Annons:
Etikettbarn-och-vuxna-med-epilepsi
Läst 2544 ggr
rosa00
2012-11-11 08:02

epileosi

hej!

Undrar om hur fuktionsnedsättningen påverkar dagliga liv och barnet och familjen med ep?

Annons:
mona43
2012-11-13 08:53
#1

Hej! Epilepsi påverkar väldigt olika från person till person, det beror på hur ofta man har anfall och hur starka anfallen är, det finns många som inte får anfall, men får frånvaroattacker, där dom blir frånvarande för en liten stund, men även där kan man bli väldigt trött. Vissa får inga frånvaroattacker, men kan känna hur det rycker i kroppen och vissa kan få olika sinnesintryck, från synen, hörseln osv.

Familjen påverkas också, det finns ofta en viss oro för den drabbade, att hon/han känner av sin epilepsi eller får anfall, ofta behöver familjen planera olika aktiviteter så de passar för den drabbade, stress kan till exempel utlösa epilepsi.

Hur de går att kombinera arbete och epilepsi beror mycket på hur epilepsin påverkar ens dagliga liv, samma med fritidssysselsättningar, man får anpassa livet efter sin epilepsi för att må bra. Men många kan leva ett rätt så normalt liv med medicinering.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

rosa00
2012-11-13 12:49
#2

tack!

underar vad det finns för habilitering /rehabilitering för unga med EP ?

MVH ROSA

mona43
2012-11-13 17:03
#3

Jag är osäker på vad det finns, men vad jag vet finns det mest lokala föreningar där man kan möta andra med epilepsi, du kan läsa mera här:

Epilepsiförbundet

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

rosa00
2012-11-16 11:48
#4

tack! snälla mona43

mona43
2012-11-16 23:33
#5

Hoppas du hittar någon förening i närheten som du vill gå med i, där får man säkert förståelse från andra i samma situation.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

lilian-62
2012-11-18 09:07
#6

Hej! Skulle bara vilja tipsa om att om det inte finns någon aktiv "Epilepsi förening" på orten så kanske föreningen "Hjärnkraft" finns. Det är ett bra alternativ som inte bara förenar Epileptiker, utan alla typer av hjärnskador. Här i min hemkommun finns inte längre någon "Epilepsi förening", men däremot har vi "Hjärnkraft". Vet att det på många ställen finns båda alternativen. :)

Annons:
mona43
2012-11-18 20:10
#7

Tack för tipset lilian-62Glad

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: