Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Allmänt och andra sjukdomar Att vara anhörig och vän Barn och vuxna med epilepsi Bemötande/behandlingar/forskning Djur med epilepsi Epilepsi förr och i andra länder Epilepsi i vardagen Epilepsi, fruktsamhet, graviditet Mätning av epilepsiaktivitet Om sajten ifokus Roliga filmer och historier Typer av anfall och vad utlöser nya? Tävlingar lekar och enkäter Vad är epilepsi Arbete, hobby och fritid Epilepsi filmer visar anfall Epilepsi i norden God mat för hälsan Klotterplanket - OT Mediciner och första hjälpen Presentation Regler på sidan Rättigheter och lagar i samhället Statistik Välkommen till epilepsi ifokus
Barn och vuxna med epilepsi

epileosi

2012-11-11 08:02 #0 av: rosa00

hej!

Undrar om hur fuktionsnedsättningen påverkar dagliga liv och barnet och familjen med ep?

Anmäl
2012-11-13 08:53 #1 av: mona43

Hej! Epilepsi påverkar väldigt olika från person till person, det beror på hur ofta man har anfall och hur starka anfallen är, det finns många som inte får anfall, men får frånvaroattacker, där dom blir frånvarande för en liten stund, men även där kan man bli väldigt trött. Vissa får inga frånvaroattacker, men kan känna hur det rycker i kroppen och vissa kan få olika sinnesintryck, från synen, hörseln osv.

Familjen påverkas också, det finns ofta en viss oro för den drabbade, att hon/han känner av sin epilepsi eller får anfall, ofta behöver familjen planera olika aktiviteter så de passar för den drabbade, stress kan till exempel utlösa epilepsi.

Hur de går att kombinera arbete och epilepsi beror mycket på hur epilepsin påverkar ens dagliga liv, samma med fritidssysselsättningar, man får anpassa livet efter sin epilepsi för att må bra. Men många kan leva ett rätt så normalt liv med medicinering.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Anmäl
2012-11-13 12:49 #2 av: rosa00

tack!

underar vad det finns för habilitering /rehabilitering för unga med EP ?

MVH ROSA

Anmäl
2012-11-13 17:03 #3 av: mona43

Jag är osäker på vad det finns, men vad jag vet finns det mest lokala föreningar där man kan möta andra med epilepsi, du kan läsa mera här:

Epilepsiförbundet

"Ingen är felfri"

Anmäl
2012-11-16 11:48 #4 av: rosa00

tack! snälla mona43

Anmäl
2012-11-16 23:33 #5 av: mona43

Hoppas du hittar någon förening i närheten som du vill gå med i, där får man säkert förståelse från andra i samma situation.

"Ingen är felfri"

Anmäl
2012-11-18 09:07 #6 av: lilian-62

Hej! Skulle bara vilja tipsa om att om det inte finns någon aktiv "Epilepsi förening" på orten så kanske föreningen "Hjärnkraft" finns. Det är ett bra alternativ som inte bara förenar Epileptiker, utan alla typer av hjärnskador. Här i min hemkommun finns inte längre någon "Epilepsi förening", men däremot har vi "Hjärnkraft". Vet att det på många ställen finns båda alternativen. :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.