Annons:
Etikettallmänt-och-andra-sjukdomar
Läst 2691 ggr
lillan-65
12/26/15, 6:31 PM

Nödvendig tandvård

Hej ja tenkte undra en sak. Det var jetelengesen ja var härine så ja hade tilomed glömt mitt lösenord men fåt nytt. Ja hoppas på svar på det ja ska undra men vil föst förklara mej VARFÖR ja inte varit härine o är det nu.

Ja har inte haft behov av det. Men nu fins behov för ja vet inte vem ja ska anars fråga. Ja har inte nån nära vän o min kurator fick ja inte behåla o min syster är sjuk o min datorkompis är botrest jetelenge. JO jag har en man o vi pratar bra för det mesta men IBLAND förstår han mej dålit (o det tyker han sjelv med). NU komer det ja ska undra men bara så alla förstår att det vore BRA om ja fick nåt svar på det ja undra.

Har nån här nåt som heter "nödvendig tandvård". Ja var hos en speciclalist för nåra dar sen o det är för de ska operera o så. O ja fick sita jetelenge i den tandläkastolen o de undrade en masa saker fast ja fylt i en jetelågnt papper om olika frågor dom redan undrat o ja fult i allt med o endå vile dom undra mer (som ja inte vil beretta helst) MEN den tandläkarn o den andra för dom var två sa att det va jetekontstit att ja inte hade det o ja sa bara okej o då vile dom ja skule kontakta vårdcentralen o seja till dom att ja skule ha det men NEJ det vil ja inte. MEN ja fick endå LOVA hene det så nu MÅSTE ja ju det o JO ja komer treffa hene ijen. O det som var bra enlit hene med deta var att då skule ja betala på ett ananat sett o DET vil ja inte. Ja vil betala på det VANLIGA settet. MEN ja kener inte hene (fösta gången ja såg hene o JO hon va vel snell men NEJ HUR ska ja seja då till vårdcenetralen??? BARA HEJ ja heter …. o mit personmumer o bara ja ska ha nödvendig tandvård . DET blir ju HELKNEPPT för DET är ju vårdcentralen o INTE tandläkarn MEN hon sa att det är vårdcentralen som har hand om det. SÅ ÄR DET NÅN på dena sidan som har det o HUR sa ni till vårdcenreleln???

DETA tar ja på en egen rad. Det va med jobit där för tandläakarn frågade masor o det kan ja förstå för ja fick mina vuxentender för tidit MEN hon sa med att det MERKS att ja skjöter mina tänder BRA o det hjör jag. Äter inte myket godis o inte kafe bara mest på jobet för dom andra driker då o ja mest hema på eftermidan med min man. Ointe lengre citronvaten har ja slutat med. Hopas på bra o korta svar o helst inanan måndag när ju vårdcentralen är öppen ijen .TACK på förhand .

Annons:
Aleya
12/26/15, 6:48 PM
#1

Annars kan man ju ringa 1177 och fråga hur detta går till. Jag antar att tandläkaren menar att du får billigare (bidrag) för din tandvård då du är sjuk.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

lillan-65
12/26/15, 6:49 PM
#2

HEJ ja ijen. OM nån har sånt nödvendig tandvårdspapaper så VARFÖR är det bra???  O är det bra??? O HUR betalar ni då??? Hopas på svar. TACK

Aleya
12/26/15, 6:54 PM
#3

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

lillan-65
12/26/15, 7:25 PM
#4

Tack snella fö svar. NEJ ja är inte sjuk  ska opierera för ja slåt i upp i munn för lenge sen vid ett anfal. Tack ja ska rigna till 1177 o kola med dom o är det nej har ja ju i alfal kolat o kan seja JA ja kolade till hene. Harmed läst lite men det va myket o läsa o NEj ja tykte nog inteja varkade jilras där int. O det stog ju ignet om eppelepsi ens ju.

lillan-65
12/26/15, 7:39 PM
#5

hej aleya tror du man kan va anonym när man rigner 1177??? O undra det om sånt nödvendig tandvård. Är det vardagar man kan rigna???

Aleya
12/26/15, 8:04 PM
#6

Man behöver inte uppge sitt namn eller id. Du kan nog ringa när du vill

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Aleya
12/26/15, 8:05 PM
#7

#4 med sjuk menar jag epilepsi. Det är att vara sjuk.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kajsami
12/28/15, 9:16 PM
#8

Det är biståndshandläggare som beslutar om man har rätt till nödvändig tandvård och man skall tillhöra LSS:s personkretsar för att ha rätt till det, eller ha grava problem med att sköta sina tänder. Olika kommuner är olika strikta med detta. Om du sköter dina tänder bra så behöver du väl inte ha nödvändig tandvård?

Nödvändig tandvård innebär att man kan få tandläkare som kommer hem till en om man behöver samt att kostnaden kommer med på högkostnadsskyddet, så ett tandläkarbesök blir som ett läkarbesök och när man nått upp till frikortsbeloppet så har man alltså gratis tandvård,  Precis som hos vårdcentralen/sjukhuset.

lillan-65
12/29/15, 5:01 PM
#9

Hej kajasami. Som ja skrev inan så JO ja sköter mina tender perfekt o det sa tilomed den tandläkarn. O det va med hon som sa ja skule ha det o INTE ja. NEJ ja tror INTE dom menade att dom skule koma hem till mej heler. Ja har ju ignen tandläkastol hema eller såna saker dom behöver. Ja ska jöra en opratjon i munen på övermunen för det har blit en spricka från anfal för jetelengesen. O ja hade inte ens klagat på ont för ja ahr hög smertröskel o klara allt ja behöver. Men ja fick mina vuxentender för tidit o det för min pappa drog ut dom på mej när ja avr liten eftersom ja ramlade jemt o vi bode på en ö o dom kunde inte jemt åka med mej så DERFÖR har ja nu som vuxen problem så ja miskjöter mej inte heler nåt. Oja ahr enu inte rignt vårdcenentralen för ja ahr jobbat o KANSJE rigner imon. men ja vil inte helst rigna så kansje ja skjiter i det MEN problemet blir då VAD ja sejer till den tandläkarn nesta gågn eftersom ja lovade hene o rigna. Ja kener mej jeteororlig för HUR ja ska seja om ja INTE rigner. Kan INTE låta bli o tenka på det så för o slipa kena mej ororlig för det så BORDE ja rigna tyver.

Kajsami
1/1/16, 2:03 PM
#10

Vad skall du ringa till vårdcentralen för? Vad skall de göra?

lillan-65
6/20/16, 4:33 PM
#11

allt har ordnat sej med deta. Nej det är inte klart heler men det komer bli det sen o vet inte när. Men ja har inte ont så det kvitar.

Upp till toppen
Annons: