Annons:
Etikettpresentation
Läst 3234 ggr
Cina7
2012-01-01 21:15

Hej!

Hej!

Jag är en tjej/kvinna på 47 år som söker någon som framförallt har liknande typ av epelepsi som jag men andra får gärna höra av sej så klart… Glad

Kommer inte ihåg vad läkaren brukar kalla det men nån typ av partiella komplexa anfall har jag.

Känner inte nån i min närhet som jag riktigt kan prata med som förstår, kanske känner ni det likadant..

god fortsättning till er alla! Vi kanske hörs Glad

Annons:
[Traveller]
2012-01-02 20:44
#1

Hej Cina7

Komplex partiell Epilepsi är en epilepsi med medvetande grumling och ibland frånvaro.Vanligen så faller man inte omkull under frånvaron eller grumlingen men anfallen är obehagliga och ångestdrivande och går bra att medicinera.

Som alltid med EP ska man kräva en ordentlig utredning hos en neurologavdelning efter de första anfallen.Du ska kräva remiss omedelbart om din läkare inte har gett dig det självmant.

Märker du när dina anfall är på gång?så kallad aura?Hinner du göra något som att sätta dig eller flytta dig från farliga miljöer när du får förkänning?

Kolla upp om det inte finns någon Epilepsiförening där du bor,där träffar du folk som vet vad du pratar om och förstår vad du menar.

God fortsättning

mona43
2012-01-03 00:12
#2

Cina7 hoppas du får remiss av din läkare och gå gärna med i någon epilepsiförening också.Glad

God fortsättning!

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Cina7
2012-01-07 17:28
#3

Hej på er!

Tack för era svar

Jag har haft epilepsi sen jag var 13 ungefär

Har gjort undersökningar, bla eeg och datortomografi,

har ett ärr på hjärnan..

Jag funkar bra på dagarna, men får små anfall om nätterna, ibland mer och ibland mindre

Har haft Tegretol hela tiden, med undantag när den blivit delvis el helt utbytt till förmånen för någon ny som ska prövas… utan resultat, har oftast blivit sämre

Försöker alltid komma på saker som gör att jag mår bättre, ex. fiskolja, jättenattljus, vitaminer, kost

Nu funderar jag på att försöka gå in på kolhydratfattig kost typ LCHF

Enligt Andreas Eenfeldt som skrivit Matrevolutionen kan den och har den gett goda resultat

nån som har provat?

kram

mona43
2012-01-07 23:59
#4

Jag ar ingen erfarenhet av den kosten, hur den påverkar epilepsi vet jag inte, berätta gärna hur det går ifall du prövar.Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2012-02-02 09:16
#5

Hur går det för dig Cina7?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

lilian-62
2012-02-05 18:26
#6

Hej Cina!

Jag har också haft den form av epilepsi som du har. Just på grund av ett ärr på hjärnan. Jag har opererats ett par gånger och är idag så gott som frisk. Måste fortfarande medicinera lite och kommer att få fortsätta med det livet ut. Har haft några få anfall nattetid sedan jag operades. Det är väldigt individuellt vad som framkallar anfallen, men i mitt fall är det trötthet och oro som är de faktorer som påverkar mig mest. Därför klarar jag mig väldigt bra om jag inte utsätter mig för att bli för trött osv.

Att inte utsätta sig för oro är svårare är lite svårare eftersom det är något alla utsätts för till och från. Men jag försöker göra det bästa av situationen när den dyker upp. Det är väl kanske en fördel att jag är relativt lugn av naturen,

Hur går det för dig nu? Du får gärna gå in och läsa lite mer om mig och hör gärna av dig!

Må så gott!

lilian-62

Annons:
mona43
2012-02-10 23:11
#7

Håller med om att det är svårt att helt undvika stress och oro, man blir lätt uppjagad när något händer plötsligt eller strular till sej, det har vi med oss sedan urminnes tider för att överleva faror, men det går att träna sig att slappna av och så lungt som möjligt möta det som är jobbigt, men det krävs mycket träning. Att träna avslappning är skönt för oss alla, det finns massor med olika metoder, musik, skivor med avslappningsövningar och mycket mera.

Har ni några bra knep att tipsa om?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

lilian-62
2012-03-25 10:55
#8

Det är sant Mona. Man kan underlätta stress med metoder som meditation, musik mm. Man blir lugnare fysiskt. Det kan vara svårare att komma åt den psykiska, mentala stressen som i alla fall i mitt fall är den besvärligaste och farligaste. Jag har ju tur som är lugn av naturen och inte stressar upp mig så lätt, men jag och min sjukdom blir ändå väldigt negativt påverkad av den stress man känner inom sig när tex när någon i min närhet blir svårt sjuk, dör eller om det är ovänskap och annat omkring mig. Sånt som tillhör vardagen alltså.                             Tycker absolut att man ska prova de olika metoder som finns för fysisk avslappning. Vårt fysikska påverkar vårt psykiska så det är inte förkastligt, men man kan även ha med sig i tanken att försöka undvika psykiskt stressiga situatuationer. Klara sig undan dem helt är omöjligt, men man kan sträva efter en lugnare tillvaro. En läkare sa åt mig en gång att "jag inte skulle göra mig ovän med någon för den påfrestningen var inte hälsosam för mig". Tror att jag idag förstår vad han menar. En knepig uppgift att leva så lungt som möjligt men ändå inte sluta leva, men det är värt att försöka. Den fysiska stressen, som folk först tänker på när man pratar om stress, är inte lika negativ.

Vore bra om någon har fler tips

Önskar er en skön och härlig vår! Cool

lilian-62

Upp till toppen
Annons: