Annons:
Etikettmediciner-och-första-hjälpen
Läst 3583 ggr
nettie_angel
2012-04-17 10:51

Vad ska jag tro?!

För ungefär 1 månad sen så hade jag väldigt lite ep-medicin kvar och jag va utan pengar då jag fick ta mindre medicin än vad läkaren hade rekommenderat, och jag vet att man inte ska göra så men jag visste inte alls vad jag skulle göra i den situationen! Men i vilket fall som helst så fick jag INGET ep-anfall trots att jag skar ner på dosen medicin och levde som jag alltid har gjort. Så nu har jag tänkt på detta att det kanske är aktuellt att skära ner på dosen, och när jag tar karbamazepid mätning så har den legat stabilt.

Tack på förhand!

/Jeanette

Annons:
[Traveller]
2012-04-17 20:35
#1

Hej Nettie,första frågan är varför du inte har något frikort hos Apoteket?Nästa fråga är hur mycket Du minskade dosen?

Hur som helst så bör du nog tala med din neurolog om den här spontana medicin minskningen,kanske tycker neurologen att du kan stanna på den nya dosen.EP-mediciner  är svårinställda och är alltid behövda och måste behandlas med försiktighet,anfallsfrihet är inte bara beroende på din medicin.Andra levnadsomständigheter kan också spela in.Mycket beror på vad slags Epilepsi du har.

MVH Traveller/Bertil

nettie_angel
2012-04-18 07:43
#2

Jag hade frikort på Apoteket men det tog slut i december. Och jag levde ju som vanligt trots att jag minska dosen, alltså jag gick upp på morgonen och åt och tog samtidigt min medicin, och samma på kvällen. Och jag tar i vanliga fall 1,5 tabletter trimonil retard 200mg på morgonen och lika mycket på kvällen men när min ekonomi var dålig så blev det bara 1 tablett på morgonen och 1 på kvällen.

MVH Jeanette

[Traveller]
2012-04-18 22:10
#3

Så du har alltså minskat från 600 mg till 400 mg utan att få nya anfall?Fungerar du på din nya dos så är det ju jättebra men du borde nog berätta det för din läkare.

Att din ekonomi är så dålig att du inte har råd med medicin för din sjukdom borde vara något för socialen där du bor,ingen ska behöva utsättas för risken av förvärrad sjukdom pga dålig ekonomi.Ännu har vår höger regering inte kommit dithän att Försäkrings skyddet för mediciner har försvunnet även om den har gjort det dyrare att ha kroniska sjukdomar och har som mål att ta bort gemensamma försäkringar dvs. att var och en får hålla sig med en egen försäkring.

MVH Traveller

nettie_angel
2012-04-19 08:02
#4

Precis, har minskat från 600 mg till 400 mg utan nått anfall och jag har inte ens känns att ett anfall har varit påväg att bryta ut. Nog för att jag var rädd i början att jag skulle få ett anfall, för jag tänkte på mitt körkort och allt därtill.

/Jeanette

[Traveller]
2012-04-19 10:11
#5

Som epileptiker är man ständigt på sin vakt och orolig för anfalls konsekvenser.Vid medicin nedtrappning som rådgivits av läkare blir man inte av med körkortet om man får ett EP-anfall.Då räknas anfallet som provocerat,hur det tolkas juridiskt när man på eget bevåg laborerar med dosen vet jag inte.

Om du har en bra relation med din neurolog så är det väl inte någon fara att berätta om hur du ser på saken och berätta omständigheterna kring din egen nedtrappning och hur du känner dig.

Traveller

gulochi
2012-04-19 13:05
#6

nettie_angel vad har du för epilepsi? Frånvaro attacker? Grand mal?

Annons:
nettie_angel
2012-04-21 08:28
#7

När jag fick epilepsi första gången så blev jag liksom helt frånvaro och började knappa väldigt mycket med mobilen.

mona43
2012-04-21 22:45
#8

Hoppas det går bra Nettie_ med din medicinering.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

lilian-62
2012-05-04 13:12
#9

Det är nog viktigt att du rådgör med din neurlog om din medicindos. Det är precis som "Traveller" skriver svårinställt och känsligt att försöka ställa in på egen hand. Många av medicinerna är långtids verkande och kanske inte visar någon märkbar skillnad först vid senare tillfälle och ge onödiga effekter. Prata och rådgör med din neurlog om dina egna funderingar. Du kanske har helt rätt i dina funderingar men det är onödigt att ta risker. Din hälsa är trots allt väldigt viktig, både nu och på läng sikt!

Lycka till!

lilian-62

nettie_angel
2012-05-05 08:28
#10

Ja, jag har tänkt att kontakta min neurolog ang. min medicinering. Men som sagt försökte jag bara göra det bästa av situationen och då är det tur att det inte framkallade ett anfall.

mona43
2012-05-05 17:26
#11

Håller tummarna för att det ordnar sig för digGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

nettie_angel
2012-05-06 08:09
#12

Tack så mycket Mona =)

Upp till toppen
Annons: