Annons:
Etiketttyper-av-anfall-och-vad-utlöser-nya
Läst 4382 ggr
Ipola
2013-11-07 22:56

Enkla Partiella Anfall

Startar en ny tråd och hoppas att det går bra. Ska försöka skriva så kort som möjligt, och om någon inte förstår sammanhanget kan man läsa min andra tråd "funderingar".

Iallafall, mitt största problem är mina "Enkla Partiella Anfall" som det kallas, kunde få dom varje vecka och ofta på en dag förr, fick Trileptal 600MG men fick tyvärr en allergisk reaktion och fick sluta, min läkare tyckte samtidigt att vi skulle avvakta med nya mediciner för att se om mina anfall har försvunnit, sagt och gjort.. två veckor efter så fick jag nya anfall (Fortfarande Enkla Partiella anfall, alltså inga krampanfall som är yttre, utan mer som känningar.) Skillnaden var att detta anfallet som kom var annorlunda, innan min medicin så varade anfallen i kanske 20 sek - 1 minut och jag fick en slowmotion känsla. Detta nya anfallet var samma sak, Men eftersom jag deltog i ett samtal samtidigt som det kom så märkte jag något nytt. Jag fick en konstig smak i min mun (kan inte riktigt förklara den), sen kom slowmotion känslan och min kompis märkte att något var fel och pratade med mig, men jag uppfattade inte hans ord, hörde bara  mummel eller som om han sluddrade. Min läkare satte in nya mediciner, denna gång blev det Keppra 500MG ska öka till max 2 tabletter om dagen, Har ingen erfanhet om Keppra och hittar inte den gamla medicin tråden som jag skrev i förut.

Jag är både rädd och nyfiken till varför mina anfall förändrades, en tanke är att kroppen inte hade mer hjälp från trileptal och därmed "förvärrades" dom. Detta anfallet varade också längre.

Och jag undrar också om det finns andra härinne som får/fått "Enkla Partiella Anfall" lika ofta som jag får/fick? Kunde som sagt få dom ett x. antal dagar i veckan och några gånger om dagen.

Blev långt igen, ursäkta. :)

Annons:
gulochi
2013-11-08 08:44
#1

Jag vet att min brorsdotters epilepsi ändrade sig med åldern. Upp till 17 år så fick hon bara frånvaroanfall hon var med och hörde och såg vad som händer. Nu är hon 21 och har gått ifrån enkla partiella anfall till att ha komplexa partiella anfall där allt hon inte ser eller hör någonting.

Oftast rinner tårarna efter ett sådant anfall, men hon sitter, står under tiden det håller på ca 1-3 minuter.

Hon är terapiresestent mot ep-medicinerna de hjälper några veckor sedan kommer frånvaroanfallen tillbaka.

mona43
2013-11-08 12:27
#2

Här är tråden du sökte Ipola:     Funderingar

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Ipola
2013-11-08 18:13
#3

Gulochi - Det låter inte alls bra.. Men jag hoppas att det är mest pga att jag slutade med min medicin på direkt utan att trappa ner, då kan dom ju förvärras.

Mona43 - Där var den! Tack så mycket, hoppas denna inte ställde till med besvär.

mona43
2013-11-08 21:17
#4

Ingen fara Ipola🙂

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

mona43
2013-12-04 18:27
#5

Hur går det för dig Ipola?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Ipola
2013-12-10 21:50
#6

Det går bättre nu, Keppra hjälper mig bättre. Fick dock en nytt steg att öka pga jag började känna igen, och dom var som sagt annorlundare.

Med den nya ökningen fick jag också panikattacker, som tur det kan jag skilja på det. Även om jag inte förstår det direkt (har hänt 2 gånger). Men förhoppningsvis så går det över när kroppen har vant sig mer. 🙂

Planeras dock ett nytt EEG test kanske till våren, för att se om något är annorlundare än mina andra (även om dom var nomarla) - Mest som en försäkring antar jag.

Men annars är allt bra :)

Annons:
mona43
2013-12-11 07:36
#7

Låter bra även om dina panikattacker kan vara lite jobbiga så är det ju inte epilepsi.

Hör gärna av dig och berätta om hur du mår framöver 🙂

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Ipola
2014-01-06 14:52
#8

Uppdaterar lite efter dom tre senaste dagarnas händelser*

Kände sk. Känningar/enkla partiella anfall som det kallas i lördags och i söndags, och innan dess har jag inte känt någonting sen kanske den runt den 15 december, och tyckte det var konstigt och annorlundare, speciellt med min nya ökning!

Imorse/natt (måndag) så vaknade folk i huset av att jag hade ramlat ner från sängen och börjat krampa, denna gången ett grand mallanfall, igen.. sist jag fick det var vid samma tidpunkt förra året, (2013-01-03) Nu väntas en ny läkartid och förmodligen en ökning igen, känner mig frustrerad då jag 3 dagar innan idag fick reda på att jag får lov att börja övningsköra igen.. Nu måste jag vänta ett år, igen. - Det värsta med dessa stora kramper/anfall där jag svimmar av och börjar krampa är efteråt -

Förvirrandet när man börjat bli "normal" igen och uppfattat vad som hänt. Men jag är glad att jag låg ner i sängen och "bara" ramlade ner från sängen, hade kunnat gått mycket värre om jag stått upp. Lyckades ändå slå i huvudet i skrivbordet, landa på en kontaktdosa som man har på golvet och få massa blåmärke, tänk då om man hade stått upp och kanske ramlat på något farligare objekt. Det värsta är väll den sönderbitna tungan, speciellt när man ska äta.

Nu hoppas jag få göra ett ny EEG test som det pratats om, något måste vara fel och det är bara irriterande när man inte vet vad som är felet, bara att man vet att det är något som.. gör så man får kramperna och känningarna.

Upp till toppen
Annons: