Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 1942 ggr
[Traveller]
7/5/12, 11:00 AM

Pilfinksparet

Det strävsamma Pilfinksparet som häckat i holken mitt för köksfönstret o slitit hela sommaren med matransport till holken o kämpat mot skatorna som gömt sig i löverket intill holken släppte nu till frukost ut sin samling av flygfärdiga ungar.

Tio fåglar satt på holktaket o runt omkring samtidigt,flyguppvisningen med alla dessa dunbollar runt i luften blev en uppvisning av aldrig skådat slag.Inte visste jag att pilfinken kunde föda så många ungar samtidigt,8 stycken alltså o hur har dom fått plats nu på slutet i en normalstor fågelholk?Inte undra på att föräldraparet flugit ut o in från bitida till mörker hela Juni fram till nu.

Skatans ungar i skatboet ska också mat men hon behöver väl inte äta på min kull,i vedboden har en annan liten grå fågel byggt bo senaste veckan,jag har inte kunnat art bestämma den.Jag vill inte störa då den verkar ligga på ägg,så klyvningen av töre o spänt samt införsel av nyklyvd ved ligger nere tills vidare.

Sommar Öland är som vanligt,bra väder o mycket trafik.

Annons:
mona43
7/5/12, 1:40 PM
#1

De sliter som messt våra vänner fåglarna under sommaren, på vintern har de också strävsamt de som övervintar. Visst är dom trevliga att se på de små liven. I går när jag skulle hämta posten hoppade en trastunge framför mig på våran uppfart en bit, han pep så ynkligt den lille stackarn, sedan masade han sig in i grönskan på sidan av vägen och försvann, fortfarande ynkligt pipande efter föräldrarnaGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Traveller]
7/10/12, 10:45 AM
#2

Kärleken i Pilfinks holken spirar,igår parade sig föräldraparet på en av grenarna utanför holken igen.Fortsättning följer,lägger honan en ny omgång ägg som blir fullgångna så betyder det att paret kläckt tre kullar i år.Fascinerande!

mona43
7/10/12, 12:24 PM
#3

Men va flitiga de är, tänk om man själv hade den energinGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: