Annons:
Etikettklotterplanket-ot
Läst 2904 ggr
kaninjossan
2011-05-23 15:02

Många frågor...

Hej!

Jag har lite funderingar kring Epelepsi då jag just nu utreds för detta. Tycker att man fått extremt lite info och stöd från läkare och komunen. Känner att jag behöver skriva av mig lite och höra vad andra tror om detta kan vara epelepsi och om det nu är det, hur man på bästa sätt kan fortsätta leva sitt liv som vanligt.

Kan börja med att jag är 24 år, haft stora problem med min sömn då jag sover för lite, har käkat sömntabletter till och från i snart 10 års tid. Har varit på olika undersökningar för detta, men utan att hitta någon anledning till att jag sover för lite. har Gjort 2 EEG tidigare, ett vanligt som inte visade något, ett sömn som visade något "litet", men som inte läkaren brydde sig om eftersom det var så "litet"

Fick ett anfall för ca 3 veckor sedan som varade någon minut, sambon var hemma, och såg alltihopa. jag minns ingen av anfallet. Åkte in på akuten dagen efter, de tog blodprover, som såg bra ut. Fick sedan en remiss att röntgas, och EEG, som jag nu gjort.

Så klart så får jag inte köra bil, vilket driver mig till vansinne(självklart så förstår jag varför) Tur att jag just nu bor väldigt nära jobbet, dock har jag min häst installad en bra bit härifrån, och mycket svårt att ta sig med buss.(åker varje dag dit)

Ett stort problem är att jag och sambon letar en annan bostad, vi vill bo på en gård, och för att få det lite billigare så måste vi bostätta oss en bra bit från stan, som gör att det är jättesvårt för mig att ta mig till och från jobbet, Jobbar imom vården, både kvällar och dagar, ibland börja 06.45 på helger och ibland sluta 21.30 på kvällar.

Hur funkar detta när man inte kan ta sig till och från jobbet på Grund av epelepsi? Finns det något stöd man kan söka/ eller är det bara att bosätta sig nära jobbet?

En sak jag funderat på är att jag ev har haft ett anfall för ca 4år sedan. Dock så tror jag inte att detta var det, men är heller inte säker.

Om 2 veckor ska jag till Medicinmottagningen, för att träffa en läkare, och förhoppningsvis få svar om det är detta eller inte.

Har läst på många olika sidor om Epelepsi, och tycer att det är väldigt luddigt, om man har det eller ej. Vissa skriver att man måste ha haft 2 oprovocerade anfall inom 2 år, för att räknas som epilektiker, vissa skriver annat….vad är det som gäller?

Förrutom mina problem med sömnen så har jag stressat mycket mer det senaste året, både på grund av hästköp och jobbet. Sedan har jag ätit medicin mot "Tremor"(en sjukdom som gör att man skakar) i 4 år, men tabletterna tog slut någon dag innan anfallet. Kan allt detta ha något med anfallet att göra? provocerande?

Hur funkar det med körkortet, nu när jag träffar läkaren, om jag inte har epelepsi, får jag köra på en gång eller måste jag vänta ett år iallefall?

Herregud, detta vart ju en hel roman jue :D Jag mår verkligen inte bra av att gå och vänta och inte få några svar, men kanske ni kan hjälpa mig lite? :)

Mvh Jossan.

Annons:
mona43
2011-05-23 16:46
#1

Tyvärr är det vanligt att man får dålig information om
epilepsi, och frågorna är många, men även svaren. Man kan få ett bra stöd och svar på frågor från personer i samma situation, som här på sidan (du är välkommen med i vårt gäng).

Håller med dig om att det kan vara förvirrande att läsa om
epilepsi, då det står olika på olika platser.

Du skriver att din sömn är dålig, kanske du har epilepsi
känningar nattetid? Har din sambo märkt att du haft kramper eller låtit
konstigt? (en del kan smacka med munnen, eller bita illa sig i munnen i sömnen)

Det är inte alltid man hittar något på EEG, både min sambo
och min son fick göra flera undersökningar innan det märktes något.  Både min son och min sambo sover dåligt om
nätterna.

Min son har lite ryckningar och smackar när han känner av epilepsin, eller blir stirrig samtidigt som han är frånvarande, både dagtid och nattetid.

Jag tycker nog din läkare borde ha följt upp den lilla förändringen med flera undersökningar. Har du träffat en neurolog?

Om inte så har du rätt att få en utredning av en sakkunnig. Skulle du få ett nytt anfall, åk in på en gång, det kan nog vara lättare att se något på EEG eller på andra undersökningar om man kommer in genast efter ett anfall.

Förstår att du gärna vill bo ute på landet då du har häst, därför är det så viktigt att vara helt säker på om det är epilepsi du har eller något annat.

Är inte säker på om det finns något speciellt stöd att få när det gäller resor när man har epilepsi.  När du varit anfallsfri i ett år får du tillbaka ditt körkort.

Visar det sig att du inte har epilepsi så bör du få tillbaka
ditt körkort genast.

Förstår såväl att det är jobbigt att gå och vänta på ett svar, men du är alltid välkommen att skriva här på sidan, det gör absolut inget om det blir flera romaner, det är bara bra att skriva av sig och fråga.Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

kaninjossan
2011-05-23 21:38
#2

Hej igen :)

Har problem att somna in, men när jag väl gör det sover jag som en stock, kan dock röra på mig mycket, men inga annorlunda ljud.

Ska träffa en läkare snart, men vet dock inte om hon är Neurolog, men tror det. Kunnig om epelepsi ska hon vara i farjefall.Obestämd

Problemet är att jag nog inte kan få hjälp snabbare ändå, har fått åka till danderyd att göra EEG, eftersom att det inte finns här i Norrtälje. Röntgen kunde jag göra här, men det finns ingen "akut" tid, till röntgen. Så det tar lång tid oavsett.

Men vad tror du/ni, kan tabletter, stress, avbruten tablettbehandling vara provocerande för ett anfall? För det är extrem stor skillnad på mitt liv nu, stressar väldigt mycket…

Mvh Jossan.

mona43
2011-05-24 21:30
#3

Hejsan!

Stress och avbruten medicinering kan utlösa anfall, men även om man slarvar för mycket med medicinen, behöver man ta den morgon och kväll bör man ta med 12 timmars mellanrum, det är inte bra att ta för tätt heller, då kan man bli onödigt trött, eller få huvudvärk.

Hoppas du får all den hjälp du kan få, är läkaren kunnig så är hon troligast neurolog.

Försök att låta bli att stressa, dra ned på endel måsten, stress kan ju ge många flera sjukdomar.

Kram!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: