Annons:
Etikettatt-vara-anhörig-och-vän
Läst 3703 ggr
iser7854
2012-04-15 22:41

Epilepsi?

Hej

Nu i helgen var jag med om att bevittna vad jag tror var ett epileptiskt anfall. Jag hörde en stor duns från hallen och sprang ut och såg min 28 åriga tvillingsyster i kramp. Hon var inte vid medvetande, låg med händerna spända vid ansiktet och hade små ryckningar i överkroppen. Jag ringde ambulans. Själva krampen pågick i ca 5 minuter. Därefter började hon snarka för att därefter övergå till sömn. När ambulans personalen kom höll hon på att vakna.

På sjukhuset gjordes skallröntgen och de kollade hjärtat. De hittade inget fel. När min syster återfick minnet sa hon att det flimmrat för ögonen och att hon hade sett sig själv utifrån och att det var det sista hon mindes.

Sedan ett år tillbaka har hon när hon fått skrattanfall "tappat" all kraft i armar och överkropp. Det är det enda som varit konstigt innan.

Nu är hon utskriven och kommer eventuellt får en remiss. Tror ni att de kommer kolla upp epilepsi?

Ni som har erfarenhet, låter det som ett epileptiskt anfall? Kan det där med armarna vid skratt vara tecken på epilepsi. En man som kom in för att hjälpa till (vi bodde på hotell) tyckte att det verkade som epileptiskt anfall. Hons dotter har epilepsi. jag är nojjig och rädd. Framförallt nu när hon håller på att ta körkort.

Det är det hemskaste jag varit med om.

Annons:
lilian-62
2012-05-04 11:48
#1

Hej!

Jag hoppas att de undersöker ordentligt om det kan vara epilepsi eller inte. Det låter på din beskrivning som det skulle kunna vara det, men kan ju få enstaka anfall utan att få diagnosen epilepsi. Jag har haft ep i många år. Men min syster fick ett anfall för ett par år sedan efter en stressig tid både privat och på jobbet. Hon hamnade på sjukhus. Det konstaterades att det var ett ep anfall, men eftersom det var ett enda anfallet så lever hon idag som vanligt utan diagnos. Får tänka på att inte stressa så.

Jag hoppas att de undersöker din syster noga. Det är ju bra om din syster får all den hjälp hon kan få. Med rätt mediciner kan hon till och med leva ett helt normalt liv.

Det där med skrattanfallen osv låter lite konstigt, men å andra sidan finns det så många olika typer av epilepsi. Epilepsi är ju bara ett samlingsnamn på mängd olika anfall.

Det kommer säkert att gå bra. Ett anfall ser läskigare ut än vad det egentligen är.

Önskar dig och din syster lycka till!

MVH

lilian-62

Upp till toppen
Annons: