Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 2066 ggr
[Traveller]
2011-12-18 15:12

Senapsgravad strömming

Bra mat för hälsan spalten känns långt bort nu när vi ska frossa i julmat där alla har egna favoriter av syltor,pastejer,sillar,korvar och skinka lagad som morsan eller färdig köpt grilljerad och klar.

Hemgravad Lax och egengravad senaps strömming är måsten på mitt julbord;Recept på Senapsgravad strömming om någon vill prova kommer här.

500 gram strömmingsfile-LAG en halv liter vatten,7,5 cl ättiksprit,1 matsked salt.Dra skinnet av fileerna och dela dem lägg dem i lagen och låt det stå kallt i 12 timmar.

SÅS-1 dl svensk senap,2 tsk Dijon senap,1 msk vinäger,2 dl rapsolja,1/2 dl vatten,4 msk socker,2 kryddmått vitpeppar och 1 dl finhackad dill.Rör ihop såsen och ta upp fileerna ur lagen och låt dem rinna av.Varva sedan sedan ner dem med såsen i en burk och låt det hela sedan dra  på något kallt ställe minst ett dygn före serveringen.

Min egen julklapp till alla som tiger och lider av sin EP vill jag skänka något slags hopp om bättring,jag har efter att ha varit svår medicinerad och anfallsbenägen fått trappa ned min medicinering till väldigt låg dos efter konsultation hos neurologen som tom. tycker att om det fungerar vill halvera den nya dosen så att jag kanske kan sluta helt med medicin om ett par år.Jag vågar knappt tänka tanken men gläds för varje dag som går utan anfall.God jul allihop och ta det vackert i trafiken.

Annons:
mona43
2011-12-20 17:23
#1

MMM låter så gottTungan ute

Sänder också en tanke till alla med epilepi, hoppas ni får en riktigt god jul och får vara anfalls fria under julenGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2011-12-20 17:27
#2

Håller tummarna Traveller att du får fortsätta vara anfallsfri!Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Traveller]
2011-12-20 20:25
#3

Tack för det Mona,som du vet så är ju EP så komplext och mångfaceterat så att våga tro på segrar över sjukdomen långsiktigt på det personliga planet är för vågat.Men som neurologerna säger varje ackumelerad anfallsfri dag styrker patienten.

Jag tar ingenting för givet och ser varje dag utan anfall som en framgång och längtar likaledes efter nästa halvering av dosen med förväntan utan att bli för övermodig.

"Wait and see" är parollen,ha det gött.

mona43
2011-12-20 21:33
#4

Ja man skall aldrig sluta hoppasGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: