Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 5651 ggr
Murre67
2013-08-25 17:44

Mat att undvika?

Jag har aldrig tänkt på att kanske koppla ihop visst att äta eller tillsatser när det gäller epilepsi? Det finns ju så mycket ämnen som kan reagera på annars också.

Jag har aldrig tänkt på det tidigare, men så plötsligt kom tanken då jag hade flertalet små anfall under sömnen igår.

Under mina vanliga anfall faller jag medvetslös ner "Grand Mal" fast under mycket längre tid. Det blir alltid ambulans och en tid på sjukhus.

Finns det något speciellt man bör undvika att äta mindre av eller inte alls?
Finns det kanske några tillsatser man bör undvika?

Kanske finns det någon på detta innehållsrika och trevliga forum som vet någonting om detta.

Livet har inga begränsningar,

det är vi själva som begränsar livet.

Annons:
mona43
2013-08-26 10:02
#1

Såg det här inlägget på kostdoktorn vet inte så mycket om denna metod.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2013-08-26 10:06
#2

Jag tror själv att en blandad kost med kött och mycket grönsaker i, är det bästa. Grytor med mycket grönsaker i är så gott. Tillsammans med motion och en bra sömn, bra levnadsvanor het enkelt.🙂

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Murre67
2013-08-26 10:50
#3

mona43:

Jag tackar för det, jag äter mycket blandat och rör mig en del, sömnen är sämre då jag har haft dålig sömn av och till under lång tid, men har hjälp med detta både i form av medicin och samtal.
Jag gör vad jag kan i detta, visserligen finns det en del inre stress dels av att jag inte är arbetsför pga andra åkommor jag har :-(  Vilket också hindrar mig från att vara ute riktigt så mycket som jag vill.

Men då är det inte något speciellt att tänka på att jag bör avstå ifrån, tänk vad skönt det är att bara kunna kasta ut funderingar så här, utan att ens behöva känna sig dum av det…

Livet har inga begränsningar,

det är vi själva som begränsar livet.

mona43
2013-08-26 16:17
#4

🙂Här är det bara att babbla på, och fråga vad man vill, inget är dumt att fråga om. Som min son sa när han var liten och man tyckte att han frågade så mycket: men mamma, om jag inte frågar så får jag ju inte veta! Det hade han ju helt rätt i ju.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Murre67
2013-08-26 17:04
#5

Så sant, barn är då för härliga. Framförallt ärliga, så mycket man kan lära sig av dessa :-)

Jag har ju förstått att han också har epilepsi,

många ggr så blir barn också mycket mer nyfikna , varför är det si eller så, varför händer det så här.

Många ggr är det ju så stelt å krystat vuxna emellan, då är det för att inte människor vågar eller att andra inte förstår.

Livet har inga begränsningar,

det är vi själva som begränsar livet.

mona43
2013-08-26 17:23
#6

Vi borde lära oss av barnen att våga fråga, då skulle vi inte heller vara så okunniga om epilepsi och andra sjukdomar. Vi är så rädda att göra bort oss, verkligen synd.

Nu är min nyfikne grabb Andreas snart 20 år, men fortfarande nyfiken, min andre son Markus med epilepsi är 18 år, Markus har en medelsvår autism, det är därför han troligast fått epilepsi. Andreas har Aspergers syndrom men inte epilepsi.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
Murre67
2013-08-27 00:36
#7

Då besitter ju ni en stor erfarenhet och kunskap inom ett stort område. så förstårligt att ni har startat denna sajt å forum. Förstår att den är guld värd för många.

Samtidigt som min egen epilepsi beror på flertalet ärrbildningar på hjärnan dels efter ett långt missbruk sedan många år, vilket också ledde till att jag i slutet av mitt aktiva beroende önskade avsluta mitt då dysfunktionella liv. Detta gör det ännu mer ont ibland att veta att jag själv har vållat mig detta.

Men trots detta skulle jag absolut inte vilja vara utan den kunskap som jag har fått med mig genom åren, både som beroendeperson, min epilepsi eller som helt drogfri.

Jag har vart helt fri från mitt beroende i 12 år, så jag har lärt mig att inte ge upp. När jag har mina absolut sämsta dagar idag så är dom gyllene jämfört med då jag hade mina bästa dagar förr.

Nu kom det med mycket, men vilket också är orsaken till min epilepsi.

Hmmm. Jag vet att det bara kan bubbla fram både det ena å andra ibland då jag skriver :-)

Livet har inga begränsningar,

det är vi själva som begränsar livet.

mona43
2013-08-27 10:57
#8

Det är bra att skriva av sig, du har verkligen kämpat och lyckats också🌺

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Murre67
2013-08-28 01:11
#9

Jo, jag kan vara envis som en röd gris ibland, ha ha.

Hade jag inte vetat att jag kan och orkar om jag vill så hade jag säker vart ute igen efter allt detta, men jag har haft o har så mycket underbara människor omkring mig som alltid har funnits där.

Men nu har jag ju nästan bara min ep,
Måste säga att jag är lyckligt lottad på många sätt.

Livet har inga begränsningar,

det är vi själva som begränsar livet.

mona43
2013-08-28 08:31
#10

Ett gott humör och folk som stöttar en är verkligen oerhört viktigt!🙂

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2013-10-05 14:11
#11

Undrar hur mår du idag Murre67?🙂

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: