Annons:
Etikettmediciner-och-första-hjälpen
Läst 1491 ggr
[broderbob]
3/26/18, 10:17 PM

Noggrann tandhygien

Jag har nu inte längre T. Fenantoin , men under den tiden började jag också att gå till tandhygienisten regelbundet och det på grund utav att mitt tandkött växte, innan dess  var det ingenting som jag satte i samband med min medicin, allt flöt ju på perfekt och  gjorde mina regelbundna tandläkarbesök och man tyckte jag skulle gå till  tandhygienisten, det hon som först frågade mig om hur jag skötte mina tänder eller om  det var några mediciner som jag tog förmin epilepsi. Jag nämnde då  Fenantoin. Hon  sa att det var en mycket vanlig biverkan,  och nu hade det vuxit så pass mycket så frågan var om man kanske behövde ta bort lite - men så vart det inte - Vi arbetade med det och nu berättade jag också för min neurolog som skrev ett intyg som skulle lämnas till tandhygienisten så jag skulle få priset reducerat, vilket också gjordes. Vi arbetade länge och väl (täta besök i början) tills det började se något så när ut och att det kunde bli något glesare. Vi höll på några år, då hon plötsligt frågade vad som hänt det har gått tillbaks väldigt mycket - jag har äntligen fått byta medicin och jag vet inte hur länge jag haft den. Jag har fått en medicin som heter Keppra sa jag, nu vart det först att se efter att det inte svullnar upp igen och sedan får vi se. Det svullnade inte upp och det blev glesare - men jag ville inte sluta utan ha kvar minst 3 eller 4 tider/ år, vill nu själv vara riktigt säker på att ingenting händer vilket ingenting har gjort. Det slutar i alla fall med att jag får lämna ett nytt saliv prov som visar att jag har betydligt mer saliv en tidigare - någon rätt till reducerad avgift fick jag inte längre - men det är det värt.

Så mitt råd är till er att vara extra noga med tandhygien då vissa av epilepsi medicinerna gör att man kan få problem med tänderna.  Så än engång  var noga med tandhygienen då många epilepsi mediciner också kan påverka tänderna - kanske inte så viktigt nu, men i framtiden

Många Hälsningar

Bobby

Annons:
Upp till toppen
Annons: