Annons:
Etiketttyper-av-anfall-och-vad-utlöser-nya
Läst 4030 ggr
xxmammaxx
2011-06-10 22:10

Fick min son anfall nu?

Det är så här att vi har vart och jort undersökning på sjukhus på min son på snart 5 år och dom hitta epelepsi i båda bakre järnhalvorna starkare i ena än i den andra. men hur vet man om att han fått anfall?

första gången som fick mig att söka läkarhälp det var när han stog mitt på vardagsrummsgolvet och kissa å va inte kontacktbar. jag såg att det va nått som inte stämde därav jordes det en undersökning som visade att han hade detta då. men dom sa att dom ger inte ut mediciner fören han haft två ricktiga anfall hur dom nu mena med det vet inte jag för jag antar att alla anfall inte är lika.

Nu för 15 min sedan vakna han å skrek jag tog han till toan för han skriker alltid på natten när han e kissnödig. men nu var han heller inte kontacktbar han satt på toan å tokskrek o hoppa det såg ut som han frös änna för han enna stuttsa på toan prisis som om han va arg å inte ville kissa. men jag fick ingen ögonkontackt å fråga ja om han va klar svara han inte han bara skrek. å hans ögon var annorlunda ibland kolla han på mig med gör stora ögon som om han såg ett spöke å sen helt plöttslig såg han arg ut. men han sa vid ett tillfälle snälla mamma hjälp mig å då lyfte jag ner han å sen va han tyst när han la sig igen.

Måste även berätta att han kissar nästan ner sig varge natt å skriker ofta på nätterna är det nått som är vandligt hoss barn med epelepsi?

han ska sövas ner på sjukhus den 16nde för undersökningar. men det som hände nu är det någon som vet vad det kan vara? tacksam för alla svar.

Annons:
[iurochskur]
2011-06-11 07:55
#1

Hej!

Nu kan ju inte man vara helt hundra på att det är ett epilepsianfall eller att han var halvdrömmande. En del barn kan även vara i halvdrömmande tillstånd när dom ska upp och kissa. Det kan ju hända alla barn, med eller utan epilepsi.

Det bästa du kan göra är att prata med läkaren om detta nästa gång ni ses.

Vad för typ av epilepsi hade han enligt läkaren? Grand mal är den typ som ger kramper dagtid och lite när som och man brukar krampa betydligt oftare än hos personer med petit mal. Petit mal är den varianten där man ofta får frånvaroattacker och ev. nattliga kramper och kissar på sig. Tycker att läkaren kan undersöka hurvida din son har kramper nattetid.

Jag hoppas det ordnar sig bra för er och att din son får den hjälpen han behöver.

Kram till er!

xxmammaxx
2011-06-11 10:33
#2

Hej och tack för snabbt svar!

dom har bara satt massa trådar på hans huvud en gång å då sa dom att det fans epeleptiskverksamhet i båda bakre järnhalvorna.

men han har aldrig krampat och blitt medvetslös som dom vandliga anfallen jag känner igen. utan det som händer är ju när han såver. vaknar å skriker å skakar enna det ser ut som han har växtvärk. han rycker lite i kroppen men kan ju stå upp å så men för några minuter kan kan bara stå o skrika å skaka lite sen e det bra.

han ska sövas snart nu så ska dom undersöka honom när han såver.

nu när han vakna trode jag han var magsjuk för han spydde slem å det jorde han två gånger men sen efter frukost hände inget. så jag antar att det inte var magsjuka. kan kräkningar uppkomma om man haft en jobbig natt? för denna natten va en av dom värsta han haft. sen när han väl prata med mig sa han att han hade ont i huvudet så han fick alvedon å såv i fyra timmar sen vakna han å ville upp..

just detta har inte hänt förut.

[iurochskur]
2011-06-11 10:50
#3

"Oro, illamående eller uppstigande känslor i maggropen är andra vanliga fenomen. "

Citerat från epilepsi förbundet-

xxmammaxx
2011-06-11 10:55
#4

Jaha okej. hoppas jag får svar på alla mina frågor när vi kommer till sjukhuset. Tack för hjälpen :)

[iurochskur]
2011-06-11 11:26
#5

Så lite så!

mona43
2011-06-14 21:42
#6

Hoppas ni får klarhet i om det är epilepsi när han sövs, din sons symtom liknar de min yngste son fick i samma ålder, han var orolig nattetid som din son, var ofta okontaktbar och stirrig, skrek rätt ut, och kissade i sängen eller på golvet.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
mona43
2011-06-14 21:44
#7

Han har petit mal.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

xxmammaxx
2011-06-14 22:33
#8

Okej det ska jag söka på å läsa lite mer om. för han blir ju inte medvetslös under "anfallen" eller vad det nu är han blir ju bara okontaktbar å exakt så som du skrev om din pojk. får han medeciner för det?

xxmammaxx
2011-06-14 22:34
#9

Tack för infon :)

mona43
2011-06-15 16:19
#10

Det är bara  att fråga om du undrar över något.Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: