Annons:
Etikettmätning-av-epilepsiaktivitet
Läst 3792 ggr
lillan-65
8/20/14, 7:31 PM

EEG ijen

Hej, ja ska i slutet på dena månaden jöra en 24 timars eeg ijen. Är det nån mer här som nyss jort det o vad fick du för svar. HUR jick det för dej??  Sen undra ja med om det är nån som tycker dom fåt semre mine av senkta medeciner o semre konsentratjon?? Ja VET att många upplever att dom får semre minne AV medecinen  men så är det inte för mej. Tacksamm om ja får svar.

Annons:
lillan-65
8/21/14, 7:13 PM
#1

hej, eftersom ingen vil svara på deta tenker ja nu undra nåt annat. Är det nån med epelepsi som kenner ijen sej i att högerhanden kan börja skaka (o serskilt om man ska jöra nåt med den (skriva eller ta en kaffekopp. O ja undrar med om nån som har keppra kenner att dom med tiden blir mer stela i hela kroppen (mest benen). Tenker att det kan va en biverkan men det blir bettre efter träning o stretchning, då är ja mer rörlig o inte så stel men det går bara nårra timar så är det lika dant ijen. Ja hoppas o tror sjelv att det kan va nåt sånt, men kenner mej ibland lite ororlig för det eftersom min pappa hade parkinson o alla sejer att ja är veldigt lik han. Men ja tror sjelv mest att deta kan höra till min keppra o då är det ju ingen fara. Men det skule endå va bra o få veta om nån kener ijen sej eller inte NÅT i det.  SNELLA, kan ingen svara.

Lucy_lisa
8/22/14, 2:36 AM
#2

Hej! Mitt minne och koncentration påverkas otroligt mycket av hur många anfall jag har, tycker därför att minnet bara blir bättre när jag ökar mina mediciner (och får mindre anfall). När jag har många anfall är minnet otroligt dåligt och jag har knappt ork att göra något eller koncentrera mig alls. Har du fått många anfall sedan du sänkt medicinerna? Det kanske beror på det isåfall? Jag tog keppra i nästan ett år, hade konstiga ryckningar/skakningar (inte riktigt skakningar utan mer som små ryckningar) i handen och armen då. Är lite svårt att förklara men jag kunde till exempel välta ett glas när jag försökte plocka upp det men värst var det när jag skulle göra något pillrigt, det gick bara inte. Allt det försvann när jag slutade med keppra. Känner inte riktigt igen stelheten men dock hade jag någon konstig känsla i kroppen, den kändes alltid sliten och trött typ. Jag tycker att du ska ta upp dessa problem med din neurolog så att du slipper oroa dig! Lycka till på EEG:t! Hoppas det går bra!

lillan-65
8/22/14, 2:40 PM
#3

hej lycu lisa o tack snella för svaret. ja blir jetteglad att nån mer kenner som ja. När ja var hos min kurator sist kunde ja inte ens minas mina barnbarns namn (o serskilt inte den nya bebisen o inte ens NÄR den födes (födelsedagen). O inte nåt om VAD vi pratade om sist, kende inte ens ijen det när min kurtor berettade. Jo, ja har mer keningar o frånvaroatack (enit min man) i varje fall sen ja fåt medecinen senkt  o ibland är ja oseker på om ja haft anfal (då ja inte mins det men kener ijen symtomen efter (kener emj jettetrött när ja vakna o sover halva dan  o somna endå på kvellen o har huveverk med.  Ja kan med ha rykningar (på moronen) men ja menar tvver skakning o när ja ser min hand (ser den tyver ut som det jorde på min pappa). Ja mins fösta gången edt kom o det var på jobet o ja försökte stopa skakningen men det jick inte. Keppran har ja haft i flera år men dena skakning började första gången för kansje ett halvår sen (har det inte ofta som tur är o det är vel derför ja inte sackt det till min nevrolog. Ja menar inte heler sliten o tröt utan stel i musklena o det blir jobit o gå. Det fins en anledning till som jör det jobbit o ta upp det med min nevrolog o det ska ja förklara nu. Min pappa var "lite vild av sej" (där är han o ja olika). Men han hade det sjukhuset ja har nu, O ja tenker att få dom veta att ja är hans doter kansje dom tror ja är lika dan (men ja behöver kansje inte seja att min pappa hade det). Men ja TROR (vet inte sekert) han sköte sej bra på det sjukhuset (eftersom han jilade dom), men på det andra sjukhuset vet ja psyk vaktade han för han slog sönder på avdelnignen typ o gav sej på personalen o nån pasient med . O det psyket blev ja remiterad till för ja hade osynliga anfall (kendes INTE bra o gå in där o ja vil ALLDRIG dit ijen.  Så derför kens det ekstra jobbit o jöra ny eeg. Ja är redd o hamna där IJEN o redd o mista medecinen som hjelper på mina anfal. Så ja har bestemt mej för o INTE skriva NÅT på eeg pappret even OM ja har anfal. O sejer dom att inget syns sejer ja bara att ja inte hade anfal o som ja kener nu dör ja helre en o hamna på det psykstellet ijen.  (ja har gråtit jetteyket o kener ja blev jeteglad för dit svar TACK SNELLA🙂

lillan-65
8/22/14, 3:59 PM
#4

Ja vil med seja att ja vet att det blir oerlit o jöra som ja tenker med eeget, men ja hitar ingen anan lösnign. Det KENS inte bra o jöra så eftersom ja vil inte va oerlig mot min doktor (hon är bra o snell). O sen vet ja att det fins ignen bot mot sån sjukdom (parkinson), man tverdör av den till slut (det jorde min pappa) så ijentlgen behöve man inte ha nån doktor till sån sjukdom (det går inte fiksa det endå).  Sen TROR ja dom viste vem ja va på det psyket o det var derför dom var 2 (dom trode vel ja skule bli som han) Ja trode med inan att dom vile visa mej i deras dator att dom viste (men nu vet ja att det INTE nog va så uten det är normalt att det är så läkarna jör ibland.

Lucy_lisa
8/22/14, 4:40 PM
#5

Jag förstår att du har det jobbigt! Låter riktigt obehagligt att du inte kom ihåg barnbarnens namn! Mitt minne kan också få helt kortslutning ibland, glömmer bort vilket år det är, årstid, vad som hänt (en gång fick jag för mig att ringa min morfar som dog för fyra år sedan), tar fel tåg när jag är på väg till jobbet etc. Jag tror verkligen inte att de kopplar ihop dig med din pappa även om de vet vem han var. Det hade varit oerhört oproffesionellt isåfall! All personal har förståelse och vett att inse att det bara var sjukdomen som gjorde att han betedde sig så och att det inte hade något att göra med han som person. Man kan ha skakningar i händerna (och fötterna) utan att det är något farligt, kallas essentiell tremor. Skulle det kunna vara något sånt? Jag vet inte hur länge sedan det var din pappa var sjuk men nu finns det bra mediciner som lindrar och bromsar Parkinson (om det skulle vara något sådant). Jag förstår hur du tänker med EEG:t. Jag fick epilepsi för något år sedan, utan att de har hittat någon bakomliggande orsak, jag fick ett anfall under EEG:t så de satte diagnosen och gav medicin. Men jag har prövat flera mediciner och den jag tar nu är den som funkat bäst, dock har jag fortfarande några anfall. Är livrädd att de ska sluta tro på mig och ge upp, jag kan ju liksom inte bevisa det på något sätt. Dock tror jag inte att det bästa för dig är att inte skriva. Jag har aldrig gjort något 24-timmars så jag vet inte riktigt hur man gör. Skriver man bara att man fått ett anfall eller beskriver man vad som hände? Och ta upp med läkaren att du är rädd att förlora keppran för att den hjälper dig! Just det med att du blir trött och får svårt att koncentrera dig och dåligt minne känns precis som hur jag har det när jag haft anfall. Jag har i princip alla mina anfall på nätterna så hela dagen efter brukar vara så.

lillan-65
8/22/14, 5:30 PM
#6

hej lucy lisa 🙂 ja vet inte om det kan va "tremor" men det kansje det kan (har alldrig hört om VAD det är). Är det en sjukdom???? På ett sånt 24 timars eeg skriver man vad man jör hela tiden (äter sover vilar anfal, kenignar, titar på tv). Min läkare vet ja är ororlig o bli av med medecinen o hon har sackt att ja inte behöver va ororlig för det men ja är inte uppveckst med att "lita på nån" (min pappa har vart sån jemt o det berode inte på Parkinson tyver) o ja vet inte HUR lenge sen han dog men kansje 5 eller 10 år sen. Men ja vil ju med verkligen lite på hene (min nevrolog) för ja jillar hene myket o ja pratade inan med min ssyster i telefon o grät o sa VAD ja tenker jöra på eegete. O hon vil inte ja jör så för hon sejer med att man kan lita stenhårt på min doktor (hon har vart med o treffat hene nårra gånger), o jo, nån stans kenner ja ju att hon bry sej om mej på riktit. Ja hoppas nu MEST att ja INTE få nåt anfall då på eeget för ja vil verkligen inte lura min doktor (för då blir ju allt sant o INTE jug.  SÅ tenker ja nu. O ja har diagnos nu o det är g402 o det sejer både min syster o henes vän som med är doktor att det stemer nog bra på mej men kansje ryker den veck om ja blir osynlig, vet man ju inte. Tack snella att du bry dej om o skriva med mej då ja kener att ja behöver det, är nervös för HUR allt ska bli. TACK🙂🌺

Annons:
Lucy_lisa
8/23/14, 2:41 AM
#7

Det är typ tremor (alltså skakningar) som kan likna de man ser vid Parkinson men de skiljer sig i när de uppstår, aldrig i vila t.ex. Förutom skakningar så får man inga andra besvär som vid Parkinson. Skakningarna blir heller inte lika illa (tror jag) och det finns mediciner som hjälper mot det. Det är relativt vanligt tillstånd. Vad skönt att du har fått en så bra läkare! Men jag förstår ändå din oro, det är ju hela ens välmående som ligger i någon annans händer. Men istället för att skriva anfall/känning så kanske du bara kan skriva exakt vad du upplevde, då har du ju aldrig hävdat att det var ett anfall, bara att något konstigt hände. Eller det kanske också blir konstigt… Svårt det där. Jag tror dock också att du kan lita på din läkare! Många anfall ligger ju så långt in i hjärnan att man inte ser de på EEG och det vet ju dom om. Det är så lite så, jag skriver gärna med dig! Jag känner mig ofta otroligt ensam i sånt här, trots att man har flera omkring en att prata med så förstår de ju aldrig riktigt hur det är..

lillan-65
8/23/14, 9:18 AM
#8

hej lycy lisa, ja då verka det stema på sån tremor, det har komit på jobet vid datorn, vid matnign, när ja skule hjelpa en dam med stickning, drack te, (ignet i vila ju) o det komer inte ofta så ja kenner ja behöver ha medecin ens (har Mest vari orolig för just parkinson o nu är ja inte det). Sen med stel kropp kan ju va att ja inte alls dena veckan tagi verktabletter (som ja offta jör, inflamatjonshemande verktabletter hjelper best). Ja jör en veckas upehåll för ja fick tryck/kramp o ont melan brösten (typ hjertat) o ekg ser bra ut så ja fick omeprasol (för det kunde va med magen o alla verktabletter sa dom på vårdcentralen) o det verka hjelpa bra för ja har sen dess haft ont 1 gång o det jick fort över o höll inte i sej lenge alls som det jorde inan (så det har blivit bettre). JO, det var en bra ide o skriva så som du skrev (INTE anfal, BARA Hur der kendes o ja skriver inte ens anfal, kansje jör ja så istellet BRA TIPS🙂). O det är det med som är bra o skriva "av sej" med nån för då kan man få tips o ideer istellet för o sita sjelv med alla tankar ine i huvet o kena att allt kens mörkt(min man jobar mycket o hela dena heljen har han shoren o i veckan va han på messa), så det betyder INTE lite för mej 🙂. O för den delen när ja pratar med han om det sejer han bara jemt "du behöver inte va ororlig" o det är vel kansje för han tyker dom (sjukhuset i linköpign) är "skitbra" o ha o jöra med, o det tyker ja med men kener endå mej ororlig för Hur allt ska sluta. Men det kens bettre nu när ja fåt skriva av mej o med fåt tips 🙂.

lillan-65
8/26/14, 12:25 AM
#9

Nu ka ja snart gå o legga mej, ja försöke "pressa hjernan" med lite nattvaka till mit eeg som blir i veckan. Är dryckt o sitta uppe lenge sjelv. O i moron ska ja stella veckarklokan så ja inte sover lenge heller. Få se hur ja klara det.

lillan-65
8/30/14, 9:32 AM
#10

Kan medela att nattvakan inte funkat så bra tyver (är inte duktig på deta). Men ja kan med medela att ja har jort som ditt råd på eeget (NESTAN) fast det "lilla" ja kende skrev ja på en egen lapp o det tykte den sköterskan ja skrivit så bra på så hon vile skika med hela det pappret med, så det jick ja med på (lite motvillit o ja vet enu inte om det kens bra för det var ju sånt ja tenkt beretta för sköterskan o ignet papper ja tenkt skika till läkarn prescic. Men ja fundera nu på hur det pappret akn jillras för det var ju mit EGET papper????? Så det borde inte jillras. På det andra pappret från dom  skrev ja bara när ja åt o sov o så. Det ja kende mest av på eeget va att hjernan var som i uppror typ( kende mej vild i hjernan som den inte vile lugna sej ens till ja skulle sova på kvellen o sånt tror ja inte sysn på eeg. O den måste vel ha lugngnat sej eftersom ja sen somnade. Men hade huvuverk när ja vaknade o sånt syns ju inte heller tror ja o det är ju inte heller anfall.

Upp till toppen
Annons: