Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 1291 ggr
[Alohomora]
4/17/14, 10:57 AM

hur är eran ep?

hej! jag gör ett skolarbete om olika sjukdomar och har då valt att skriva om epilepsi. så jag tänkte göra en undersökning typ som jag tänkt sammanställa sen. så vill ha in minst 3-4 personers berättelser så jag sen kan jämföra dom. 
bara att fråga om ni undrar något.

Annons:
[Alohomora]
4/17/14, 10:58 AM
#1

så då vill jag veta hur ni upplever eran epilepsi?

mona43
4/21/14, 11:22 AM
#2

Min gubbe Per berättar lite om sin epilepsi genom mig: Hans epilepsi kom som en blixt från en klarblå himmel, han rasade ihop på sitt jobb, folk trodde att han fått en hjärtinfarkt, när han sedan vaknade upp efteråt, låg han på betonggolvet och hade ont i huvudet, han hade slagit upp ett sår i bakhuvudet då han ramlade, ambulansen var på plats och han fick åka till sjukhuset. 

Där konstaterades att han haft en grand mal, ett stort krampanfall, det konstaterades också att han hade en ofarlig kalkcysta mellan hjärnhalvorna som troligast utlöst epilepsin, under den tiden hade han stressigt på jobbet, och sov dåligt och slarvade med maten, olika slags felaktigt leverne kan utlösa epilepsi, för honom var det flera saker.

Han fick då medicinen Tegretol, men tog den inte, då han trodde att det bara var en tillfällig sak. Men han skulle snart få tänka om då han fick ännu ett stort anfall, efter detta anfall har han skött sin medicinering och inte fått några nya anfall. Däremot är det många saker som följer med epilepsin, som ljudkänslighet, stresskänslighet, lättare att få ont i huvudet, och plötslig trötthet. 

Det är också mycket noga att ta medicinen regelbundet, han kan få små känningar av anfall, då drar han sig undan och vilar en stund. Vissa kan jobba kvar på sina arbeten när de fått epilepsi, andra måste byta jobb, Per fick sluta som lagerarbetare, då det var för stressigt för honom. Fråga gärna mera så skall vi försöka svara.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

[per50]
4/21/14, 12:28 PM
#3

Jo i början var det ganska jobbigt man var inte alls som innan, man fick kortare stubin och man är ofta trött, och minnet är inte helt bra. 😕

Upp till toppen
Annons: