Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 2621 ggr
Eastwoods
10/3/12, 10:29 AM

epilepsi?

idag är jag 19 år men har sedan jag varit runt 14 ofta svimmat, medans jag varit avsvimmad har alltid slutat andas och blivit blå runt munnen, ibland har jag ramlat och slagit mig. en gång svimmade jag i duschen min dåvarande pojkvän tog emot mig och han sa att jag blivit helt stel i kroppen och jag hade även typ spytt som det ser ut när man spyr galla. väldigt svårt att förklara. jag blir altid helt slut efter jag svimmat och lär sova, men förra veckan hände det något som gjorde mig rädd, jag kvicknade till och hade ingen aning om vad jag gjort dom senaste 10 minuterna eller hur lång tid det tog vet jag inte heller, som en blackout men jag har starka kännslor från tiden som om jag drömde en massa. kommer inte ihåg hela drömmarna bara bilder ur dom. har verkligen ingen aning om vad jag gjort under tiden. var matt, skakis och lite förvirrad ett tag efteråt, har flera gånger kommit på mig själv när jag tittat på tv eller åker buss eller liknande att jag lixom gnisslat/skakat tänder.  jag har ofta muskelryckningar och ibland under ögonen..

vet inte var det beror på, en kompis till mamma föreslog epilepsi men jag vet inte så jag tänkte höra här vad ni tror och hur jag ska gå tillväga för att få reda på det :) tacksam för svar!

Annons:
mona43
10/3/12, 10:54 AM
#1

Det är inte helt typiska symtom som vid epilepsi, men epilepsi kan ju yttra sig så olika.

Du bör ta kontakt med en läkare för att få starta en utredning, troligast får du remiss till en neurolog som är expert på epilepsi och andra sjukdomar som finns i hjärnan, man brukar få göra en eeg undersökning där man mäter hur hjärnvågorna arbetar, man brukar också få många frågor om själva anfallet, både före under och efteråt och annat som är viktigt för utredningen.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Semlan19
12/14/12, 10:32 AM
#2

Jag fick min epilepsi för drygt två år sen. Jag svimmade inte men hade en vän som gjorde det. Man kan ha olika sorters anfall som att svimma tex. Jag har gjort eeg-Undersöknig två gånger.

Du kan ha epilepsi men för säkerhets skull kan du boka tid hos en doktor!!Skrattande

Upp till toppen
Annons: