Annons:
Etikettarbete-hobby-och-fritid
Läst 1858 ggr
[Traveller]
11/4/13, 10:51 AM

Granne med fåglar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En sommarbild med det strävsamma Pilfinksparets första flygfärdiga kull för året.De här Pilfinkarna verkar lägga flera kullar och på höstkanten samlas alla kullarna till någon form av reunion innan de försvinner,någon fågelkunnig här på sidan kanske kan förklara?

Nu på hösten så vimlar det av Pilfink runt alla mina holkar och det verkar som om de ska ha vinterläger i holkarna? samma där,finns det någon som kan förklara?

Skator och Kråkor sitter runt omkring så tullandet på småfåglarna är säkert stort,jag tog ned mitt närmaste Skatbo förra hösten men de bor ändå inte så långt bort utan finns runt om.

Annons:
mona43
11/4/13, 7:28 PM
#1

Vilken underbar bild, jag älskar fåglar! Här hos oss stannar några enstaka finkar kvar över vintern ibland, men de flesta flyger säkert till varmare länder, det borde vi göra också🙂 

Har sett att småfåglarna gärna kryper in tillsammans i holkarna på vintern, de värmer nog varandra och skyddar sig samtidigt mot farorna utanför, kanske de lägger ett förråd av frön i holkarna?måste läsa på om mera om dem.

 Här vaktar katterna holkarna när ungarna är flygfärdiga i hopp om att kunna ta nån stackars unge, men jag ser även skatorna håller vakt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
12/4/13, 6:31 PM
#2

Hur har du det nu för tiden?🙂

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[Traveller]
12/21/13, 8:02 PM
#3

Vintersolståndet är passerat,nu går vi mot ljusare tider🙂.

Julmat,Gravlax,gravad strömming,köttbullar och skinka nu är det bara revben och inlagd sill kvar sedan är jag färdig.

Är det några här på sidan som har dålig erfarenhet av julstressen med ökad anfallsfrekvens eller utökad trötthet av det härjande oavsiktligt eller avsiktligt som julstöket kan innebära?

mona43
12/22/13, 2:10 PM
#4

Jag försöker ta det lugnt mitt i julstressen, men det är lätt att man dras med ändå. 

Men vad är det som heter att man bara måste ha det på ett visst vis? om man tänker efter så går det bra med både mindre med presenter och lagom med mat, man har rätt att bestämma hur just man själv vill ha sin jul, för hälsan är viktigare än ett välstädat hem och massor med presenter, kakor, mat och sådant, lagom är bäst helt enkelt!🙂

God jul allihopa och tänk på måendet, ingen tackar en för att man har det perfekt under julen, och sedan mår riktigt dåligt långt efteråt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: