Annons:
Etikettarbete-hobby-och-fritid
Läst 6092 ggr
[gosedjur3]
10/26/13, 9:38 PM

Alkohol?

Hej!

Hej undrar om de är någon som vet hur "bra" de är att kombinera alkohol med medicinerna?? Är det någon som gjort det och vad hände? Och om var ute på en pub eller ngt och om man blev utslängd då?

Just nu tar ja mest erginyl, sen lamiktal och trappar ut zonegran eftersom den är obeprövad. Skulle de typ funka? Va ute igår och drack typ väldigt måtligt för att ja fortfarande vill kunna ta mitt körkort. Drack bara typ cider men sprit?

Skulle vara jättebra om någon kunde svara // Tack på för hand

Annons:
[Traveller]
10/27/13, 8:32 PM
#1

Ingen har någonsin blivit smartare av Alkohol.Att dricka sprit eller annan alkohol när man äter EP medicin måste avgöras från person till person och hur mycket man medicinerar.

Bipacksedeln i dina medicinförpackningar talar om vad du ska undvika men generellt så bör man inte blanda alkohol med mediciner som har varningstriangel på förpackningen.

Fråga din neurolog vilka volymer du kan dricka eller inte dricka och omständigheterna för just din EP,hur som helst så är försiktighet att rekommendera.

mona43
10/28/13, 3:12 AM
#2

Du måste vara mycket försiktig, för dels förstör alkoholen en del av medicinens verkan och du kan riskera att bli rejält sjuk, men även andra otrevliga biverkningar kan följa med, Ta reda på så mycket du kan om medicinerna.

Jag tycker det är onödigt att "laborera" med alkohol och medicin, man riskerar ju så mycket.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[gosedjur3]
10/28/13, 1:28 PM
#3

Okej tack för svar får väll ta de lugnt i helgen ;)

Tommy13
10/28/13, 6:39 PM
#4

Hej Mona

Visst gjorde man fel i sin ungdom när kompisarna drack sprit man skulle hänga med trots jag hade efter en olycka drabbats av ep. Efter en ute kväll  anfall på morgonen dan efter. Eftersom jag har grand mal blev det 24 timmar innan min kropp var tillbaks i normal form igen . Jag har en del ep. tabl. Ett glas vitt vin kanske då och då känns mer som avkoppling  när man sitter och lyssnar på musik eller ser en bra film. Tänk vad du mår bra av. 

Hälsningar   Tommy🍸

[gosedjur3]
10/30/13, 7:48 PM
#5

Okej men ja känner nog inte att ja måste dricka för att mina kompisar gör det blev arton för bara ett par veckor sen och känns dumt att bli utkastad från krogen i onödan eller bli hämtad av polis. Har nog dessutom druckit tillräcklikt innan för att veta var gränsen går och var man får minnesluckor för ett par år sen :( Men visst man kan ha kul utan alkohol men ibland kanske man tar en cider om man känner att man kan det :)

Med vänlig hälsning Elin :)

Tommy13
10/30/13, 11:46 PM
#6

Hej Elin 

Jag var 22 år när jag råkade ut för olyckan. Först när jag var 30 började ep. dra i gång. Satt på läktaren såg mina kompisar idka bollsporter. Jag kände ibland som varför ska jag sitta här när jag var oskyldig till allt som hänt mig. Nu efter en lång tid har man fått en annan inställning.  Du kan leva med ep. som en helt vanlig människa. Ok en del gånger kan det va kass men man måste se framåt. Har du lust hör av dig till Norra Skåne(ep.förening).  

 M.V.H.

Tommy

Annons:
[gosedjur3]
11/1/13, 8:14 AM
#7

Ja visst är de så. Fick min ep i femman så har haft en ganska jobbig upväxt med att prova massa medicin så nu tycker ja att ja ska få bestäma själv. mina föräldrar har ju alltid bestämt :( Men iaf hopas det inte händer något jag vet ju inte om jag vill dö än ju :( Fast ibland e ju hela livet bara orättvist!

Juste föressten flyttar till skåne snart så jag får se hur de blir ;)

Med vänlig hälsning Elin

[Traveller]
11/3/13, 9:43 AM
#8

Bestämma själv betyder väl inte att du ska supa till?

Epilepsi kan vara svårt att leva med men dagens mediciner o nya neurologiska metoder gör att de flesta epileptiker kan leva helt normala liv.

Var och en måste hitta sin livsstil och har man en neurologisk sjukdom så är det bra om man stressar ned och hittar ett tempo som passar,då blir prognosen bättre och du hinner med att leva ditt liv.

Träna och lev sunt med regelbundenhet i tider,matvanor,arbete och vänner gör att du mår bättre och då kan du efterhand med hjälp av din läkare balansera din medicinering och kanske slippa ifrån de värsta anfallen.

Tålamod är svårt särskilt när man är ung men om du ser långsiktigt på ditt liv så kommer du att hinna med det du vill när du har hittat din livsstil,leva hårt och dö ung är bara ett uttryck från litteraturen som ska ses i skenet av alla möjligheter som finns där framme under vägen och kan också betyda att de bästa stunderna får man som människa när man mognat och funnit sig i sina omständigheter.

mona43
11/3/13, 2:25 PM
#9

Sköt om dej vännen, det är vanligt att känna sig deppad emellanåt, men efter regn kommer solsken, molnen lättar och solen börjar titta fram, man har lärt sig nya saker av motgångarna och blivit klokare🙂

Men det är ett stort steg att bli självständig också, större än man tror, även om man tycker att man ska bestämma själv så är det en trygghet att ha folk att fråga och rådgöra med, man ska inte vara rädd för att be om hjälp, även om föräldrarna är "jobbiga" emellanåt, så är det ju dom som känner dej bäst, och absolut dem som älskar dej som du är, med tiden funkar allt bättre.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

jen83
11/7/13, 2:25 PM
#10

Ja ha ep efte en stroke å ja driker alkohol ibland dok veldit selan men d kan ju som sagt ta bort verkan av ep medesin å sen bero d ju på vilken grad av ep Du ha! ja ha gansk svår ep men på mej ha d int vat nåra poblem me at drika nån ggn ibland men driker ju me sunt fönuft å ja driker int sprit fö den del heler håler mej til alkoläsk eler öl! Men d besta Du kan jöra e at kola me din lekare som endå skrivit ut medesinerna til dej, han/hon borde ju vet mer om just dom å vad som e best! D e ju olika från person til person hur man reagerar på alkohol oså men hel fri från alkohol tro ja nog int Du komer behöv va men hör med lekaren å kän av lite selv fö om du e vuxen nog at drika så vet du sekert dina begrensningat å kan käna at nej nu reker d fö ikvel å va bered på at de kan ta bort efekten av medesinen!

mona43
11/7/13, 9:38 PM
#11

*10 Håller med dig, alla tål alkohol olika och man bör alltid vara försiktig.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
11/8/13, 12:33 PM
#12

Lagom med alkohol är det bästa, men tar man mediciner ska man helst inte dricka alls. Jag själv dricker nästan ingenting, när jag var många år yngre så var jag en riktig öl drickare. 🍸

[gosedjur3]
11/15/13, 9:32 PM
#13

Hej tack för alla svar.

I och för sig har jag ju typ stora anfall utan mina tabletter så jag borde väll inte dricka så himla mycket bara kanske några cider och bara lite sprit ;)

Men jag har trots allt gått igenom en undersökningsoperation som misslyckades så visst blir man besviken och tycker att de funkar endå?

Förresten någon som testat höga upp lamigtal och erginyl trappa ut zonegran och få små anfall ganska ofta? Borde man ens va med kompisar ute då?

Tack för svar :)

Annons:
mona43
11/16/13, 1:14 PM
#14

Det blir nog inte så bra att vara med kompisarna då kan jag gissa 🤢

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Liinddaaa
11/18/13, 9:00 PM
#15

Jag dricker alkohol precis som dom felsta, och jag medicinerar rätt mkt. Jag har pratat med min läkare och saken är den att risken för anfall kommer inte när man påverkad utan snarare när alkoholen håller på och gå ur kroppen dagen efter. Många tycker jag e knäpp som dricker men jag måste samtidigt leva ett normalt liv och inte låta sjukdomen förstöra de :P

mona43
11/19/13, 8:59 PM
#16

Alla hittar sitt sätt att leva med sin epilepsi, men man måste ändå respektera sin sjukdom, den kan tyvärr förvärras med tiden om man missköter sig för ofta.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[gosedjur3]
11/20/13, 7:45 PM
#17

Okej tack för många svar :)

mona43
11/21/13, 12:00 AM
#18

Det var bra att ta upp detta om alkohol och epilepsi, alla vill ju leva så "normalt" vi kan, men ibland måste man stanna upp lite och fundera på för eller emot i olika saker.  🙂

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
12/4/13, 6:23 PM
#19

gosedjur3 hur går det för dig? Hur mår du?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[gosedjur3]
1/19/14, 1:42 PM
#20

jarå de e väll bra klarade både jul o nyår överförväntan o nu får man väll se vad som händer. har flyttat frrån alla väner nu så blir ju inte mycket till att gå ut o dricka själv precis ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: