Annons:
Etikettmätning-av-epilepsiaktivitet
Läst 8644 ggr
.m.m
2012-06-30 21:07

Trigga igång ett anfall

Jag har varit hos neurologen.

Test ett i utredningen som de vill göra, är att försöka trigga igång ett epeleptiskt anfall och mäta detta med EEG. (det finns misstanke om andra ev neurologiska sjukdomar också men här vill de iaf börja)

Jag gjorde samma sak för några år sen utan att det visade något. Då var jag fullt medveten hela tiden under testet, men fick ändå fysiska oförklarliga ryckningar och rörelser under den kraftiga blinkningen. Det kunde bli så ändå sa dom, utan att det behöver vara epelepsi för det.

Nu vill de göra om samma test.

Epelepsi syns inte alltid på ett EEG med hjälp av en triggande faktor. På andra syns det hur väl som helst.

Finns det någon här som har fått en diagnos utan att det synts svart på vitt så att säga? Hur ter sig eran epelepsi i sådana fall? Och vad har de gått på?

Vad är det dom ser egentligen? Och kan epelepsi synas på en magnetröntgen?

Alla synpunkter och kommentarer är välkomna. :)

Annons:
mona43
2012-07-01 10:40
#1

Dom ser på den elektiska aktiviteten i hjärnan som blir förhöjd vid ett anfall, och försöker se var i hjärnan anfallet sitter.

När de gjorde en EEG på min son triggade de inte igång ett anfall, de gav honom lugnande för att han hade svårt vara stilla, sedan mätte de minnst en halvtimme, de såg sedan knappt märkbara epilepsi aktiviteter i hjärnan.

Magnetröntgen och datortomografi kan i endel fall visa epilepsi, eller orsaken till epilepsin. Men man måste prata igenom med läkaren ordentligt om hur ofta man känner av sin epilepsi, höra med dem som var i närheten vad de iaktog under anfallet, hur länge anfallen är osv. Men det vet du säkert redan eftersom du gör en utredning.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Traveller]
2012-07-01 13:22
#2

EEG o Datortomomografi är hjälpmedel för att spåra EPILEPSI o andra sjukdomar i hjärnan.Att pricka rätt typ av EP enbart genom dessa tekniska metoder är inte alltid möjligt.Däremot kan tumörer o proppar spåras eller uteslutas som orsak till EP anfall,eeg kurvorna måste läsas av en specilist för att tolkas korrekt.

För många personer med EP hittar man ingen fysisk orsak till anfallen,de finns där ändå.Vittnesbeskrivningar o patientens egna beskrivningar av anfallen är till god hjälp för diagnostisering av anfallstyp o var anfallen startar.

EP är en komplex sjukdom med många olika o svåra symtom,medicin inställning o prövande av olika mediciner i kombination eller var för sig tillsammans med kompletterande undersökningar kan ta flera år.

En del kommer rätt i behandlingen fort medans andra kan drabbas av komplikationer som är svårtolkade o ytterligare komplicerar sjukdomsbilden.Det viktigaste är att man behandlas av en neurologklinik,allmänläkare o vårdcentraler SKA remitera misstänkta EP patienter till neurologen.Något som inte är självklart,den gamla sanningen "att man måste vara frisk för att orka vara sjuk" är alltid tillämplig på oss EP patienter särskilt när vissa läkare i allmän vården överskattar sin kompetens o vägrar remitera vidare.

.m.m
2012-07-01 16:06
#3

Tack för era kommentarer. :)

Vill bara säga att jag läste ett låångt och mycket bra info om epilepsi på 1177.se. Väl värt tiden!

Enligt dem så är det bara ca 50% av epilepsipatienter som reagerar på blinkande ljus och försök till igångtriggning över huvud taget…

Jag undrar varför de gör det? Och om man ändå reagerar på det men det "behöver inte vara epilepsi för det", vad är då själva grejen?

Jag kommer fråga grundligt när det är dags.

Mina känslor inför en eventuell diagnos hoppar mellan hopp och förtvivlan. Intresse och total förnekelse. Inte helt lätt. Man vill gärna släppa det under tiden men det är inte helt lätt. Ovissheten är ju värst.

mona43
2012-07-01 16:34
#4

Förstår dina känslor, det är ju inte kul att få svart på vitt att man har epilepsi, men samtidigt kan det vara en lättnad, dessutom är det då som man kan få en bättre behandling då läkarna är säker på diagnosen. Det är en bearbetnings period man går igenom, men man blir starkare med tiden och lär sig att tackla sin sjukdom bättre allt eftersom.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Cleopatra]
2012-07-04 23:07
#5

Vid epilepsi kan man inte alltid hitta bevis för det vid undersökningar av hjärnan, man kan även få sin epilepsidiagnos för de anfall man har.

mona43
2012-07-05 01:40
#6

Ja det är viktigt att man pratar igenom hur många anfall man har och hur de ser ut, då får anhöriga och vänner berätta också, hur man känner sig innan och efter ett anfall kan nog också vara en hjälp för läkarna, samt om det är något som triggar igång anfallen eller frånvarostunderna, det kan ju vara stress, dålig sömn eller så.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[Traveller]
2012-07-05 11:16
#7

Att bli sjuk är nog alltid en plågsam upplevelse,förnekelsefasen varierar men när diagnosen förtydligas brukar den bli mer hanterbar.Epilepsi kan vara svårt att acceptera särskilt om sjukdomen debuterar utan påvisbar anledning mitt i livet.

Själva grejen som du undrar över ska nog ses som en del av uteslutandet av orsaker till din Epilepsi.Tålamod gäller både vid utredning o medicin inställning.

.m.m
2012-07-05 17:36
#8
# 7 jag har inte epilepsi! Tills motsatsen är bevisad! :)
Upp till toppen
Annons: