Annons:
Etikettepilepsi-förr-och-i-andra-länder
Läst 4050 ggr
[Traveller]
5/12/12, 1:41 PM

Epileptiker ur historien

Caesar,Napoleon och Dostojevski är alla omtalade och kända Epileptiker från historien.Finns det fler?

Vore kul om någon kan fylla i med fler "kändisar" från förr som drogs med det vidlyftiga sjukdoms begreppet Epilepsi.Dessa tre levde under tider då behandlingen av epilepsi var obefintlig och folk med epilepsi betraktades med rädsla och misstänksamhet,orsakerna förklarades som gudomliga eller som psykisk sjukdom eller ännu värre.

Vad vi vet om de tre ovanstående så är det att deras genialitet gentemot den omvärld de verkade i var utmärkande,något att tänka på då många av dagens epileptiker dras med dåligt självförtroende.

Annons:
mona43
5/12/12, 2:18 PM
#1

Man får vara tacksam att man inte levde på den tiden, då var det mycket skrock och vidskepelse som styrde, och ingen verksam behandling. Visst har vi problem med folks kunskap om epilepsi än i dag, men det handlar mest om okunskap, och viss tro sedan förr som fortfarande finns kvar hos några.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

lilian-62
5/12/12, 3:03 PM
#2

De jag kommer på lever inte idag, vad jag vet. Kanske det är så att man även idag inte vågar kliva fram och erkänna att man är epileptiker. Det är synd. Det skulle kanske behövas att någon känd, begåvad person klev fram och gav sjukdomen "ett ansikte". Så som Louise Hoffsten gjort med att erkänna att hon har MS osv. Vi får väl hålla till godo med alla kända, begåvade epileptiker som inte finns vid liv längre. De jag kommer på är: Agatha Christie, Alfred Nobel, Leonardo da Vinci, Michelangelo, skådespelaren Richard Burton och den snabba löperskan Florence Griffith Joyner. Håller med dig "Traveller" att det är något att tänka på när självkänslan och självförtroendet sviktar.

mona43
5/12/12, 9:33 PM
#3

Ja det skulle verkligen vara bra om en kändis med epilepsi trädde fram och berättade, det skulle vara toppen, och ge personer med epilepsi mera rättvisa, och på köpet skulle folk få en bättre förståelse.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

lilian-62
5/13/12, 11:24 AM
#4

Ja. Det skulle ju samtidigt hjälpa epileptikerna på traven med att inse att de varken är sämre eller mer annorlunda än andra. Att deras sjävförtroende och självkänsla ofta är på botten är ju känt. Det är trist, men de får väl snegla på vilka genier som är uppräknade här ovanför. Flört

mona43
5/13/12, 9:08 PM
#5

Ja precis, det bevisar att alla är lika värda, även om man har epilepsi kan man göra något stort som folk minnsGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Traveller]
5/13/12, 9:57 PM
#6

Allas lika värde är ett av fundamenten för vår moderna demokrati,alla människor måste ges möjlighet till utbildning då vi annars riskerar att tappa bort begåvningar oavsett hälsotillstånd.Vi går mot en tid där bristen på arbetskraft alla kategorier kommer att bli en av de stora utmaningarna globalt.

Som vi läser om kirurgins utveckling i lilians berättelser så är potentialen att hjälpa allt fler stor även de som har svåra neurologiska tillstånd kan ges hjälp och ju fler som kan hållas anfallsfria ju fler stordåd kan vi vänta oss.Flört

Annons:
[Traveller]
5/17/12, 11:18 AM
#7

Så här på Kristihimmelsfärds dag kanske någon tänker mer på fenomen som hallucinationer,fantasier och uppenbarelser.Hur är det egentligen med historierna om Heliga Birgittas o Muhammeds syner och talande med Gud?

Är deras beskrivningar av sina kontakter med andeväsen utslag av Epileptiska anfall eller aura och efterdyningar till EP-anfall?

Är det någon som egentligen vet om dessa personer hade Epilepsi eller är det bara illasinnade rykten spridda av icke troende?

Upp till toppen
Annons: