#1 Syftar du på ketogen kost?
Det är inte det lättaste att starta sådan kosthållning. Den är betydligt mer strikt än LCHF och LCHF i sig är inte lätt att gå på. Jag har provat i några omgångar och klarat som längst 2,5 månad. Restaurangbesök, mat på flygplan, tillställningar med jobbet, bjudningar hos vänner... Ja, problemlistan kan göras lång. Jag beundrar verkligen dem som lyckats! Det krävs en ordentlig hängivenhet för att klara av att vara obekväm i ovannämnda situationer och även en planeringsförmåga in på minsta detaljnivå. Ketogen kost är att typ väga varje matbit man ämnar stoppa i sig och räkna kolhydrater i förhållande till protein och fett för att få den riktiga balansen.
Så att börja med ketogen kost är inget man gör "bara så där". Om inte ens läkare är med på det hela (vilket de sällan är, särskilt när det gäller vuxna) så kan man inte räkna med att få någon hjälp heller, typ från dietist eller så. Och hur som helst så är det bara en chansning man gör. För egen del har det känts som ett alltför stort projekt och alldeles för mycket begränsningar och detaljplaneringar bara för just en chansning.
Men sen finns det ju många som säger att diverse olika kurer har hjälpt, som att sluta med gluten, sluta med mjölk, använda speciella livsmedelsprodukter m.m. Det är inte lätt att veta vad man skall göra, vad man skall börja med och om en ev. dålig effekt bara beror på det eller på något annat eller på kombinationer eller på att man prövat det speciella livsmedlet eller avsaknaden av det för kort tid, och så vet man inte hur man skall gå vidare. Och läkare vägrar befatta sig med något annat än mediciner och operationer. Så det är inte lätt!
Jag får inte heller någon hjälp av mediciner, främst kanske för att jag är medicinkänslig och inte kan komma upp i normaldos pga kraftiga biverkningar (som inte blir bättre med tiden, utan sämre) och man griper verkligen varje halmstrå. Jag har provat CBD-olja (jättedyr!) som många säger sig bli hjälpta av, utan resultat för mig. Omega-3, kokosolja som också skall vara bra. Har hört om gurkmeja och bikarbonat också och det kanske jag också skall pröva. Tja, man griper verkligen varje halmstrå.
Till TS kan jag tipsa om facebookgruppen "Alternativbehandling av epilepsi".