Annons:
Etikettbarn-och-vuxna-med-epilepsi
Läst 2781 ggr
orca71
12/18/11, 11:25 AM

Kan min dotter ha epilepsi?

Min dotter har den senaste tiden haft "anfall" Som i torsdags var hon på sin praktikplats, ett äldreboende. plötsligt känner hon att ett anfall är påväg. Så hon sätter sig. Hon säger att det var mycket runt henne, hon känner som hennes tankar är i dimma och som hon inte kan röra kroppen. Känns som någon håller ner hennes kropp. Men hon hör allt runt sig. Kan titta men brukar blunda då hon känner det är skönare. Känner som något press på nacken och tryck på hjärnan. När vi var till läkaren så menar dom på att hon skulle vara frånvarande och skyller på att hon har ångest men själv så vet hon när hon har ångest så är det för hon är rädd eller orolig. Det som hon får här har hänt när hon setat och tittat på komisar som dansar eller när man gör frukost på praktiken. Vid anfallet så kolla en sköterska hennes blodtryck och då hade hon 90/60 när man har ångest så brukar man få högt blodtryck. Är orolig för vad det är, känner att läkarna inte tar oss på allvar. Någon som har tips?

Efter anfallet var hon jätte trött, sov från kl 19 till 09 och då hon är 16år brukar hon inte sova så mycket.Glad

Annons:
mona43
12/20/11, 5:18 PM
#1

Det låter nog mera som hon känt av ett litet epilepsi anfall, man kan vara medveten under ett anfall, men kroppen reagerar ändå annorlunda. din dotter vet ju hur just hon fungerar när hon har ett panikångest anfall, då reagerar man annorlunda som du berättar. Man kan bli mycket trött efteråt också.

Får hon flera sådana här anfall, eller starkare, tveka inte att kontakta läkare igen, det kan ta lite tid innan de kan ställa en diagnos, de bör också göra en EEG undersökning för att mäta om det finns epilepsiaktivitet i hjärnan.

Men läkarna skall också på allvar lyssna på patientens berättelse och inte bortförklara innan de undersökt allt noggrant.

Så mitt råd är att stå på er dottern och du, hon har all rätt att få en ordentlig undersökning innan man säjer något annat.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

orca71
12/23/11, 9:49 PM
#2

Ja jag kan inte förstå hur läkaren kan säga att hon har inte epilepsi utan att göra någon undersökning. Men samtidigt säga att det finns ovanliga epilepsi anfall, men det har hon inte. Obestämd Men någon ska väll ta oss på allvar. Tack för ditt svar :)

mona43
12/24/11, 12:15 AM
#3

De måste göra en epilepsi undersökning först, innan de kan säja nej, säj det åt dem, att de ska inget säja förrän de undersökt ordentligt! Det har din dotter och ni föräldrar rätt att få, be om en remiss till en expert.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: