Annons:
Etiketttyper-av-anfall-och-vad-utlöser-nya
Läst 1974 ggr
.m.m
2014-07-02 18:38

Har man alltid bara en sorts ep?

Jag har läst att man "brukar" ha en typ av ep. Finns det nån här inne som har fler än en variant och kan tänka sig att berätta mer om dem och hur man kom fram till det?

Annons:
mona43
2014-07-03 17:02
#1

Det finns många olika variationer av epilepsi, allt från korta frånvaro attacker till grand mal som är stora anfall. Även sådana där man är vid medvetande och känner av olika symtom, kramper osv.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

.m.m
2014-07-03 18:36
#2

Ja de känner jag till. Jag var nog otydlig. Jag undrade mer om en individ kan ha fler sorter.

Jiosefine
2014-07-03 18:59
#3

Om man har fokal (utgår från en del av hjärnan) epilepsi från parietalloben eller occipitalloben så kan man ibland få anfall som yttrar sig olika från gång till gång, så att verkar som att man har en fokal epilepsi med flera olika fokus. Fokala anfall kan ju sprida sig från enkla upp till generaliserade så att man ibland kanske bara får ryckningar i en arm (eller hur det yttrar sig) och andra gånger så sprider det sig till ett komplext anfall eller ett toniskt-kloniskt anfall Många epilepsisyndrom kan ge en blandning av olika typer av anfall, som t.ex. myoklonier och atoniska och tonisk-kloniska anfall parallellt med varandra. Sen kan man också ha flera sorter av epilepsi som inte har något samband med varandra.

.m.m
2014-07-03 20:45
#4

Tack för svar! Någon med personlig erfarenhet av fler varianter?

Kajsami
2014-07-09 23:21
#5

Min diagnos lyder "fokal epilepsi med sekundär generalisering", vilket innebär att jag främst har mindre anfall där jag typ får dèjavúupplevelser och ev. tappar språket under några sekunder. Men att dessa anfall kan åtföljas av ett större där jag antingen svimmar av en stund eller får ett krampanfall (vilket jag bara haft en gång i mitt liv), men inte alltid behöver göra det.

.m.m
2014-07-11 22:52
#6

Tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: