Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 5812 ggr
sotsyrra
2013-04-30 19:17

träna med epilepsi

Hur ser ni med epilepsi på att ta en promenad på fastande mage (före frukost).

Sedan är jag lite nyfiken vad ni andra har för sporter som ni ägnar er åt. Jag har varit anfallsfri ett tag nu och behöver motionera mer.

Annons:
lilian-62
2013-04-30 22:47
#1

Att motionera är ju nyttigt för alla, även för de som har epilepsi. Sen beror det lite på hur mycket och hur många anfall man har. Men om du tycker om att vara ute och gå eller springa kanske du kan få någon som kan göra dig sällskap. Det kan i alla fall kännas tryggare så. 

På 80-talet var en av de mest kända epileptikerna aktiv inom sin idrott: Backhopparen Jan Boklöv. Lite vågat kan man tycka att kasta sig utför en hög hoppbacke med skidor om är epileptiker. Men samtidigt är han ett bra bevis på att man inte ska vara rädd för att leva livet som vilken som alla andra och inte känna sig så begränsad. Man kan ju däremot undvika att vara ensam under sina aktiviteter. 

Jag har alltid haft ett stort hundintresse och vistas mycket ute i skog och mark med dem. Tränat med dem på olika sätt. Det är ju väldigt viktigt för alla att ha "livskvalitet". Då blir man piggare och gladare. Vad det innebär är individuellt, men självklart ska du ut inte vara rädd för att motionera. Det är ju kanonbra! Hoppas att du kommer på något som passar just dig bra. Lycka till!

[Traveller]
2013-05-02 10:51
#2

Fastande mage eller inte är väl individuellt men som lilian skriver,motion är bra för alla.Epilepsi och vissa idrotter kanske kan vara svåra,jag tänker på bergsbestigning och simning.

Personligen har jag alltid cyklat,både före min EP och efter sjukdomsdebuten.Långa eller korta cykelpass allt efter dagsform håller mig i god kondition,det är viktigt att bibehålla sin syreupptagningsförmåga även om man dras med kroniska sjukdomar.GLÖM INTE HJÄLMEN!!!!!!!!!!!

Trädgårdsarbete är också bra träningsform som är underskattad som muskelbyggare o underhåll av befintlig styrka för att inte tala om att ha en hund som lilian skriver att vara ute med.En vuxen hund (plus 2 år) är en perfekt träningskompis på alla sätt dessutom ger jyckar så mycket mer än bara fysisk träning.

mona43
2013-05-06 17:43
#3

Man får prova sig fram till vilken idrott som passar bäst, det är ju så individuellt vad man klarar utan att äventyra sin epilepsi, jag tror nog att det bästa är att äta lite innan man tränar på morgonen och ha med sej vattenflaska, gärna sällskap, eller att någon vet var man tar vägen. Ta också med mobilen.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: