Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 5778 ggr
.m.m
7/2/14, 6:31 PM

Illamående i samband med anfall och ljud

Någon som vet något om det eller har egna erfarenheter? Illamående omedelbart innan och även efter när det är över. Jag undrar om det uteslutande kommer helt utan känningar. Undrar även om ett anfall uteslutande är helt tyst från personens sida eller kan man i samband med kramper ge vissa ljud? Någon som vet?

Annons:
[per50]
7/3/14, 4:13 PM
#1

Jag själv har inte blivit illamående  verken före eller efter, men det är säkert personer som har detta problem.

mona43
7/3/14, 4:44 PM
#2

Min mamma blev illamående efter anfallen och spydde ibland, så det är nog inte helt ovanligt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

.m.m
7/3/14, 6:40 PM
#3

Tack för svar. :) Vet du hur länge det höll i sig ungefär Mona? Några aningar innan anfallen hon kommer ihåg?

lillan-65
7/4/14, 3:06 PM
#4

Ja kan kenna illamånde plötsigt o yrsel med. Men jag är osynlig i mina anfall så kansje du inte ska lyssna för mycket på mej. Men ljud vet ja inget om tyver .

.m.m
7/4/14, 4:22 PM
#5

Vad menar du lillan-65 med osynlig? :) Vad har du för typ av anfall?

lillan-65
7/4/14, 5:46 PM
#6

Ja kan inte så mycket om vad anfalen heter o så (för det är vel så du menar?) men ja har G40.2 på min kod. Ja är osynlig på eeg (vart lite synlig på 1 bara). Det kan med va att ja kansje har psykiska anfall men ja har läst på sån o nej, det kens inte som det stemmer (bara nån rad här o där typ stemmer).

Annons:
gulochi
7/4/14, 10:52 PM
#7

#6 lillan-65 Men om du har G40.2 så är du ju inte osynlig. Din läkare har satt den ICD koden på dig och det betyder: 

G40.2Partiell symtomatisk epilepsi och epileptiska syndrom med komplexa partiella anfall

lillan-65
7/5/14, 9:50 AM
#8

Jo, men symtomatisk o epelepetiska syndrom betyder typ "lite psykiskt" o psykiskt är osynligt. Det är typ inga riktiga anfal. Syndrom betyder typ psykiskt. Men ja är enu inte ferdigutredd så det kan endras på den koden.  Ja är inte så duktig på o håla reda på anfalens "namn" (kens med lite ointesant) utan ja tyker det är bettre o seja det man kenner.

gulochi
7/5/14, 1:26 PM
#9

# Nu förstår jag inte vad du menar. Menar du att syndrom betyder psykisk? Det gör det inte! Syndrom= kombination av symptom.

Min brorsdotter som har blivit opererad hade oxå ICD-10 koden 40.2. Den koden beskriver vilken sorts epilepsi man har.

Om det är Icke-epileptiska anfall du har så kommer den koden att försvinna på dig.

lillan-65
7/5/14, 3:29 PM
#10

Ja kansje förklara mej klumpigt,  Men ja får utsetnings SYNDROM om ja minskar mina medeciner o det vet min läkare o det är derför ja fick den G40.2. Kansje koden komer o försvina (det är läkarn som bestemer ) men ja har läst på såna icke eptileptiska anfall o det stemer inte på mej o det var från en läkartidningsblad o då borde den va troverdig.  Men ja kan inte bli operererad för ja syns bara lite på eeg (en gång bara syntes ja).  O ja har ingen ICD-10 kod utan BARA G40,2, kansje är det derför det blir anorlunda på mej.  Hoppas ja förklarat bra.

lillan-65
7/5/14, 4:27 PM
#11

Sen kan ja med seja att ja tror vist den kode är rett på mej för ja kener med en doktor privat (som med är nevrolog fast inte för just epielepsi o när ja sa till hene med att ja fått den koden sahon "ja, de kan nog stema på dej" o min syster joba på sjukhus o kan allt om såna koder medo det sa hon lika dant om närja sa vad det stog. + att min doktor är med foskare o kan supermyket så hon setter inte bara nåt utan hon vet det stemer. Så man kan seja att 2 nevrologdoktor tyker ja pasa på den koden.

gulochi
7/6/14, 1:02 AM
#12

#10 Du skrev " O ja har ingen ICD-10 kod utan BARA G40,2, kansje är det derför det blir anorlunda på mej.  Hoppas ja förklarat bra."  G40.2 är en ICD-10 kod.

Men jag har inte ifrågasatt din diagnoskod utan det är ju du som har gjort ;) Sen om din läkare oxå forskar inom neurologi eller inte, det är det många läkare som gör så hoppas jag att du kan få svar av din forskande neurologläkare vad han kan göra för att hjälpa dig.

lillan-65
7/6/14, 10:50 AM
#13

Okej tack då vet ja på sån kod. O det är ingen han det är en hon. Ja förstår inte VARFÖR du tyker ja ifråga settter min kod? Det jör ja INTE (ja har ju synts 1 gång). Klart ja komer få svar, men hon jobar bara halvtid (för hon forskar som är bra för det är ju för allas besta o bra att din läkare ochså forskar ). Hon har med många pasienter eftersom linköping är stort sjukhus så man får ha tålamod men  ja kener mej tryg med hene så ja veljer tålamod.  O dom är faktist bra alla på det sjukhuset.  Har du linköping på din epelepsi ??

Annons:
lillan-65
7/7/14, 5:11 PM
#15

Nej det är nåt på engelska där på din o bara 2 rader. Mit var på svenska o flera sidor från en läkartidning. Ja upplevde det inte intreant.

.m.m
7/7/14, 6:00 PM
#16

Det verkar inte funka den vägen. Gå in på läkartidningen.se och använd sökfunktionen uppe till höger. Skriv in: "psykogena icke-epileptiska anfall". Den första träffen som kommer upp är den jag försökte länka till.

lillan-65
7/7/14, 6:21 PM
#17

Nej, det går inte. Men ja är inte heler intreserad. Varför är det viktit, att vi har läst sama?

.m.m
7/7/14, 8:27 PM
#18

Det är inte enbart avsett för dig. Utan för alla som är intresserad av att lära sig mer om epilepsi och liknande tillstånd som kan yttra sig likadant men ha en annan orsak. Det är väldigt bra info där i. :)

mona43
8/6/14, 4:00 AM
#19

#3 Hon mådde illa ock kunde spy en liten stund efter att hon vaknat till efter ett anfall, speciellt de som var större, hon var också  förvirrad och lite butter. men det gick över fort, sedan var hon riktigt trött och sov i flera timmar.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Upp till toppen
Annons: