Annons:
Etikettepilepsi-fruktsamhet-graviditet
Läst 3620 ggr
nettie_angel
2011-10-20 08:50

Graviditet

Är det någon som vet hur det ställer sig om man planerar att bli gravid? Jag tänker mest på hur jag ska göra med medicinen!

Annons:
mona43
2011-10-20 16:36
#1

Välkommen! Du får gärna skriva i inlägget Epilepsi och gravid, där Kickan90 berättar om sin graviditet. Det finns också mera att läsa om i färgade spalten till vänsten på epilepsi, fruksamhet,graviditet.Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

nettie_angel
2012-01-12 08:56
#2

Jag har hört talas om att man ska äta folsyra innan man blir gravid och sen fortsätta med det under hela graviditeten?! Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig med detta tro. Tack på förhand!

gulochi
2012-01-12 09:47
#3

Ja man ska äta folsyra minst 3 månader innan man blir gravid. Sen beror det ju på vad för epilepsimedicin du äter om du ska fortsätta att äta den eller byta till någon annan. Prata med din neurolog så får du hjälp.

Vad har du för epilepsi och villken medicin äter du?

Lycka till :-)

nettie_angel
2012-01-12 09:58
#4

Jag äter trimonil retard 200 mg (tror det är så många mg) Och jag har haft epilepsi i 3 år och när jag började med medicinen har jag vart anfallsfri =)

Tack för hjälpen :)

nettie_angel
2012-01-16 12:04
#5

Men hur ska man göra om man blir gravid och det inte alls är planerat? Kanske är för sent att börja äta folsyra då, hjälp mig!

mona43
2012-01-16 15:57
#6

Hoppas någon kan hjälpa dig få klarhet, folsyra åt jag under hela graviditeten, jag har ju inte epilepsi men hade järnbrist under hela graviditeten, tror säkert att du kan komplettera med folsyra under graviditeten, men rådgör med din läkare om du är osäker.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
nettie_angel
2012-01-17 08:43
#7

Får kontakta min läkare då när graviditet blir aktuellt, tack för hjälpen :)

mona43
2012-01-17 21:22
#8

Önskar dej lycka till, du är alltid välkommen att skriva här Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

nettie_angel
2012-01-18 08:33
#9

Tack Mona, det uppskattar jag :)

Kickan90
2012-01-19 18:16
#10

hejsan

jag har epilepsi petit mal och åt ergenyl retard innan jag blev gravid, har varit anfallsfri sedan jag gick i 5an så det är ju många årsen.

läs på din förpackning ang din medicin, ergenylen som jag tog kunde ge missfall eller missbildning på fostret och därför slutade jag med medicinen när vi skulle försöka. Dock behövde inte jag börja ta någon annan medicin då mina förra eeg-tester hade varit bra och nu när hon e född så ska jag göra ett nytt eeg-test för att se om jag ska äta någon annan medicin eller om jag ska göra ett "test år" utan någon medicin.

Skulle du vara gravid så är det ju bra att kontakta mvc (mödravårdcentralen) och säga att du är gravid och har epilepsi + kontakta din läkare :)
ibland vill mvc att man gör ett extra ultraljud innan rutinultraljudet så att man kollar lite hur fostret mår osv, speciellt om man har ätit medicin under graviditeten.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Upp till toppen
Annons: