Annons:
Etikettepilepsi-i-vardagen
Läst 1658 ggr
[broderbob]
3/13/18, 10:21 AM

Epilepsi och säkerhet

Hej! Tänkte att jag skulle dela med mig en säkerhetsdetalj  som jag gjort. Då jag för ca 2 år. Jag fick ett GM i köket och vaknade upp liggande på golvet.Jag var trött och dimmig i huvudet och gick och la mig, när jag vaknade gick jag ut i köket för att se hur det såg ut, och med ens så tänkte jag på spisen - var den på? Nej, dagen efter så ringde jag fastighetsbolaget och de kunde inte hjälpa - däremot kommunen.  Som sedan kom hem och monterade en s.k "spis vakt". Vi kom överens om att inte ställa in den på tid då beroende på anfallet och när det börjar, slutar- då det kan hända väldigt mycket under den - utan min spis är istället inställd på värme. Uppnår den en viss temperatur så slår den av sig själv - fast finns det lite fett på spisen så når den temperaturen fortare, och det är inte roligt om du håller på att koka potatis och inte märker det - ett litet tips bara - fungerar enormt bra för mig. Fast första gången trodde jag att propparna hade gått….😂

Annons:
[Thiah]
3/13/18, 10:27 AM
#1

Visste inte ens att det fanns något liknande. Vore ju toppen att ha i vår disträa familj också, Är ju en toppen säkerhetsgrej.

[broderbob]
3/13/18, 10:49 AM
#2

Visst är det - kom och tänka på det efter anfallet jag hade haft i köket. När man bor ensam så kan det vara bra att tänka över säkerhetsåtgärder - jag hade inte gjort det innan dess !!! Tänk vad som skulle kunna ha hänt och vad som måste hända för att man ska tänka till lite - jag vart själv rätt så rädd, visste egentligen inte vad jag först skulle göra, det var fastighetsbolaget som hjälpte till att slussa mig vidare. Sedan rullade det på

Hälsningar

Bobby

[Thiah]
3/13/18, 10:51 AM
#3

#2  Förstår att du blev rädd! Jag som har småbarn och mer än en gång lämnat spisen på efter att maten är lagad för att någon ropar på mig. Som tur är har maken varit hemma och hört att spisen är på, fast den varit på låg värme. 

Skulle vara toppen att ha nån sorts inbyggd värmeskydd i spisen.

[broderbob]
3/13/18, 10:56 AM
#4

Visst är det, fast då måste det också finnas en anledning till varför. Det var inte lätt i börja ville de också ha läkarutlåtande, men de ändrade sig ganska så snabbt

MonicaLagerquist
3/13/18, 10:57 AM
#5

Min svärmor har nyligen fått en inmonterad. Fungerar för det mesta bra.

Fast ibland ringer hon mig och berättar att spisen är trasig. Svärmor är dement så ibland minns hon inte att hon har spisvakt.

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
3/13/18, 11:03 AM
#6

Spisvakt är en utmärkt uppfinning. Jag förstår egentligen inte att det inte är standard överallt. 

Som sagt, man kan vara disträ också. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[broderbob]
3/13/18, 5:22 PM
#7

Visst borde det vara standard i varje lägenhet, tänk på all personlig tragik - men också vad mycket som det skulle underlätta för sjukvården. Mindre risk för hyresvärdarna att få bränder i sina lägenheter.

Hälsningar

Bobby

Upp till toppen
Annons: