Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 3203 ggr
Love&Peace
12/2/11, 3:11 PM

Fått min diagnos

Nu så…efter mycket väntan så är nu den äntligen över. jag har fått en diagnos och det är epilepsi petit mal med nattliga kramper emellanåt. det kan tyckas som att man inte låter klok men så otroligt skönt att få veta vad som felas och nu förhoppningsvis få ordning på allt. Medicinen blir lamotrigin som jag ska börja med ikväll. Den enda nackdelen är att jag är livrädd för biverningar. Men bäst att prova sig fram och se vad som hjälper för just mig.

Ville bara dela med mig…

Ljus och kärlek till er!

Annons:
mona43
12/2/11, 5:41 PM
#1

Vad skönt ändå att du fått en diagnos, även om det samtidigt är jobbigt. Hoppas medicinen fungerar, men många får prova sig fram tills det fungerar bra för dem.

Kram!

Mona och PerGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Love&Peace
12/2/11, 6:13 PM
#2

Nu är jag bara livrädd tills jag ska ta den första tabletten då biverkningarna är många….usch! Någon annan som ätit Lamotrigin? Så jag får lite feedback.

[per50]
12/2/11, 8:28 PM
#3

Jag tar tegretol och det har jag intagit son jag fick min epilepsi, mina biverkningar är eksem och kanske dåligt minne.

Men din medicin har jag aldrig provat, om du får problem då ska du nog byta.

/Per

Love&Peace
12/2/11, 9:27 PM
#4

Nu har det gått 1 ½ timme sedan jag tog den och ännu inga utslag i alla fall…det var det doktorn sa var en varningsklocka om att det är någon allvarligare biverkning. Bra att dom talar om sånt så man är uppmärksam.

mona43
12/2/11, 10:01 PM
#5

Det är också så olika vilka biverkningar man kan få, någon får massor medan en annan klarar sig bra. Man kan också få endel effekter av endel mediciner precis i början av behandlingen som sedan går över efter en tid.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

gulochi
12/3/11, 12:20 AM
#6

Så skönt att du har fått en diagnos och att du fått medicin.

Förutom nattliga kramper har du frånvaroattacker/kramper dagtid? Eller endas kramper nattetid?

Annons:
Love&Peace
12/3/11, 9:21 AM
#7

Ja jag har frånvaroattacker också. Även spasmer på dagarna. Dom kopplade det till epilepsin. Jag överlevde natten=) Hahaha

gulochi
12/3/11, 10:37 AM
#8

Härligt att du överlevde natten ;-) Jag tror inte att du ska behöva vara rädd för att få biverkningar så snabbt, dels för att man trappar upp Lamotriginet långsamt och märker du att när du tex har kommit upp till 200mg att du får utslag så kan det hjälpa att sänka medicinen något så kan den biverkningen gå tillbaka. Hoppas att lamotriginet tar bort dina "anfall".

Får jag fråga hur gammal du är och hur länge du har haft frånvaroanfall/spasmer/kramper innan du sökte hjälp för det?

Ha en fortsatt trevlig helg

Love&Peace
12/3/11, 4:56 PM
#9

#8: Jag är 32 år nyss fyllda. Jag har haft frånvaroattacker som jag kan minnas från att jag kom i puberteten…men jag dagdrömde ofta som barn så det kan ju ha varit tidigare. Min man och jag träffades när jag var 19 år och han har alltid tyckt att jag varit frånvarande och inte svarat på tilltal alltid utan bara stirrat tomt. Jag skäms inte för att berätta varför jag sökte hjälp på senare tid tvärtom. Jag började kissa på mig nattetid och vakna av att jag bitit mig i tungan samt var väldigt förvirrad och ont i alla muskler. Kunde sova bort en hel dag efter för jag var totalt utmattad. Nu nyligen så var jag vaken då urinblåsan bara släppte allt och det var då jag kände att nu är det dags att få hjälp. Min största fasa har alltid sedan dess varit att jag skulle kissa på mig ute bland folk.

Skönt att få hjälp och att jag äntligen är på rätt köl. Vuxna ska aldrig skämmas för att erkänna att man behöver hjälp. Jag känner mig rätt stolt över att våga erkänna.

Ljus och kärlek!

mona43
12/3/11, 5:09 PM
#10

Du är klok som resonerar så, och har rätt att sträcka på dig, man skall inte alls skämmas utan istället söka hjälp, för det finns ju hjälp att få.

Själv har jag inte epilepsi, men om jag nyser eller så är det lätt att jag läcker lite.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

gulochi
12/3/11, 5:42 PM
#11

Nej du ska absolut inte skämmas! Jag tycker bara att det är intresant att höra hur olika epilepsi kan vara från person till person. Tycker att du kommit långt i och med att du orkar skriva om det här. Håller med sträck på dig!

Tack för att du delar med dig.

Love&Peace
12/3/11, 7:59 PM
#12

Tack för era värmande ord. Ha en fin kväll.

mona43
12/4/11, 12:39 AM
#13

DetsammaGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[KilledbySnape]
12/4/11, 2:08 PM
#14

#2, Jag äter lamotrigin, och har inte haft ett anfall sedan jag började med det för snart två år sedan. Jag upplevde inga biverkningar och mina anfall upphörde alltså helt, stora som små.

Love&Peace
12/4/11, 5:46 PM
#15

#14: Känns väldigt betryggande att höra.

gulochi
12/11/11, 12:00 PM
#16

Hej Love&Peace! Hur går det för dig, har du märkt någon skillnad sedan du började med Lamotriginet?

#14 Vad skönt att höra att Lamotriginet har tagit bort dina anfall. Vad har du för epilepsi?

Ha en härlig 3:e advent

indra-bus
12/18/11, 11:14 AM
#17

Hej!

Jag äter oxå Lamotrigin o har gjort det i 7 år.

I början (trots att jag trapade upp) fick jag, lite bivärkningar som kåla i huvudet, dåligt minne o yrssel. Men de försvann efter några månader, anfallen oxå stora som små.

Men för ca ett årsen kom de lillbaks fick då höja dosen anfallen fösvann men inga nya bivekningar.

Så bli inte fötvivlad om du får bivärkningar i början, de försvinner ofta..

Hur går de för dig??

Hoppas de går bra!! :)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Upp till toppen
Annons: