Annons:
Etikettbarn-och-vuxna-med-epilepsi
Läst 2741 ggr
Niki70
2011-06-15 13:14

Släppa barn med epilepsi

Vi har en som som är 9 år och har epilepsi. Han fick sin diagnos för snart 4 år sedan och har ätit medicin sedan dess. Tyvärr får han fortfarande anfall ibland och utan förvarning. Eftersom han kräks vid sina anfall så känns det väldigt jobbigt för mig och min man att börja släppa iväg honom med kompisar på egen hand. Hur gör man? Jag tycker också att det är jobbigt att han är på kalas etc och har svårt att koppla av trots att kompisarnas föräldrar vet att han har epilepsi och vet hur de skall hantera det.

Någon som har några tips? Han har en epilepsiform som ger kramp i vissa delar av kroppen (bla käke), kräks och är ofta lite förvirrad precis innan det startar.

Annons:
[iurochskur]
2011-06-15 14:45
#1

Jag har inte barn med epilepsi men kan dela med mig av min åsikt.

Men jag skulle väl säga att det är bra om någon vuxen finns med din son med tanke på om han nu får anfall utan förvarning. Andra barn kan inte ta det ansvaret om det nu händer när dom är själva-

mona43
2011-06-15 16:33
#2

Din son måste få umgås med sina vänner, och vara med på olika aktiviteter, men man får välja vilken form av syselsättning som kan vara lämplig, att till exempel bada är inte riktigt en bra syselsättning för honom, man bör undvika saker som är stressande för honom så mycket det går, eftersom stress kan utlösa ett nytt anfall.

Vet föräldrarna åt kompisarna om hur de skall göra vid ett anfall? det är också bra om kompisarna vet lite om vad det är så de är förberedda och vet att de skall säga till de vuxna. Men det är de vuxna som skall ha huvudansvaret.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Pineappletree]
2011-06-19 22:05
#3

Hej jag vet inte mycket om EP ännu men jag satt och klurade på att en bra idé är att man kan släppa på litet avstånd. Tex om din son ska vara med en kompis så följ med och ta en fika med kompisens föräldrar, aldrig fel med kaffesällskap=) Eller om din son vill gå på bio, gå och ta en fika i närheten och låt honom ha en mobiltelefon som kompisen till honom kan ringa ifrån om han krampar. Då kan du snabbt vara på plats om det händer. Förstår att det kan vara jobbigt både för dig och din son att han inte får lämnas helt då han vill ha tid med kompisar mm. Hoppas ni hittar en lösning som passar er.

Mvh// Linda

mona43
2011-06-19 22:41
#4

Tycker det är jättebra tips Linda. Det kan också vara bra om sonen har information om vem man skall ringa när han får anfall, han kan ha en lapp i sin börs, eller information på mobilen om att han har epilepsi, och var man skall ringa vid anfall. Halssmycket med ljuset som symboliserar epilepsi är också bra (om din son vill ha det, det är ju lite känsligt också när man är ung)

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: