Jag tycker ju att jag egentligen inte borde ha epilepsidiagnos. Jag har ju bara haft ett enda krampanfall i mitt liv, och enstaka sådana kan man få ändå utan att ha epilepsi. Sen har jag haft små anfall där jag typ tappar språket i några sekunder och inte förstår vad jag läser samt att ord och fraser passerar revy framför en, typ dèjavúupplevser, men det har jag alltid sett som "stressymptom".
Sen har jag vid några tillfällen i livet svimmat av, men det har varit då jag cyklat hem när jag haft feber och då svimmat när jag låst cykeln, eller svimmat när jag klivit upp från ett kokhett bad (jag älskar att bada riktigt varmt). Och jag kan ju tycka att det borde kunna vara normalt att svimma av lite under sådana omständigheter.
Men min läkare tyckte annat. Efter krampanfallet jag hade och jag berättat för läkaren om mina stressymptom jag haft ibland och de tillfällen då jag svimmat så har hon tolkat allt som epilepsi och därför gett mig sådan diagnos. Något jag inte alls var glad åt.
Att EEG-et efter krampanfallet visade på epileptisk aktivitet i hjärnan tolkade läkaren också som epilepsi, men egentligen betyder väl bara det att just det anfallet var av epileptisk natur och ingenting mer. Så jag vet inte om läkaren kanske drog lite raska slutsatser där när hon gav mig epilepsidiagnos.
Jag har alltså fortfarande inte accepterat att jag har epilepsi. Jag vill fortfarande ha det till stressymptom och normala avsvimningar.