Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 4776 ggr
Kajsami
2014-05-21 22:04

Kan man gå på 5:2-diet när man har epilepsi?

Jag har fått höra att man inte får slarva med maten när man har epilepsi, för sådant kunde trigga anfall. Betyder detta att man inte får gå på 5:2-diet då?

Jag har ju lytt rådet i högsta grad fram tills nu, och ätit ofta och mycket. Samtidigt som jag ju inte längre får motionera (jag brukade simma, den enda motionen jag gillar, och det får jag ju inte göra längre). Så jag har gått upp kraftigt i vikt sen jag fick denna jäkla diagnos. 

Jag har varit överviktig redan innan och nu har ju denna jäkla epilepsiskit gjort mig ännu mer och rentav gravt överviktig. Det här känns ju inte roligt alls. Och får man vare sig motionera eller banta så lär jag ju spricka till slut av övervikt. 

Jag har gått på 5:2-diet förut ett tag och jag gillade detta och skulle vilja gå på det igen, men räknas det som att man "slarvar med maten" när man har fastedagar då?

Hur skall man annars gå ner i vikt om man vare sig får banta eller motionera?

Annons:
gulochi
2014-05-21 22:49
#1

Motion är bra och jag har svårt för att förstå varför du inte får motionera. Motion, bra kost och sömn är bra. När du går till simhallen och ska simma är det ju bara att du ber en kompis följa med dig för det är ju bara farligt om du får ett anfall i vattnet och ingen märker det.

Kajsami
2014-05-21 23:17
#2

Det kanske inte är så lätt att hitta någon kompis som känner sig beredd att dyka ner på 4 m djup och försöka få upp en som är medvetslös och krampar, då blir ju konsekvensen att det är slutmotionerat för mig. För det var just simning jag gillade i motionsväg. 

Jag har i ärlighetens namn inte ens frågat någon, jag tycker själv att 4 m djup känns lite läskigt att kanske få ett anfall i… Det krävs nog ganska mycket för att kunna få upp en snabbt i ett sådant läge.

gulochi
2014-05-22 09:34
#3

Synd att du inte gillar någon annan motion. Du har haft 1 stort anfall och nu medicinerar du ju så då kanske du slipper fler anfall. 

Promenader är ju bra.

mona43
2014-05-28 03:02
#4

Min make har gått på flytande näringspulver av olika slag i 3 veckor inför en övervikts operation, han har epilepsi och även diabetes, men det var ingen fara ansåg läkarna.

Sköter man sin diet och äter enligt de rekommendationerna som ges för olika slags dieter borde det fungera, men du kan även ringa en dietist för att fråga, och få lite råd på vägen. Man kan även kolla på hemsidorna som tillverkarna av de olika näringsprodukterna har. Allévo, Modifast m.m.

Att ta en promenad är trevligt.

Du kan även fråga en sjukgymnast om en remiss till vattengympa, där är man på grundare vatten och sjukgymnasten är medveten om din epilepsi, och kan ingripa om det behövs då de är sjukvårds utbildade.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Kajsami
2014-05-29 00:31
#5

#4 Tack för svar, men det är inte bantningspulver som Modifast och sånt som jag är intresserad av, utan 5:2-diet. Det innebär att man äter som vanligt 5 dagar och fastar (läs: äta extremt lite)  i 2 dagar, men att dagarna blir utspridda över veckan. T ex äter som vanligt måndag, onsdag, torsdag, lördag och söndag och fastar tisdag och fredag. 

Ingen vet alltså om det är okej eller inte att gå på sådan diet om man har epilepsi? Med tanke på att man ju inte får slarva med maten och fastedagarna kanske i praktiken innebär ett "slarv med maten". 

Vattengympa har någon i min närhet föreslagit också, men det är jag inte intresserad av. Det är liksom själva simningen som jag är intresserad av, inte gymnastik. Annars hade jag ju lika gärna kunnat gå till Friskis & Svettis vanliga gymnastik istället.

Sorry om jag verkar otacksam…

indra-bus
2014-05-29 15:21
#6

Om du simmar o har någon med så kan ju denne ropa på badvakt om något skulle hända. Sen skall badvakter ha koll på om någon hamnar under vattnet.  Du kanske kan be någon ha lite extra koll på dig?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Kajsami
2014-05-29 15:43
#7

#6 Problemet är att det inte finns några badvakter på detta badhus. "Badvakta varandra" står det en skylt om. Och det är 4 meter djupt i vattnet. Man kan ju liksom inte ta för givet att alla som badar där både har dyknings- och livräddningskunskaper. Jag själv skulle ju aldrig kunna dyka ner så djupt om jag såg att det hände någon något. Och jag kan inte begära att mina vänner skall kunna det heller. 

Så simning - den enda motion jag har utövat - har blivit till en omöjlighet. 😕

indra-bus
2014-05-29 18:06
#8

Konstigt man som du säger inte förvänta sig att någon dycker 4 meter. Då kan ju inte barn familjer bada där häller Eller ingen de händer att folk får kramp eller olyckor på trampolinerna.Har jobbat som badvakt har tävlings simmat i 12 år o tagit alla sim märken så de krävs en del att livrädda. Men då får du hitta en annan mortions form eller sluta de är de du har o välja på.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

gulochi
2014-05-29 18:08
#9

Försök att se lösningar i stället för problem. Låter mer som undanflykter, "jag kan inte simma därför har jag gått upp i vikt". Kan du inte utföra någon annan aktivitet tex, promenader, gym? Jag tror även att det skulle lösa sig med simningen oxå om du börjar se möjligheter istället för problem. Man mår sämre av att sitta och tycka synd om sig själv.

lillan-65
2014-06-07 09:53
#10

Du har redan fått många bra förslag. Att man inte kan motjonera för man har epilepsi stämer inte. Tenk dom som blir handikappade och hamnar i rullstol, dom motjonerar med, har dom sysslat med löpning får dom tenka om, många får jöra det "tenka om" o hitta andra lösningar för att kunna må bra. Det jag fundera på är "har du provat annat än simning under en lengre period så du vet att du inte jillar nåt annat" tex gym, promenader med stavar (finns att köpa i sportaffaren). Motjon gör desutom att man mår bettre o inte bara i kroppen utan även psykiskt. Man får gladhormoner (tror ja det heter) av motjon. Sen tycker jag att du ska vara glad för att du fått en diagnos och medeciner som hjelper dej, inte alla har det. Och har du inte haft stora anfall på lenge kan du säkert gå o simma. Livet är fyllt med risker hela tiden bara du går utan för dörren, sjelv höll jag på o bli påkörd av en buss för ett tag sen.

Jag tror nog du kan testa dej fram på den dieten (5, 2). Jag har sjelv vissa dagar jag lever på soppa dryck. Jag har problem o svälja ibland o då är tjock soppa bra och nej jag har inte fått fler anfall för att jag har soppardagar men man får ju så klart inte samma ork som när man kan äta normalt. Jag hoppas att jag o alla andra som svarat fått dej att inte je upp dina motjons vanor, utan kempa på och hitta nåt som passar dej.

gulochi
2014-06-11 17:25
#11

#10 lillan-65 Det var du som utreddes för operation i Umeå om jag inte minns helt fel. Blev du godkänd för operation? Har/ska du opererats?

lillan-65
2014-06-12 10:40
#12

Nej, det ska ja inte. Jag har jort många eeg o varit osynlig på dom tyver (ett har varit lite synligt). Men jag ska jöra ett till 24 timars eeg men jag får inga stora anfal med medeciner så det komer nog inte visa så mycket mer en det har jort skulle ja tro. Det står fel kan jag med medela när du endå frågar. Jag utreds INTE i umeå för det är i linköping.

gulochi
2014-06-12 20:26
#13

OK så det var i Linköping du utreds det var ju en enorm skillnad på avstånd. Men jag har hört mycket positivt om både Umeå och Linköping. Synd att det inte hittade något och att det gick att operera. Även små anfall kan vara jobbiga att få. Kanske de kan lägga till en medicin som även tar de små anfallen.

Annons:
lillan-65
2014-06-13 08:59
#14

Jo, dom är bra i linköping men det är ett universitets sjukhus så jag får bara vara där tills ja är ferdigutredd o det ka ta alt från nårra månader till nårra år(sejer min kurator). Men jo, jag kenner mej trygg med dom  (läkarn (hon har jettesell röst o är med foskare i epelepsi) o ja har med treffat nevrpsykologen nårra gånger o han är med bra o ep sköterskena är alltid vänliga. Umeå har ja ingen erfarenhet av (fast ja har varit i den staden). Jag delar jettejerna med mej av min epelepsi, mina undersöknngar o hur det går ossv. MEN diskutjon om det jör jag bara med min läkare o vårdpersonal (ja har bra kontakt med hene o har inte behov av att diskutera min diagnos med andra). Hoppas ja skrivit på ett bra sett, för ja menar inget illa men allt blir lett rörigt för mej anars.  Men ja hopas ju med såklart på o få hjelp med små anfall, för jo dom är jobbiga o serskilt om det blir flera på en dag (men ja har det inte varje dag heller). Men om du undra nåt om sjukhuset eller så svara ja jerna på det ja vet eller om nån undersökning o hur det går för mej. Hoppas ja förklarat bra så du inte bli lessen på mej.

gulochi
2014-06-13 15:25
#15

#14 Nej du kan vara lugn jag är inte intresserad av att diskutera din diagnos. Det som är intressant att höra är hur folk reagerar på olika mediciner och det vet vi ju alla att man reagerar olika på olika mediciner.

Jag blir absolut inte ledsen på dig.

Min brorsdotter har haft mycket problem med sin epilepsi då inga mediciner hjälpte. Men nu är hon opererad och mår bra.

lillan-65
2014-06-13 16:37
#16

okej, bra. Då kan ja beretta att jag har keppra nu o haft lenge. Mitt problem är inte att inte medecinerna hjelper utan mer att när ja ökar i dos (för o klara allt som man måste klara) då får ja duma biverkningar som blir som alergi eller depretjon. Men nu ligger ja lägre i medecin (keppra) men jobbar med mindre (50 procent) så det går hyfsat tyker ja. Men för att klara anfalen (dom små som med kan bli många på sama dag o (som blir fler när ja är trött i hjernan vilket ja med blir lett) så behöver ja ijentligen ligga högre för då blir ja inte lika trött i huvet lätt o få bettre konsentratjon (fast ja har läst att många får semre konsentratjon av ökning o på mej upplever ja det tvertom) o det vet ja är konstit men det är så endå. Jag har en kompis som snart ska opereras så det låter bra att det funkat på din brorsdoter för då komer det nog bli bra för ehnne med.

mona43
2014-07-03 17:07
#17

Hur går det för dig med medicinerna lillan-65?

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

lillan-65
2014-07-04 15:43
#18

Med dom går det bra när dom är i mej, men verre när jag inte tar dom. Jag har IBLAND provat o sluta sjelv (inte läkarn som sackt) men då har ja fått kraftiga utsetnings syndrom. Sen har ja minskat på eeg o då fåt osynliga anfall.  Nu liger ja på en lägre dos o får inga biverknignar alls direkt o ja jobar halvtid o klara med derför det bettre men sen när ja ska upp ijen i arbetstid behöver ja öka medecinerna o då är ja orolig för biverkningar ijen (serskilt om det blir blåsor i munen då ja redan har problem o svelja om ja blir trött i huvet o har då soppa som inte funkar med blåsor i munen.

Kajsami
2014-07-15 14:52
#19

#10 Det var ett tag sen du skrev ditt inlägg, men jag svarar nu sent omsider på det.

"Att man inte kan motjonera för man har epilepsi stämer inte. " 
Jag har inte sagt att "man" - generellt - inte kan motionera pga epilepsi., utan att JAG inte kan det längre eftersom jag blivit fråntagen min enda motionsform. Eller motionsformer i pluralis då jag har paddlat kajak om somrarna, vilket jag ju inte heller får göra nu. :-( 

"har du provat annat än simning under en lengre period så du vet att du inte jillar nåt annat" tex gym, promenader med stavar"
Jag har prövat att gå på gym under längre perioder och jag gillade det aldrig. Vare sig redskapen eller kollektiva gympapass.  Det har alltid slutat med att jag gått mer och mer sällan. Stavgång har jag aldrig prövat mer än att jag testat att gå med sådana inomhus och jag har jättetaskig koordinationsförmåga så jag har svårt att få till sådant. Promenera är väl det jag minst ogillar, men där är problemet att jag har problem med fötterna (typ hälsporre/plantar fasciiit-liknande problem), trots skoinlägg.  :-(

"Sen tycker jag att du ska vara glad för att du fått en diagnos och medeciner som hjelper dej, "
Jag har inte skrivit någonstans att jag har mediciner som hjälper, så jag vet inte var du fått det ifrån. Jag hade mediciner som jag mådde skit av och inte kunde fungera normalt eller klara av mitt jobb på, och som ändå gav mig vissa anfall. Så jag valde att sluta med mediciner. Och jag kan verkligen inte förstå varför jag skall vara glad över att jag fått en epilepsidiagnos?! 🤔  Epilepsi är något jag inte ens önskar min värsta fiende.  

Och diagnosen i sig har ju verkligen inte lett till något positivt heller. Under de tre åren då jag av och till hade neurologiska symptom som jag tolkade som stressymptom eller att det är normalt att svimma av när man cyklar till jobbet trots att man har feber så levde jag mitt liv precis som vanligt. Utan att vara rädd för någonting. Nu med denna jäkla diagnos så måste jag hela tiden gå och vara rädd. Och hela jävla livet skall bara gå ut på förmaningar. Man får inte göra det och man får inte göra det… Och man måste göra det och det. Allt det jag gillade att göra får jag ju inte längre göra. Hur roligt är det att leva så?  Så nej, jag är verkligen inte glad över att ha fått denna diagnos.  Mitt liv - även med dessa "konstiga neurologiska symptom" var mycket bättre odiagnosticerat än diagnosticerat. 

Angående 5:2-diet som var huvudfrågan i mitt inlägg så fick jag för övrigt svaret av läkaren förut att det var okej. Hoppas bara att jag kan få disciplin nog att börja med den också…

lillan-65
2014-07-15 18:40
#20

(det är nog ja du enar som numr 10) Ja vet inte vad du mena med pluarlis men paddla är medbra moton o inget fel på det. Min man har en kanot o den brukar vi ibland paddla i o jo, det är kul o bra för armarna. Men är det din läkare som sejer att du inte få cykla?? För det har de alldrig sackt til mej, helt okej tror ja. Ja har alldrig provat 5 2 dieten men hört om den o de är myket kött tror ja oja är vegereian såja äter vanlig mat, men ja har visa soppdagar eftersom ja ibland har jobit med o svelja . Nu tror ja inte ja glöm,t nåt.

Annons:
Kajsami
2014-07-15 20:47
#21

Pluralis betyder flertal, jag menade alltså motionsformer i flertal och inte bara en motionsform som jag gillar och inte längre får göra. Simma och paddla får jag inte göra, tycker jag läkaren, för då kan jag få ett anfall och drunkna. 

Kanot är nog en helt annan sak, för då är man två i samma farkost. Vilken tur du har som har möjlighet att komma ut och paddla med sällskap. Den möjligheten har inte jag. Jag har paddlat kajak om somrarna, enmanskajaker alltså, och det tycker inte läkaren att jag skall göra. Paddla kanot hade jag också kunnat tänka mig till nöds (även om det inte är lika roligt som kajak), men jag har ingen att paddla med. 

5:2-diet har inget med köttätande att göra. Det innebär bara att man äter som vanligt fem dagar i veckan (vare sig det är kött, veganskt eller vegetariskt) och fastar två (äter soppor eller annat lätt). Men eftersom du har soppdagar ibland så blir det ju i praktiken något liknande 5:2 som du äter.

lillan-65
2014-07-16 15:00
#22

Tack för svar då fatar ja nu på sån pluralis. Jo ja har tur som har nån o ja hopas du med hitar nån som du kan jöra saker med. Men ja tyker du ska prata med din läkare för hon/han kan inte bara föbjuda allt som är kul (livet måste ju med va kul ibland i alle fall). Det är vel okej o tilfelit låta bli nåt vid medecinendring eller nåt (fast ja vet du har inga) men inte sluta kens inte okej.  Ja har nog tur i det med kens det som, min läkare har inte förbjudit mej nåt o med min nevropsykollog kolade ja om ja fick köra gokart sist ja va på undersökning hos ahn o det jick bra (får inte köra bil enu men allt inhenngnnat jick bra ).  Det kan ja rekomendera (jettekul men dyrt så det går inte så ofta), o där siter man bara 1 person i varje bil. Fast nej, det är ju ingen motjon vet ja.

mona43
2014-08-06 03:05
#23

Du får pröva dig fram, kanske mera aktiviteter med din man som känner dig, motionsdans om du är intresserad, eller liknande.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Kajsami
2014-08-06 11:18
#24

#23 Menar du mig? Jag har ingen man. Har en pojkvän förvisso, men som inte bor i samma stad. Vi träffas om helgerna och då brukar vi försöka åka och bada när det är varmt och då kan jag motionssimma lite i vattnet. Det är väl typ den enda motion jag får i nuläget. Brukar dansa ibland, men den dansen jag sysslar med ger inte så mycket motion.

Upp till toppen
Annons: