Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 4494 ggr
Ewepewe
2013-01-07 12:18

Epilepsianfall under 3D-bio

I helgen såg jag Hobbit på bio, med 3D. Helt plötsligt börjar killen bredvid mig hosta, skratta och sen började han rycka lite grann. Sen "tuppade" han av i några sekunder för att sedan vakna till och var som vanligt igen.

Har erfarenhet av epilepsi så jag förstod sen att det måste det ju ha varit.

Det var omtumlande och chockerande för oss runt om kring, en del var på väg för att ringa efter hjälp osv. Men tack och lov så var det kontrollerat och killen kunde kolla klart filmen.

Har ni som har epilepsi fått anfall på bio någon gång?

Hur har de runt ikring er reagerat?

Kan förstå att det kan vara jobbigt…

Själv hade jag velat få en varning om att han eventuellt skulle kunna få ett anfall, för jag blev livrädd alltså! Men förstår om man inte vill gå runt och säga till okända människor att, jag kanske kommer få ett anfall helt plötsligt…

Annons:
lilian-62
2013-01-14 17:54
#1

Förstår att det måste har varit omtumlande för dig. Det är väldigt synd att det finns så lite kunskap om epilepsi, som ändå är en väldigt vanlig åkomma. Under de år jag hade det som jobbigast med anfall osv kunde jag få dem vart som helst. Även på en bio, alltså. Men just pga omgivningens reaktioner gick helst inte ut på bio eller annat. Jag tyckte att det var jobbigt när jag efter ett anfall mötte deras förskräckta blickar. Att jag skrämt dom så pinsamt. Om du fått mer information och kunskap om sjukdomen kanske det inte hade blivit lika skrämmande, men du ska verkligen ha en eloge som vänder dig hit för att få veta mera. De flesta gör inte det och inte pratas det så mycket om det annars heller. Därför vet så få något om epilepsin, som man tydligen inte ska prata högt om. Det borde man verkligen göra för de flesta vet inte ens att det finna flera olika anfall och att de kan komma närsomhelst, ibland helt utan att man märker något i förväg

Tur att det ordnade sig för killen så att inget tumult utbröt. Tack för att du visar intresse och bryr dig. Borde finnas flera som gör det.

Ewepewe
2013-01-15 22:33
#2

Tack för svar #1 :)

Jag har ju som sagt erfarenhet av epilepsi, har sett x antal anfall men av samma person så att säga under "kontrollerade" former.

Jag önskar att man kan få mer information om vanliga sjukdomar/åkommor för att öka förståelsen, kanske under grundskoleåren eller så.

Och som jag också förstått och som du säger, att det finns flera olika sorters anfall och att de kan komma när som helst, de bör ju alla vara medvetna om!

mona43
2013-01-16 18:03
#3

Håller med om att det är dålig information om epilepsi överhuvudtaget i samhället och tyvärr finns det många felaktiga uppfattningar om epilepsi bland folk, som beror på okunskap.

Det borde vara självklart redan i skolan att lära barnen om epilepsi och andra rätt vanliga sjukdomar innan de får höra en del fördommar som inte stämmer, då finns ju chansen att de kan vara till hjälp och stöd om någon får ett anfall ute på stan, många tolkar ett epilepsianfall som att personen är full och det kan ju bli akut fara för den sjuke.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Ewepewe
2013-01-18 10:23
#4

#3 ja precis, exakt så jag också tänker…!

Upp till toppen
Annons: