Annons:
Etiketttyper-av-anfall-och-vad-utlöser-nya
Läst 3498 ggr
EbbaG
5/3/12, 9:16 PM

less!

Jag är så otroligt less på min epiletsi! har haft den i 4 år nu och det är nu det senaste halvåret (om inte mer) som ingen medicin jag testat fungerar!

Får sällen stora anfall med kramper, mer småanfall där det typ känns som att jag försvinner och jag ser typ nästan inget heller. Någon som känner igen sig??

och hur kännes det för er när ni får krampanfall?? eller ja, ett anfall. Och brukar era anfall utlösas av nått som du märkt av?

Annons:
lilian-62
5/4/12, 12:35 PM
#1

Hej, Ebba!

Jag känner verkligen igen mig i ditt fall. :( Men som tur är så är det historia i mitt fall.

Efter många år av provande av olika mediciner och ändå en massa nya anfall hade jag turen att få komma till Umeå universitetes sjukhus och fick genomgå en stor undersökning. Där kunde de konstatera att jag hade ett ärr på hjärnan som gick operara bort. Ett stort ingrepp, men något jag inte ångrar idag. Kan leva mitt liv som jag vill utan rädslan för nya anfall.

Det händer ibland att jag kan få ett eller annat nattligt anfall, men det är bara om jag stressat mycket eller sovit dåligt. Annars mår jag väldigt bra.

De flesta av mina anfall har också varit "små". Frånvaroattacker och när jag kvicknar till är minnet helt väck, men det återkommer inom ca en halvtimme. Därefter blir jag väldigt trött och sömnig. Kan även få huvudvärk. I mitt fall har man kommit fram till att jag påverkas väldigt mycket av dålig sömn, oro och stress. Perioder utan det mår jag hur bra som helst. Vad som utlöser anfall kan ju vara väldigt individuellt, men de jag räknade upp ska visst vara, enligt min läkare, väldigt vanliga faktorer som kan utlösa ep anfall.

Kan verkligen känna din nästan uppgivenhet och frustration över att aldrig nå fram till målet: Att få bli anfallsfri! Men ge inte upp! Det kommer säkert att ordna sig för dig också även om det inte känns så efter varje nytt anfall. Det kan ta tid och det kanske behövs många utredningar osv. Har du tur kanske de hittar en medicin som funkar bra för dig. Om inte så finns det ju andra alternativ.

Lycka till!

lilian-62

EbbaG
5/4/12, 3:24 PM
#2

Tack så mycket!

Jag har också varit i Umeå och gjort en koll som pågick i en vecka. Fick inte lämna rummet och var uppkopplad på en dator, ungefär som ett EEG i en vecka 24 timmar om dygnet.

Där såg dom vart "störningen" började och jag tror att det var när "ordförådet" så dom vill inte opperera…

mona43
5/5/12, 5:32 PM
#3

Hoppas det ordnar sig för dig, många får pröva mediciner ett tag innan de hittar någon som passar dem.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

EbbaG
5/5/12, 7:42 PM
#4

tack så mke #3

lilian-62
5/6/12, 11:48 AM
#5

Ok. Men det finns ju en massa olika mediciner och annat så det kommer nog att ordna sig, men det kan ta lite tid. För den som är drabbad kan det kännas som en evighet, men ge inte upp. Du är säkert starkare än tror och det är en jobbig tid du är inne i nu, men det kommer att bli bättre.

Önskar dig verkligen lycka till!

Många "styrkekramar"

lilian-62

EbbaG
5/6/12, 1:34 PM
#6

Tack!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: