Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 913 ggr
[broderbob]
2018-03-06 17:44

Jag har epilepsi / jag är epileptiker

Jag vet inte hur många som tänker på detta eller så är detta egentligen en självklarhet - det jag talar om är "Epileptiker" vad är det för något egentligen? Jag har epilepsi - men jag är inte epileptiker - jag är Bobby och är medlem på denna sajt Epilepsi iFokus. En del säger att det bara är ord och inget mer - fast tänk efter ett litet tag ett exempel "Där går Kalle Karlsson som är Epileptiker eller Där går Kalle Karlsson som har Epilepsi" man är inte sjukdomen - man har den - det är ju klart man är inte sjukdomen, de vet väl alla - men är det egentligen klart ?

Annons:
Maria
2018-03-06 17:50
#1

Oj vilken svår fråga men ändå intressant.

Jag tror det beror lite på. Nu har inte jag epilepsi  utan har opererats för en elak hjärntumör och jag är ju så klart Maria.

Men ibland är det skönt att vara "Maria som har haft en hjärntumör" för det förklarar en hel del om hur jag är och hur jag uppför mig.

Så för mig så beror det på vilken situation det handlar om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Haztparken
2018-03-06 18:04
#2

Håller med #1 svår fråga! Har själv Crohns en kronisk tarmsjukdom, vet många som brukar säga "Jag har Crohns men Crohns har inte mig" ligger något i det tycker jag.

[broderbob]
2018-03-06 18:40
#3

Ja då är ni ju båda med på det och det är ju inte något som  är  knepigt

[broderbob]
2018-03-06 19:08
#4

Man är inte sjukdomen (diagnosen) man är personen. Det var faktiskt en neurolog som jag hade på 70-talet som tog den diskussionen med mig då jag sa något i stil med " jag som är epileptiker, vilket yrkesval, och då också vad jag ska satsa på att läsa" Han högg direkt….😃sedan dess har jag aldrig använt "epileptiker", däremot har jag rättat till och tagit diskussionen och det gäller inte bara epilepsi, utan det gäller alla sjukdomsgrupper men även annat ut i samhället

Upp till toppen
Annons: