Annons:
Etiketträttigheter-och-lagar-i-samhället
Läst 3356 ggr
sotsyrra
2013-07-25 20:08

tandskador

Hej!

 Jag har haft en svårbehandlad epilepsi och åkt in och ut på akuten med tandskador som följd av krampanfallen. Nu läste jag att man får tandvården vid ep-anfall. Men det har ingen talat om för mig…. Är det så och går det i så fall att få tillbaka pengar? Tandläkaren jag var hos sade att jag skulle anmäla till försäkringsbolag men det gäller väl inte om man har epilepsi.

(Trots alla kramper blev jag inte sjuskriven), och det hade jag så klar behövt. Har alltså arbetat 100% med kramper en gång i månaden…. Men ersättning för sveda och värk är väl också kört?

Man känner sig så maktlös, inte nog med att man krampar och förlorar inkomst pga sjukdagar så blir det kostnader för tandvård. Som tur är har jag nu en medicin som hjälper mig…..

Annons:
mona43
2013-07-26 21:57
#1

Hittade en länk som handlar om detta, man kan i vissa fall få tandvården till samma kostnad som läkarvården och då ingår den i högkostnadsskyddet:

Tandvård i samband med vissa sjukdomar och sjukdomsbehandlingar

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[gosedjur3]
2013-08-15 13:02
#2

Hej!

De här kanske inte hjälper så jättemycket men jag fick iaf en sådan att ha på natten eftersom jag får anfall då (och på dagen) :/ En slags bettskena som tandläkaren fixade för att jag inte skulle bita sönder tänder de hjälper ju iaf för natten fast jag vet ju inte :/

// Elin

mona43
2013-08-15 22:39
#3

Tack för tipset 🙂

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
2013-10-05 14:57
#4

Det ska vara en självklarhet att man ska få fri tandvård vid ett anfall, i dag är tandvården svindyra, de tar en förmögenhet bara man öppnar truten.

Upp till toppen
Annons: