Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 4419 ggr
katten68
3/8/18, 7:17 PM

Vimpat biverkningar

Jag har precis fått ett recept på Vimpat, efter att ha prövat Keppra och Lamictal utan tillfredsställande resultat.  Min diagnos är "kryptogen epilepsi" eller "epilepsi av okänt ursprung". 

Nu har jag läst en del om Vimpat, och det verkar som om illamående och yrsel hör till de vanligaste biverkningarna. Även kräkningar nämns. Hur vanliga är de egentligen, och hur länge pågår de…? Jag kan inte tänka mig att gå omkring och må illa och vara yr hur länge som helst….läkaren sa att jag kan bli sjukskriven någon vecka eller två, men hur länge varar biverkningarna egentligen om man nu drabbas av dem…?

Jag inser att nästa fråga kan verka felställd, men jag undrar uppriktigt en sak: om man tar Vimpat (förutsatt nu att den fungerar för mig), kan man då aldrig dricka alkohol? Obs. Jag har inget behov av att supa mig full, men däremot av att kunna dricka ett eller några glas vin i goda vänners sällskap då och då…jag förstår inte riktigt varför FASS talar om att avstå av "försiktighetsskäl". För att alkohol kan förvärra yrsel och illamående…? Men jag antar att biverkningarna går över efter en kort tid, för ingen kan väl gå omkring och vara illamående och yr för jämnan…?!

Om jag ska leva med den här sjukdomen resten av livet måste jag hitta ett sätt att leva (så) normalt (som bara går), och det är anledningen till att jag undrar om alkohol…läkaren sa att dagens anti-epileptika har mycket bättre tolerabilitet och säkerhetsprofil än äldre läkemedel, vilket låter betryggande, men jag måste försöka hitta ett sätt att leva som gör det möjligt för mig att njuta av livet också, inte bara tänka på sjukdomar och elände.

Vore tacksam också om andra ville berätta hur ni lever med sjukdomen!

Annons:
[broderbob]
3/9/18, 1:33 AM
#1

Hej "Katten"

Ja då fick du börja med en ny medicin,  frågade du inte din läkare lite om medicinen, hur den fungerar biverkningar med mera, samt att låta läkaren berätta lite? det är något som jag tycker är viktigt och vill alltid få förklarat för mig då det är jag som äter medicinen och  i början skall vara uppmärksam på om det är något som känns fel.

Hur länge är nog svårt att säga och det beror från person till person, att läsa FASS är nog inte så lyckat - det är bättre att du koncentrerar dig på dig själv istället. Tycker du att du mår dåligt utav medicinen skall du alltid kontakta din läkare som skrev ut din medicin .

Det du ska tänka på är att alkohol sänker kramptröskeln samt att det passar inte direkt ihop med medicin - jag har epilepsi som du nog har läst på min sida och äter medicin - skillnaden är väl mer att jag har aldrig smakat alkohol eller tobak så jag kan inte hjälpa dig med din fråga om just detta - men det jag kan säga är att alkohol och medicin går inte ihop samt att alkohol och epilepsi är inte som jag skulle rekommendera då alkoholen sänker kramptröskeln och det är då lättare att få anfall och sedan med vad allt detta innebär, men det är en annan fråga.

Visst ska och kan du du leva normalt, fast det finns ju saker man bör undvika.

Vanliga faktorer som kan utlösa epileptiska anfall är: sömnbrist, högt alkoholintag, lågt blodsocker, stress och snabb andning (hyperventilering). Kraftigt flimrande / blinkande ljus, hög feber.

Men som sagt du ska leva som vanligt och du märker säkert vad som fungerar i ditt fall- men tänk alltid på säkerheten omkring dig vad som kan hända om du får ett anfall så att du inte skadar dig o.dyl

Hälsningar

Bobby

[broderbob]
3/9/18, 10:36 AM
#2

Hej Katten!

Fast visst kan du läsa FASS om du vill - men där står alla biverkningar som man funnit enbart för att läkemedelsbolaget skall kunna gå fri, så det är egentligen inte så mycket att gå efter…men här har du i alla fall en länk till FASS                         

http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20070508000073#side-effects

katten68
3/9/18, 2:02 PM
#3

Tack för din input! Det känns bättre att veta att alla inte behöver få alla biverkningar…

Jag förstår vad du menar, men om det här är en medicin jag måste äta livet ut känns det bra tråkigt om jag aldrig mer kan ta mig ett glas vin. Jag är en sådan person som njuter av att kunna göra det i goda vänners lag eller själv en kväll framför TV:n när jag varvar ned. För mig är det livskvalitet, och jag skulle ha svårt att avstå från den njutningen. Visst skulle jag göra det om jag visste att mitt liv hängde på det, men av vad jag kunnat läsa mig till verkar rådet att undvika alkohol när man äter Vimpat mer hänga samman med biverkningarna som kan förstärkas av alkohol. Å andra sidan tvivlar jag på att man längtar efter ett glas vin om man känner sig yr och illamående så det ger sig nog.

Tack än en gång för att du tar dig tid att skriva och söka information!

[broderbob]
3/9/18, 2:23 PM
#4

Hej!Det kan vara så att du måste ta den medicinen en tid framöver eller att du måste ändra till någon annan , eller annan dosering, det är ju ingen som vet. Har själv tagit medicin sedan -55 haft en hel del olika mediciner, olika doseringar, olika kombinationer, gamla mediciner har försvunnit nya har kommit - nya med färre biverkningar inte så "farliga" som de äldre med så mycket biverkningar, några finns kvar som är väldigt effektiva, epilepsi anfallen kan ändra karaktär etc så ingen vet hur framtiden kommer se ut. När jag såg att VNS (beror på vilken typ av anfall som du har) började dyka upp så började jag att "tjata", (hade ingen kontroll på anfallen och medicinen fungerade till och i från,  det tog lite tid då det också kostar Ny medicin/mediciner+ VNS , det visade sig bli bättre - men jag är ändå tvungen till att ta min medicin VNS är bara som ett komplement (medicin) så allt ligger här och nu, framtiden vet du ännu ingenting om, så ta inte ut något i förskott

Hälsningar

Bobby

Jiosefine
3/10/18, 10:55 AM
#5

Hej! Jag tar vimpat sedan nästan 3 år tillbaka. Jag fick vid 2 tillfällen precis när jag börjat med medicinen yrselattacker (neurologen hävdar att det var kristallyrsel men jag tror på medicinen då samma sak hände när jag började med fycompa) det var oavsett obehagligt men det har inte hänt någon gång efter det. Annars har jag inga biverkningar alls av vimpat. 

Jag tror att det är väldigt individuellt vad man klarar av och vad som utlöser anfall, risken med alkoholintag är som du skriver att det förvärrar biverkningar och att (vissa) sover sämre vilket kan sänka kramptröskeln. För att alkohol i sig ska sänka kramptröskeln krävs det att man missbrukar alkohol och dricker så pass stora mängder att man blir abstinent vilket kan orsaka kramper, men det gäller alla människor inte bara oss med epilepsi. Jag brukar prova mig fram, vimpat och alkohol fungerar för mig (har dock aldrig provat större mängder än 2 glas vin/dag).

Jag har provat många mediciner (lamotrigin, keppra, tegretol, trileptal och fycompa) och vimpat är utan tvekan den snällaste.

[broderbob]
3/10/18, 11:17 AM
#6

Hej! "Jiosefine"

Hemskt det måste ha varit med dessa yrselattacker - jag har själv aldrig varit med om detta för länge länge sedan och endast 1 gång under några dagarna men det berodde inte på biverkningar utan kommunikation mellan läkare då jag var tvungen att byta läkare under kort tid.

Verkligen glad för dig att du så lätt funnit medicin som passar, jag har fått trassla lite då de inte har fungerat och kombinationerna inte varit dom rätta, nu mer har jag något som är mer stabilt och vill gärna inte att någon går in och ändrar på medicinen - håller emot så länge jag kan…..🙂

Hälsningar

Bobby

Annons:
katten68
3/11/18, 2:04 PM
#7

Tack, Jiosefine, för din input och för att du delar med dig av dina erfarenheter! Låter uppmuntrande, särskilt som jag tycker att det överlag verkar svårt att hitta information om Vimpat. Det verkar inte finnas särskilt många som tar Vimpat jmf t.ex. med Keppra, Lamictal eller Ergenyl…jag blev särskilt glad över att höra att Vimpat varit den "snällaste" medicinen för dig. Min läkare sa att Vimpat, Keppra och Lamictal är de tre mediciner som har minst biverkningar. Keppra funkade inte för mig, men jag mådde inte dåligt av den vilket jag däremot gjorde av Lamictal. Håller nu tummarna för att Vimpat funkar.

Upp till toppen
Annons: