Annons:
Etikettdjur-med-epilepsi
Läst 3802 ggr
flocken
2012-03-05 11:20

EP hos marsvin?

Misstänker att min 1 åriga hona har EP.

Hon har under 2 månader haft 3 anfall. Oftast när hon blir stressad ex vid klo klippning.

Hon är mitt knä & allt börjar med att hon blir stel. Sen börjar hela hon krampa. Hon tuggar okontrolerat.Ögonen stängs. Jag är bara lugn, sitter med båda händerna om henne. tar mellan 1-2 min innan hon slutar krampa. Då är hon helt slut. Väl tillbaka i buren somnar hon. Hon går i en stor flock med 9 st kompisar.

har inte haft några anfall i buren.

kan det vara EP min tösa bit har?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
mona43
2012-03-08 10:03
#1

Tyvärr låter det mest som epilepsi din lilla tösabit har fått. Det är vanligt att stress kan utlösa anfall hos människa, så det är säkert vanligt även bland djur.

Är hon pigg i övrigt mellan anfallen?

Det är viktigt att hon får vara i fred från sina kompisar efter ett anfall, eftersom anfallen tar väldigt hårt på hela kroppen.

Säkert är det också bra med extra lugna rörelser då man hanterar henne, kanske kan du i stället klippa klorna i etapper på några dagar så det inte blir för mycket för henne?

Vad bra att hon får vakna upp i din trygga famn efter ett anfall, det ger en stor trygghet för henne.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

flocken
2012-03-08 17:43
#2

#1 Tack för ditt svar. MIn flicka- Freya har haft ett tufft liv. Föddes 1 vecka för tidigt. Bara hon & hennes bror överlevde & mamman dog dagarna senare. har nappat upp dom själv. Sen åkte hon på en tillstånd som kallas ballong mage. Magen svullnar upp & kan inte ta åt sig näring. Men överlevde. Hon har både haft skabb & ringorm. Tyvär har hon flyttat omkring mkt för hon var inte min från början även att jag tagit hand om henne från dygn 1. Nu är hon här för att stanna.

Hon är inte lika pigg som vanligt. Vilar mkt på någon av de mjuka kuddarna de har. Men äter med god aptit. Är med kompisarna så hon drar sig inte undan.

Frågan är om man ska behandla henne eller se hur framtiden kommer bli. Om anfallen blir fler?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

mona43
2012-03-09 00:35
#3

Vilken tuffing hon är lilla Freja trots alla motgångarna i livetGlad

Börjar hon få många anfall så måste hon nog få behandling, vi får hoppas att det inte blir värre. Djuren är ju så kära, vi vill dem allt väl.

Berätta gärna mera om Freja framöver så vi får veta hur det går.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

flocken
2012-03-09 06:59
#4

#3 jag ska berätta hur det går för henne.

Lite nya regler inne hos djuren bara. Allt måste vara lugnt. Så hon inte riskeras att bli stressad. Hoppas bara hon klarar av att i framtiden bo kvar i rummet där det är ca 20 marsvin.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

mona43
2012-03-09 14:53
#5

Jättebra reglerGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: