Annons:
Etikettmediciner-och-första-hjälpen
Läst 4616 ggr
[NadjaIyona]
2011-11-09 14:00

Olika mediciner - ingen funkar

Jag har testat en massa mediciner men ingen verkar funka. Det blir lite lugnare i början av prövo-perioden men sedan så går saker tillbaka, jag får ganska många anfall, kramanfall under natten. Jag har testat lamictal, paraflex, ergenyl och tegreol. Ingen funkar ordentligt.

Nån som vet nått eller varit i samma situation?

Annons:
[per50]
2011-11-09 14:41
#1

Jag har tegretol och det funkade bra, det låter inge vidare att inte någon medicin fungerar för dig..

mona43
2011-11-09 16:36
#2

Det var många mediciner som du fått pröva, men hoppas du hittar rätt till slut och slipper diina jobbiga anfall. Hör gärna av dig och berätta hur det går för dig.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2012-02-02 09:19
#3

Hur går det för dig Nadja Iyona?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

lilian-62
2012-02-05 14:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hej! Det där känner jag verkligen igen. Själv fick jag testa de väldigt många epilepsimediciner och i höga doser utan någon större verkan. Fick anfall ändå. Sen jag fick förmånen att genomgå en operation vid Umeå universtitets sjukhus. Tvekade aldrig när jag fick erbjudandet, trots att det inte är helt riskfritt. Idag är jag anfallsfri, men på grund av många års sjukdom och operation. Har jag fått bestående men med försämrat närminne och inte samma fysiska ord som tidigare. Men jag lever ett liv som inte går att jämföra med det jag hade tidigare. Slipper anfallen, alltid denna oro för var och när anfallen ska komma. Tja, du som själv har sjukdomen förstår nog mycket väl vad jag menar. Hoppas att du får samma möjlighet som mig. Mitt liv har fått en helt annan mening. Önskar bara att jag fått möjligheten tidigare. Jag håller tummarna för dig och att du får samma chans. Lycka till!

Cina7
2012-03-23 23:17
#5

Jag själv har Tegretol, provat Lamictal och Topimax, men det funkade inte Varje kväll hoppas jag att natten ska bli ok, att man bara får sova Tyvärr blir jag störd ett antal ggr av småanfall Läst att närminnet blir stört när man inte får sova ordentligt, känner mej ibland lite knäpp… Kommer ibland inte ihåg saker jag nyligen hört :( Låter läskigt med operation :0 Kram på er!

lilian-62
2012-03-24 14:07
#6

Cina7 : Jag har också provat de där medicinerna utan att det gav resultat. Idag äter jag Tegretol retard och Keppra. Det har fungerat bra i flera år nu. Men det är ju väldigt indivduellt vad som funkar och inte.

Varken epilepsi eller problem med närminnet har något med intelligens att göra, så du får absolut inte tro att du är knäpp, Cina. Även en fullt frisk person kan få problem med minnet och annat om de inte får sova. Men jag kan erkänna att jag också känt mig orolig för att vara dum och på egen begäran fick kontakt med en neuropsykolog som gjorde en utredning så att jag fick svart på vitt att jag inte var dummare än någon annan. När jag läser det du skriver och hur du skriver, Cina, så tror jag nog att du också kan vara lugn. Du är inte dum. Låt inte sådana tankar bryta ner dig.

Operation är alltid jobbigt, men något övergående. Jag ångrar inte att jag gjorde dem. Det liv jag har idag går inte ens jämföra med det liv jag levde innan.

Lycka till och hoppas du kommer att få må bättre snart och du…du är inte knäpp. ;)

Kram!

Annons:
mona43
2012-03-24 16:43
#7

Du är inte alls knäpp, jag är oerhört glömsk fastän jag inte har epilepsi, men däremot sover jag oroligt på grund av värk i kroppen på natten. Tror att sömnen påverkar väldigt mycket. Har hört att många får bra hjälp av operation. Skönt att det kan finnas en utväg.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Cina7
2012-03-27 23:17
#8

Tack snälla både Lilian och Mona! Det är inte många som förstår på riktigt.. Mona, du är så förstående fast du inte ens har EP :) det är guld värt Jag har tagit mod att bli med i förbundet för EP, tror det är bra för mej Man har levat ensam hela livet utan nån att prata med på riktigt Men jag söker fortfarande efter nåt, typ kosthållning, naturmedicin, har ni inget bra ni hört om? Kramar

mona43
2012-03-28 10:44
#9

Tack Cina, många med epilepsi håller sin sjukdom för sig själva, och många skäms också, det beror nog på att allt för många i samhället har en dålig kunskap om epilepsi, och många har förutfattade meningar också som ställer till det både för ungdomar och vuxna med epilepsi.

Det är jättebra att du gått med i förbundet, ett viktigt steg, där kan du träffa andra med epilepsi, och vara med att påverka samhället.

Jag har ingen erfarenhet av dieter, men någon har sagt att LCHF skall kunna fungera för vissa med epilepsi.

Jag tror att de flesta har en fördel av att äta allsidigt, och det kan nog vara extra viktigt när man har epilepsi.

Vet inget om hur naturmedicin kan påverka epilepsi, kanske någon på sidan vet?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

EbbaG
2012-05-03 21:18
#10

Det är precis så för mig nu…! Det är otroligt jobbigt nu, speciellt eftersom jag går första året på gymnasiet

Murre67
2013-08-23 01:27
#11

Hej! Jag äter en kombination av Tegretol Retard och Keppra, det funka bra på mig, men inte bara Teretol.

Jag har visserligen doser på 3x200 mg Tegretol & 1x250 mg Keppra morgon och kväll.

Livet har inga begränsningar,

det är vi själva som begränsar livet.

Cina7
2013-10-02 23:14
#12

Hej på er, jag är tillbaka efter lång tid på iFokus!

jätteglad för stöd, tips och funderingar ❤️ hoppas ni mår bra allihopa!

jag själv är nybliven sambo och precis börjat nytt jobb, lite mycket med att få ordning på allt men annars är det jättebra 🙂

mina anfall har jag kvar till och från, och dom blir värre vid stress märker jag,men jag har en mycket förstående sambo och det är tryggt 🤗

hoppas vi hörs, kramar

mona43
2013-10-05 14:02
#13

Skönt att du ha en förstående sambo, det är ju så viktigt. Det är väldigt vanligt att man känner mera av sin epilepsi då det är stressigt.

Håller tummarna för att allt går bra med jobbet. Skriv gärna och berätta mera.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Upp till toppen
Annons: