Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 2870 ggr
mariannetolv
2015-07-23 21:25

Lite frågor

Jag har träffat världens underbaraste kille. Han har EP.  Jag har aldrig upplevt ett EP anfall, så jag blev otroligt rädd när han fick ett anfall idag, så jag ringde efter ambulansen.  Jag trodde han skulle dö!   Men han fick hjälp och jag hade tidigare fått rådet av honom att inte göra så mycket utan att jag ska vänta ut anfallet, ta bort saker som han kan skada sig på osv.

Sen piggnade han till ett tag, men väldigt trött. Några timmar senare fick han ett anfall till, men den var inte lika kraftig men ändå jobbigt att se när man aldrig sett det förut.  Han hade dåligt samvete för anfallen efteråt när han piggnade till, men jag sade att det behöver du inte be om ursäkt för, du kan ju inte rå för det.

Han säger att han slarvat lite med medicinen som gjorde att han fick anfallen….  för han brukar inte ha anfall så ofta, men jag känner att jag måste veta lite mera om sjukdomen, så jag har några frågor.

Kan man dö av epilepsi-anfall?  Vad är det värsta som kan hända av EP-anfall?

Blir det bättre eller värre med tiden?  Vad kan jag göra för att stötta honom?

Har alla med EP något som triggar dom extra mycket? T ex ljud, ljus, stress..

Hur viktigt är det att äta regelbundet och rätt?

Finns det mat som är dåligt att äta när man har EP och finns det bra mat, som gör att man "stärks"`?

Vid första anfallet blev han jätteblå i ansiktet, är det vanligt? farligt?

Ja, tacksam för svar om ni vill hjälpa mig :)

Annons:
Vixxen
2015-07-23 21:28
#1

Intressanta bra frågor! Vill också veta!

Ipola
2015-07-24 07:21
#2

Kan inte svara på alla frågor även om jag har epilepsi då jag inte vill ge felaktig information. Är osäker med tror själva fallet oftast kan skada mer än själva anfallet, även om anfallet också kan skada. Så har det iallafall varit för mig. Om han följer sin medicinkur så borde det bli bättre med tiden, självklart vet man aldrig om anfallen försvinner helt, men dom kan bli färre, om medicinkuren inte gör det så bör han få starkare mediciner eller ta fler morgon och kväll av en läkare. Jag var också sån som inte tog min medicin och valde att hoppa av "kuren", vilket resulterade i ett anfall, sen hjälpte min familj mig med att påminna mig, säga till mig att medicinen är ett måste om jag vill vara utan anfall. På så sätt kan du ju stötta honom ifall han slarvar. Jag äter mat som jag mår bra av, helt vanlig mat alltså. Mer än så kan jag tyvärr inte svara på. Vid mina krampanfall så har jag också blivit blå i ansiktet/på läpparna, och detta är på grund av att andningen påverkas under ett anfall, alltså får man inte in då mycket syre. Hoppas du fick några svar. 😊

mariannetolv
2015-07-24 10:06
#3

Tack för svar!  Vad jobbigt det måste vara att leva med EP. Att vara orolig för anfall och trötthet, minnesförlust osv. På vilka fler sätt påverkar EP en människas liv?

Hur är det efter ett anfall när man börjar vakna till? För han fick ju minnesförlust och förvirring, innan allt kom tillbaka.  Vid andra anfallet så satt jag brevid honom och strök honom/massera hans rygg… det verkade göra så att han återhämtade sig fortare på nåt sätt.

Men igår kväll så mådde jag lite dåligt faktiskt över att ha sett ett anfall. Det var skrämmande, så jag höll på få ett panikångestanfall senare, men det gick över.  Jag tror min hjärna försöker processa allt och hur jag ska anpassa mig till hela situationen och relationen med personen.  Jag tycker ju fruktansvärt mycket om honom.  Brukar det vara så för "anhöriga" att det kan vara svårt i början att handskas med det här?

mariannetolv
2015-07-27 08:31
#4

Synd att aktiviteten inte är så hög här, behöver verkligen lite svar :)

Upp till toppen
Annons: