Annons:
Etikettarbete-hobby-och-fritid
Läst 4102 ggr
[Traveller]
8/28/12, 11:18 AM

Torka

Hej,här på Öland har torkan greppet om naturen,många träd är redan avlövade och många är gulfärgade.Gräsmattorna är bruna och betet för grannens köttdjur är ansträngt.

Mina plommon åt getingar o spyflugor upp på några dagar då de mognade för tidigt,jag fick nog max 50 st själv.Mina druvklasar under terasstaket håller bin,getingar o flugor "fylleparty" i.Nu hoppas jag på ett par kalla nätter så att insekterna försvinner.

Pilfinksparet detta flitiga fågelpar la ytterligare en kull ungar som kläcktes i början av Augusti,totalt 3 kullar.Ungarna o föräldrarna verkade ha någon slags "reunion" ett par dagar efter att sista kullen flugit ut,då holkträdet var fyllt av pilfink innan hela gruppen försvann.Skatorna som bevakat holken har också lämmnat,så snart ska jag ta ned skatboet för att slippa en rovfågelart så nära inpå trädgården.

Hoppas sommaren fungerat bra för alla som finns här på EP sidan och att höstens mörker inte blir för tungt.

Annons:
mona43
8/28/12, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här har det varit en konstig sommar, den har liksom aldrig riktigt startat och hållit i sig ordentligt, och plötsligt har hösten anlänt, nätterna börjar vara riktigt ruggiga, i natt var det bara 6 plusgrader så snart kommer väll frosten och löven blir ännu gulare än de redan är, men man får hoppas det dröjer ett tag till innan snön kommer, sedan har jag en önskan om en vinter med lagom med snö och kyla, får se om min önskan slår inGlad

Här börjar fåglarna bilda stora flockar, så snart drar de iväg mot varmare breddgrader, tänk om vi gjorde samma sak, vad avfolkat hela Sveriga skulle bliFlört Troligast skulle man nog sakna hösten och vintern hos oss i alla fall.

Här är en bild från mitt kära föräldrahem, tyvärr ägs stället av andra numera, åkte förbi där i somras och minnena från förr flödade.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
8/28/12, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

I det här fina huset föddes min pappaGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Traveller]
8/28/12, 8:35 PM
#3

Fågelsträcken över Öland har inte börjat ännu,men det är häftigt när Gäss o Tranor kommer i tusental.Flockarna i sina V-formationer verkar nästan som om de talar med varandraSkrattande.

Frosten hoppas jag dröjer till Jul,i januari kostar en flygbiljett till Miami 5200 sek o boende finns från 150 sek/natt runt om i Florida.Till Asien kommer man iväg för 8000 sek o där kan man bo från 75 sek/natt.

När veden är nedtagen o trädgården ligger i bivack börjar resnerven pocka på en utflykt bort från mörker,snö och kyla.Jag har aldrig tyckt om våra vintrar hur man än ser på dem.Helst vill jag iväg innan jul men det går inte i år.

Vi svenskar återfinns på många lata latituder runt om i världen men för många finns ju inte möjligheten att komma iväg av olika skäl,många vill inte åka så anledningarna till att stanna hemma ska man nog varken generalisera eller moralisera över.Flört

mona43
8/28/12, 9:46 PM
#4

Jag skulle gärna vilja göra en resa till Grekland, men det får vänta,ekonomin tillåter inte det, men jag hoppas att det snart blir av.Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Traveller]
9/1/12, 9:27 AM
#5

Regn ljuva regn,28 mm från torsdag natt till lördag morgon.Bra för allt även om många växter redan börjat förbereda sig för vintern.

Nu kan hösten ta en paus till efter skördefesten o Brittsommaren.

mona43
9/1/12, 10:34 AM
#6

Vad bra att ni fått lite regn även om det skulle ha kommit tidigareGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
[Traveller]
9/20/12, 11:52 AM
#7

Skurar o regn har inte förmått att väta marken,det dammar om jorden.Äppel skörden i år blir minimal men jag skyller på den vanliga cykeln med äpplen vartannat år.

Mina druvor,de som finns kvar efter insekts partyt är fullsötade o jättegoda,ett våghalsigt gäng av björktrastar stjäl från klasarna.Mina två feta katter verkar de inte bry sig om.

Squashen i landet är dvärglik i brist på vatten men koncentrerad i smaken,väldigt god stekt i Olivolja eller i kallpressad krav märkt Rapsolja.

Ölands skördefest slår nytt rekord i nästa vecka med öppet hus hos konstnärer o lokalproducerad mat.För den intresserade kolla på nätet.

Perly
10/18/12, 5:26 PM
#8

Oj vad chockad jag blir haft regn o kallt mer eller mindre varje dag hela "sommaren"(kan inte ens kalla det sommar gick snarare från vår till höst) Förvånad

Alltid Oavsett

mona43
10/19/12, 4:34 AM
#9

Håller med dej, denna sommar har inte riktigt kommit igång, sedan är det plötsligt höst igenObestämd

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Traveller]
10/27/12, 11:28 AM
#10

Första höst stormen passerade fredag 26/10 tidigare kulingar har varit längre men svagare.Vi har haft en växlande höst med mycket värme och fukt i form av regn men nu har även vi fått frostnätter.Blir det några till så avlövas träden och sista klippningen av gräsmattan kan äga rum.

Att sedan beskära träden,fräsa upp grönsakslandet och sprida komposterad jord med kogödsel och hästgödsel över detsamma är ett nöje som bränner fläsk.Skatboet i buskarna väntar också på nedtagning,vinrankorna får vänta till efter Lucia.

Grannens 14 åriga Bordercollie vilar framför kakelugnen och mina katter är satta på bantning så han har inte mycket att städa upp efter dom då de äter mer rent när tillgången minskar.Glad

Min nedtrappning av medicin fortsätter o är nu nere på nivåer under start o kombinationsnivåer,375 mg Keppra /dag.250 mg på morgonen och 125 mg på kvällen jag håller tummarna.

Idag blåser en laber nordlig bris och solen skiner från en kristallklar himmel så nu ska jag ut och elda ris vid min vedröjning,kom ihåg att brassa klockan till vintertid ikväll 1 timma back.Skrattande

mona43
10/27/12, 10:06 PM
#11

Här har det kommit lite snö så det precis täcker marken, det har som mest varit -4 grader. Jag är glad över att jag satt på vinterdäcken i tid i år, men allt för många här uppe väntar för länge.

Trist med den långa, långa mörka vintern, men snön lyser upp så det blir i alla fall ljusare ute.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Traveller]
10/28/12, 7:12 PM
#12

Vinterdäck verkar vara som alltid, först halka runt sedan oj.dubbdäcken!!Kanske för att det är så trist att byta däck man drar sig.

Dagsmejan tar vår tidiga halka men man ska aldrig säga aldrig,tidiga mornar och sena kvällar är alltid svårbedömda.

Snön ja ja,vår snö kommer och går ibland blir det Fåk och då driver vägarna igen.Skönast är att lämmna eländet,lägga kåken i bivack smörja kattluckan,be grannen se till katterna och mata fåglarna.Rådjuren går hårt åt de klena prydnadsträden så de måste skyddas effektivt annars blir det att plantera nya hela tiden.

mona43
10/28/12, 9:39 PM
#13

Snön som kom för några dagar sedan ligger kvar det var -8 för några timmar sedan brrr! Råddjuren kommer förbi här med och käkar på allt möjligt, de tar gärna en tur till rabatterna och äter av vad som finns där. Tänk om vi var så kloka som björnarna tog och gick i ide över vinternGlad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Upp till toppen
Annons: