård är viktig.

#6 Ja det var inte trevligt, men jag anade att det var epilepsi, eftersom min mamma hade det och sonen.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: