Annons:
Etikettmediciner-och-första-hjälpen
Läst 5044 ggr
lillan-65
2014-07-13 10:38

utsettningssyndom

Vad kan det bero på att en del få utsetningsssyndrom o en del inte av medeciner?? Nån som har nån aning??  Kan det kansje bero på hur lenge man haft medecinen? Ja kan få utsetningsssyndrom fotare om ja siter vid datorn eller vid teven (visa program). Ja har keppra om det kan va hjelp på mit svar. Anledning ja undra är att ja ska jöra ny eeg o glömde fråga min doktor om ja ska senka tills des o ja har börjat prova emn ja klara det dålit, får kenngar o går o ta medecinen o sen efter en stund kens det bra ijen. Men ja klara det lengre stund (fler timar) om ja undviker tex daton o teven .   Ja har nu 2 styken 500 grams tablett (1moron o 1 kvell) o provat med bara  en halv men det går endå dålit (så ja jör det inte nu, jobit med sån syndrom). HUR jör ni andra för o lykas???? Taksam för svar.

Annons:
Inkanyezi
2014-07-13 11:29
#1

Eftersom du nämner datorn, så är det faktiskt en sak som kan påverka dina känningar där. Folk brukar kalla det elöverkänslighet, men den troliga orsaken är antagligen inte elektricitet, utan ljuset från skärmen, som varierar med en viss frekvens, som har med uppdateringen att göra, eller på vissa skärmar elnätets frekvens. Skärmen blinkar alltså en himla massa gånger, kanske inte så sakta att man hinner uppfatta det, men nerverna reagerar ändå på det.

Det kan tänkas att någon skärm är bättre än andra, men jag misstänker att du bör avstå från datorn under tiden medan medicinen sätts ut, för att underlätta, men du måste i varje fall rådgöra med läkaren inför utsättning. Kanske måste du trappa ner under längre tid, med mindre minskning av dosen.

.m.m
2014-07-13 11:47
#2

Alla människor är olika. Även de med epilepsi. :) Det är delvis också därför det finns flera olika läkemedel med samma verkningsbara ämne, men som är sammansatta med olika substanser. Vissa SSRI mot depression och ångest tex är sammansatta med lactos tex som många är känsliga emot. Andra har andra ämnen som gör att effekten mot depression är den samma, men i detta fall kanske påverkar tarmsystemet mindre men annat istället… Poängen är att vi är olika grad känsliga mot olika saker. Vissa människor kan behöva smärtstillande lagom dos för en häst vid en fraktur. Andra tycker de klarar sig på alvedon om de bara får ligga stilla. Som #1 här ovan skriver, så reagerar dina nervceller på signaler. Om man är "känslig" eller inte inom ett visst område, tex utsättning av medicin, är nog både vara ärftligt och socialt betingat. Vi är olika helt enkelt. Och tur är väl det. :) #1. Intressant filosofi om "elallergiker".

lillan-65
2014-07-13 13:17
#3

Tack för svar men ja kan inte senka mindre i taget en 250 (fins inte minre tabletter), Förut hade ja högre dos på keppran o senkte för ja fick för många biverkninar (jordes med läkares vetskap) o det tog nåra veckor inan ja kende av senkningen men nu när ja liger på 500 moron kvell går det inte fast ja haft dena dosenn lenge. Ja kener av det fotare.  Jo ja kan ju såklart låta bli datorn o teve men det komer endå, fast fortare om ja siter vid datorn/teve. O ja blir ilamående, yr, tapar konscentrajon o det kens som ja lyfter o alla jud blir långt bort (ja hör men endå inte, oteckt ju). Ja hade INTE TENKT jöra det utan att min doktor skule få veta (ja har bra kontakt med hene o vi bestemer nestan allt tilsamans) så ja tenkte ringa min ep sköterska o seja det (så hon sejer det till min doktor) men ja vile öva på  det först så ja säkert skule klara det (så man inte ringer  i onödan ). Ja tror inte ja är elälärkiker fast ja kan med få sama "kensla" med lampor från sidan (inte ovanför mej) o jo, ja är alergisk mot medeciner lett.

lillan-65
2014-07-13 13:34
#4

Ja vet inte vad du menar med ärflit o socialt. Det ja kan seja om det (fas ja inte fatar hur det skule spela roll i deta) ja är INTE socsial (har snarare problem med det, fast ja o min kurator jobar med det) . Ärftlit - har en kusin som HAFT ep men inte sama som ja, min mamma hade när ja födes (men det berode på att hon var sjuk i havendskapsförjiftning), enda gången på hene. Ingen anan vad ja vet.

gulochi
2014-07-13 14:16
#5

Du kan ju börja sänka på kvällen till 250 mg och ta 500 mg på morgonen.

lillan-65
2014-07-13 17:43
#6

Det är ju det ja har jort fast tvetom, medecinerna kan vel knappast kena av om det är kvell eller dag??

Annons:
gulochi
2014-07-13 18:41
#7

#6 Nej självklart kan inte medicinen känna av om det är kväll eller dag!! Men på kvällen går du ju och lägger dig och sover.

lillan-65
2014-07-13 19:26
#8

jo i oför sej, för ja tränar med odet blir inte heler lett om man ska må så. Men samtidit är ja redd för att det istellet för utsetningssnyndrom komer annat då o som ja vet keppran hjelpt mot o senks den komer det kansje tillbacka (ja kan vakna snappt o det blir som ett djurliknadne varelse som komer (o ja o min läkare vet enu inte om det är anfal o det blir ju onödit o få det utan eeg på huvet, ja ska inte ha det på huvet förens i slutet på agusti eller i början på september. Men ja ska prova o funkar det ska ja ringa till min epsköterska.  tack för svar

Kajsami
2014-07-15 15:22
#9

Jag har aldrig haft utsättningssymptom av någon medicin någon gång, den längsta tid jag gått på medicin har varit under ca ett års tid, antidepp för många år sedan, och inte ens då fick jag utsättningssymptom, trots att jag slutade ganska tvärt. Epilepsimedicin gick jag på i ca 3 månader, och slutade relativt tvärt där med, utan utsättningssymptom. Så jag tror att man är olika känslig för sådant helt enkelt. 

Intressant det Inkanyezi skriver om datorer, alltid lär man sig något nytt. Men jag tror också att det kan vara olika vad man "triggas" av. Jag kan ibland få förkänningar till mindre anfall när jag sitter vid datorn, men jag har alltid tolkat det som att det blivit för mycket intryck. Rent generellt alltså, både vad gäller text (varvar mellan olika sidor) , mängd intryck (om det är mycket jag skall kolla på) och bilder som man hela tiden matas med (reklam). 

Mitt jobb kan ibland ge mig samma effekt av "för mycket intryck", som datorer gör. Jag jobbar med arkiv och går igenom tusentals olika typer av dokument. Har jag suttit väldigt intensivt med drivor av dokument att läsa och ta ställning till så snurrar det till slut i huvudet med lösryckta informationsdetaljer som ploppar upp inom en.  Då har det blivit för mycket intryck igen, och det är sådant som kan trigga anfall hos mig. 

Men jag har också ADHD och AS och har genom det alltid varit känslig för för mycket intryck. Det är nu de senaste tre åren jag börjat få neurologiska symptom av det, och som läkaren ville karaktärisera som epilepsianfall och därmed gav mig  diagnosen epilepsi.

lillan-65
2014-07-15 18:17
#10

Okej tack för svar men ja har bara epelpepsi o lite med knä o balans o ansiktsförlamnign o IBLAND jobbit o svelja o mot det fick ja sipramil  o hade det nog 2 år o det hjelpte inte nåt o dyra var dom o de slutade ja med tvert o kende ingen skilnad, så där jick det bra på dom tabletterna men det var med lenge sen så kansje var det derför.

Lucy_lisa
2014-07-16 15:16
#11

Jag tog keppra under några månader och jag kunde också bli lite som du beskriver om jag var sen med att ta dosen, kände mig alldeles dimmig i huvudet och borta, hade någon konstig känsla i kroppen, allt kändes typ overkligt. Har inte känt så med någon annan medicin. Trappade ner den för någon månad sen och kunde ha de besvären hela dagarna men jag gjorde som #7 skrev och trappade ner på kvällen, då sov jag bort det och på morgonen var det okej, sen försvann den känslan efter bara någon dag, det var bara att hålla ut.

lillan-65
2014-07-17 10:52
#12

tack för svar, men ja har jett upp allt o har med provat som 7 skrev men det jick inte endå.

mona43
2014-08-06 02:58
#13

Hoppas det löser sig för dig, man bör nog prova sig fram, får man för mycket besvär får man nog trappa ner väldigt långsamt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Annons:
lillan-65
2014-08-06 10:26
#14

Jag har varit nertrappad lenge nu (flera år) o allt ja kan seja om det är att ja klara saker semre som ja förut klarat bra uten o få keningar, men jo, ja har ju inga direkta biverkningar nu.

[broderbob]
2018-03-26 11:23
#15

Ursäkta här kommer ett snart 4 år försent då jag nyss blivit medlem - inlägg i ämnet (Keppra och  utsättningssyndrom).

Gäller dock inte utsättningssyndrom utan mer Keppra i synnerhet. Jag får nog börja kort med att jag är 63 och haft min ep sedan 2 års ålder och gått igenom de flesta preparat. Fick Keppra år 1999 eller 2000 i samband med att det kom till Sverige och något bättre antiepileptika har jag aldrig haft i samband med övriga och knappt några biverkningar - inte några som man tänker på och står på en relativt hög dos 3000 mg / dygn. Sätta ut den är inte aktuellt för mig, men så fort jag hör (inte här inne) några påverka andra att sätta ut Keppra (Leviteracetam) mot äldre med svåra biverkningar blir jag oftast rädd. Men visst har Keppra också biverkningar liksom andra mediciner, men vi är alla olika och reagerar olika på olika preparat. Det har relativt få biverkningar och är inte vanebildande så det går ganska så fort att sätta ut / byta om man behöver göra det, mot de gamla vanebildande som långsamt och försiktigt måste trappas ner 

Nu kom jag nog mer in på Keppra ( Leviteracetam ) men blir alltid lite orolig då man ibland tar fram de negativa effekterna och aldrig de positiva - de får mig alltid att tänka på att hur är det med oss då som enbart har haft positiva effekter utav det blir vi ett A och ett B lag ? jag kom utanför ämnet nu, men jag vet inte om några utsättningssyndrom då det inte är aktuellt och kommer inte bli det heller

Hälsningar

Bobby

Upp till toppen
Annons: